Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi yskivää ihmistä mulkoillaan vihaisesti?

Vierailija
14.10.2020 |

Mulla alkoi selittämätön yskä heinäkuun lopussa. Olen käynyt sen jälkeen 4 kertaa koronatestissä ja tulos on aina ollut negatiivinen. Muita oireita ei ole ollut, enkä ole saanut töistä sairauslomaa muuten kuin koronatestituloksia odotellessani. Joudun siis välttämättä kulkemaan työmatkani bussissa, eikä pääni kestäisi sitä jos lukkiutuisin muuten täysin kotiini. Olen toki vähentänyt vapaa-ajan menoja, mutta joskus on pakko käydä "tuulettumassa" esim. kaupassa tai kahvilassa, tai tuntuu siltä että pää räjähtää.

Joudun usein vihaisen mulkoilun kohteeksi yskiessäni, vaikka käytän maskia, yskin hihaani ja koitan pysytellä turvavälin päässä muista aina kun siihen on mahdollisuus. Eikö ihmiset ymmärrä, että yskä voi johtua monesta syystä? Miettikää miltä itsestänne tuntuisi, jos olisitte muuten täysin terveitä mutta kärsisitte sitkeästä yskästä kuukaudesta toiseen, tietämättä lainkaan koska se loppuu. Jaksaisitteko todella lukkiutua neljän seinän sisälle ja katsoa vierestä, kuinka muut jatkaa elämäänsä koronasta huolimatta?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää sulle mutta mä sain koronan bussissa mun vieressä yskineeltä ”flunssapotilaalta”. Tosin hänellä ei ollut maskia, mulla oli.

Vierailija
2/15 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska pitkittynyt yskä ei mitenkään sulje pois koronaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki astmalääkkeet pitkittyneeseen yskään.

Vierailija
4/15 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeta kestää. Itse tiedät oman vaarattomuutesi. Ja joo, yskä ja tehdyt testit eivät sulje pois koronatartuntaa, mutta ei sulje oikeastaan mikään muukaan, edes oireettomuus. Kun olet moneen kertaan testissä käynyt ja noudatat järkevoä turvatoimia, niin itse voit kohtuullisen varma olla siitä, ettet levitä tautia, vaikka yskitkin maskiisi. Ja näinhän kaikkien olisi hyvä toimia.

Symppaan, koska keväällä kärsin arllergisesta nuhasta ja aivastelusta (ja voi taivas, aurinkoaivastukset!) ja normaalistikin lämpötilanvaihtelut ja rasitus aiheuttavat nuhaa. Töissä kumminkin tietysti kuljin, ja kyllä oli pahoja katseita joukkoliikenteessä! Kangasmaskin käyttö allergia-aikana onneksi vähensi oirehdintaa ja mulkoilua vähän. Käytän siis edelleen, mutta silloin ennen suositusta aloin käyttää ihan siksi, että ajattelin sen ehkä estävän pölyhiukkasia, niin kuin estikin.

Ei sille mulkoilulle oikein mitään voi tehdä. Paitsi mulkoilla takaisin. :D

Vierailija
5/15 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko vähän tyhmä vaiko vaan tosityhmä ap?

Vierailija
6/15 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki astmalääkkeet pitkittyneeseen yