Pitkittyneestä stressistä ja ahdistuksesta johtuvat fyysiset oireet?
Kaipaisin kokemuksia, koska mulla on aivan älyttömän sietämättömiä terveysvaivoja joihin kaipaisin vastausta.
Kommentit (30)
Millaisia terveysvaivoja sulla on?
Vierailija kirjoitti:
Millaisia terveysvaivoja sulla on?
No, lähdetään siitä että mulla alkoi noin 5-vuotta sitten ihan järkyttävät raajakivut stressaavan elämätilanteen aikana (tuolloin myös ihan jäätävä väsymys), oli hetken poissa mutta nyt taas muutamat vuodet olleet päivittäin läsnä,. Vatsavaivoja, tiheävirtsaisuutta, voimakasta migreeniä, alaselkä järkyttävän kipeä eikä apua tai syytä ole löytynyt, ihoa pistelee ja kuumottaa, hiukset irtoavat, "kausia" jolloin nukahtelen miten sattuu ja toisina en nuku, puhun miten sattuu, kirjoitusvirheitä ja lukuvirheitä kokoajan, raajojen lämpötila sahaa kylmä-kuuma, niska- ja selkälihasjumeja. Nuo viiltävät säryt ympäri vartaloa on kaikista inhottavimmat, mutta eniten pelottaa se että oireet tuntuvat vaan lisääntyvän ja uudet vaivat jäävät päälle. Kovissa stressitilanteissa iskevät päälle ton kovan väsymyksen kera. Normaalit särkylääkkeet ei oo auttanut, kipuihin auttavia mielialalääkkeitä ja normimielialalääkkeitä kokeiltu, mikään ei oo auttanut näihin fyysisiin oireisiin. Tuo selkä alkoi vaivata keväällä ilman mitään tapaturmaa, ja valvoin kovan levossakin tuntuvan säryn kanssa useamman kuukauden. Kävin fysioterapiassa, oon joogannut, liikkunut, ei mitään hyötyä. Nyt kipu tuntuu voimistuvan välillä, mut ei yhtä pahaksi kun alussa. Nivelet paukkuu ja naksuu kaikenlisäksi.
Mulla on tosiaan diagnoosina ollut jo pitkään vaikea masennus ja ahdistuneisuushäiriö, jonka myötä sain puhelimitse (laajojen verikokeiden ollessa kunnossa) diagnoosin fibromylagia ilman mitään tutkimista. On tällä hetkellä mielialalääkitys joka auttaa henkisiin oireisiin, mutta fyysiset vaan säilyy. Kipukynnystä nostavaa lääkettä määrättiin, mutta siinä on ilmeisesti aika kamalia sivuvaikutuksia.
-aloittaja
Omakohtaisesta kokemuksesta kiinnitä huomiota hengitykseen, voi auttaa. Ahdistuneena ihminen voi jostain syystä hengittää lyhyesti sisään ja pitkästi ulos, jolloin elimistöön syntyy hiilidioksidin puute. Samastahan on kyse hyperventiloinnissa, joka on yhtäkkinen rajumpi hengitysongelma ja jossa tilanne korjataan hengittämällä pussiin ja sitä kautta saadaan elimistöön takaisin hiilidioksidia. Hiilidioksidin vaje voi kuitenkin syntyä myös pienimuotoisemmin ja pitkittyneesti ja siitä seuraa kaikenlaisia vaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Omakohtaisesta kokemuksesta kiinnitä huomiota hengitykseen, voi auttaa. Ahdistuneena ihminen voi jostain syystä hengittää lyhyesti sisään ja pitkästi ulos, jolloin elimistöön syntyy hiilidioksidin puute. Samastahan on kyse hyperventiloinnissa, joka on yhtäkkinen rajumpi hengitysongelma ja jossa tilanne korjataan hengittämällä pussiin ja sitä kautta saadaan elimistöön takaisin hiilidioksidia. Hiilidioksidin vaje voi kuitenkin syntyä myös pienimuotoisemmin ja pitkittyneesti ja siitä seuraa kaikenlaisia vaivoja.
Juu, oon harjoittanut jo pitkään näitä hengitystekniikoita. Joskus auttaa kyllä. En koskaan ole saanut mitään varsinaisia paniikkikohtauksia, pelkästään tätä jatkuvaa vellovaa alituista ahdistusta poden.
ap
Liikutko ollenkaan? Itsellä paljon nivelkipuja ja jos en liiku (ui ja pyöräile) niin jo kahdessa päivässä saan kroppani koviin kipuihin ja jäykkyys kuin vanhuksella. Jumppaan myös kotona etäpäivinä, lähinnä availen hartioiden ka yläselän lihaksia pumppaavilla liikkeillä, jotta veri ja kuonat kiertää... onko sinulla ylipainoa, se meinaan vaikuttaa ja kuormittaa kroppaa, kaikki sokeri ja rasva kannattaa poistaa ruokavaliosta, myös piilosokerit, esim vaalea leipä jne...
Vierailija kirjoitti:
Liikutko ollenkaan? Itsellä paljon nivelkipuja ja jos en liiku (ui ja pyöräile) niin jo kahdessa päivässä saan kroppani koviin kipuihin ja jäykkyys kuin vanhuksella. Jumppaan myös kotona etäpäivinä, lähinnä availen hartioiden ka yläselän lihaksia pumppaavilla liikkeillä, jotta veri ja kuonat kiertää... onko sinulla ylipainoa, se meinaan vaikuttaa ja kuormittaa kroppaa, kaikki sokeri ja rasva kannattaa poistaa ruokavaliosta, myös piilosokerit, esim vaalea leipä jne...
Liikun kyllä, lenkkeilen päivittäin, normaalipainoinen olen (alarajoilla mennään ennemminkin). Lihaskuntoa pitäisi kyllä harjoittaa. Joogailen myös. Mielestäni syön monipuolisesti, punaista lihaa en juurikaan enkä ollenkaan vehnää.
ap
Kuuluiko THS näihin laajoihin verikokeisiin? Jos ei, se pitää ottaa, ja jos kuului, se pitää ottaa uudestaan. Mua pommpoteltiin, vähäteltiin, syytettiin mielisairaudesta, epäiltiin laiskaksi, vittuiltiin ja kaikkea muuta kivaa kunnes yksi normi tk-lekuri otti kilppariarvot, ja kas, sietlähän se selitys löytyi!
Harmittaa, kun lääkärit eivät tarkastele asiakasta kokonaisuutena, vaan asiakas pilkotaan pieniin osiin ja leikitään, etteivät ne juurikaan vaikuta toisiinsa.
Itselläni ainakin uupumus tuntuu ihan fyysisenä huonona olona ja kipuinakin. Oksettaa, ruokahalu menee, väsyttää, ajatus pätkii, puhun sekavia, nivelet ovat jäykät, lihaksia ja niveliä särkee, vatsa on sekaisin jne. Koko keho tuntuu raskaalta niin, että on oikeasti vaikea liikkua, kun tuntuu, ettei jaksa. Sitten toisinaan tulee myös jotain levottomien jalkojen tapaista vaivaa, minkä vuoksi en saa nukuttua.
Tärkeintä olisi saada muokattua elämä sellaiseksi, että pystyisi lepäämään ja palautumaan. Usein se ei kuitenkaan ole mahdollista. Minä olen saanut vähän apua joistakin lisäravinteista. D-vitamiini ja rauta piristävät, magnesium rentouttaa.
Onko katsottu TSH- ja T4-hormonit ja ferritiini? Jos kyllä, mitkä tulokset? Jos lenkkeilet päivittäin, niin lopeta. Nyt pitää levätä ja saada kroppa ensin kuntoon. Sitä ennen vain rauhallista, rentouttavaa kävelyä.
Tuohon masennuksen syyhyn pitäisi saada vaikutettua. Pitäisi selvittää, että kyseessä ei esim. kilpirauhasen vajaatoiminta, raudan puute, vitamiini- tai hivenainepuutos tai vaikka sisäilmaongelma. Onko stressiä ja mistä se aiheutuu? Mistä näkisit, että masennus johtuu?
No se nyt ainakin on aivan selvää, että kiinnität liikaa ja väärällä tavalla huomiota kehosi toimintaan. Siis neuroottisella tasolla.
Unettomuus, hiustenlähtö, levottomat jalat ja muistiongelmat.
Kyllä tuossa on kyse muusta kuin stressistä. Omasta kokemuksesta veikkaan nyt kahta asiaa : joko altistus homeelle jatkuvasti ja oireilet siksi, jos esim kotona tai työpaikalla on hometta. Tai sitten kilpirauhasen ongelmat.
Pyydä heti verikokeet kattaen kilpirauhasen arvot, myös t4v arvo sekä ferritiini että hemoglobiini tulee mitata.
Tutustu netissä yleisimpiin home altistus oireisiin jos saisit tietoa.
En tuosta homeesta osaa sanoa, oireet ei ainakaan oo kadonneet vaikka oon useamman kerran muuttanut tänä aikana.
Oon epäillyt että nää oireet johtuis juurikin alhaisesta ferritiinistä tai kilpirauhasvaivoista, mutta niissä ei ole kerrassaan mitään vikaa. Kilppariarvoja en nytymmärrä muista mut aika ihanteelliset, ferrit oli sadan paikkeilla. Raskausaikana oli anemia ja ferrit alhaalla, olo oli aika samaa luokkaa mut eiei kait siellä ole syypää sitte.
Joka saakelin paikassa pidetty luulosairaana, vaikka nää kivut on välillä vienyt päivystykseenkin. Tosiaan kokeita otettu vuosien mittaan monia, mut ei mitään tarkkaa tutkimusta ikinä. Ihan muuten vaan oon ollut työkyvyttömänä sairauslomalla viimeiset 3v..
Aloittaja
Vierailija kirjoitti:
En tuosta homeesta osaa sanoa, oireet ei ainakaan oo kadonneet vaikka oon useamman kerran muuttanut tänä aikana.
Oon epäillyt että nää oireet johtuis juurikin alhaisesta ferritiinistä tai kilpirauhasvaivoista, mutta niissä ei ole kerrassaan mitään vikaa. Kilppariarvoja en nytymmärrä muista mut aika ihanteelliset, ferrit oli sadan paikkeilla. Raskausaikana oli anemia ja ferrit alhaalla, olo oli aika samaa luokkaa mut eiei kait siellä ole syypää sitte.
Joka saakelin paikassa pidetty luulosairaana, vaikka nää kivut on välillä vienyt päivystykseenkin. Tosiaan kokeita otettu vuosien mittaan monia, mut ei mitään tarkkaa tutkimusta ikinä. Ihan muuten vaan oon ollut työkyvyttömänä sairauslomalla viimeiset 3v..
Aloittaja
Mitkä olivat TSH- ja T4-arvot? ”Ihanteelliset” ei kerro tarpeeksi. Kilpparin vajista alilääkitään yleisesti, joten hyvin usein vajaatoiminalla ollessa lääkäri sanoo, että ei ongelmaa. Jos lähetät arvot, niin voi paremmin kommentoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tkuosta homeesta osaa sanoa, oireet ei ainakaan oo kadonneet vaikka oon useamman kerran muuttanut tänä aikana.
Aloittaja
Mitkä olivat TSH- ja T4-arvot? ”Ihanteelliset” ei kerro tarpeeksi. Kilpparin vajista alilääkitään yleisesti, joten hyvin usein vajaatoiminalla ollessa lääkäri sanoo, että ei ongelmaa. Jos lähetät arvot, niin voi paremmin kommentoida.
Sori, alapeukutin vahingossa! Katson ne kannasta kun pääsen kotiin, oon parhaillaan minilomalla.
Ap
Stressaajan kannattaisi käyttää erittäin vahvoja B-vitamiineja eikä C-vitamiinistkaaan varmaan haittaa olisi.
Mulla kans ollut ferritiini sadan paikkeilla, vaikka olin raudanpuutteinen (ilman anemiaa). Totuus löyty lisälabroista rauta-fe ja trasferriini kokeista. (En sori nyt muista tarkkoja nimikkeitä, mut jotkut ton tyyliset). Ne oli viitteiden ulkopuolella ja jouduin rautakuurille ja myöhemmin infuusioon. Mutta uniongelmiin, levottomiin jalkoihin ja suolistoon auttoi kovastikin. Muuten kyllä edelleen olen vaivanen eli ei sekään toki mikään ihmelääke kaikkeen ole.
Ps. Just luin jonkun lääkärin lausunnon, missä puhu miten suomessa tsh:n yläraja-arvo on liian korkea. Eli vaikka arvo on "rajoissa" tai kuten mun tapauksessa yli 5, mutta tk-lääkärin mielestä "ei huolestuttava" niin kilpirauhasessa voi silti olla häikkää.
Vastaus terveysvaivoihin, mitä se edes tarkoittaa?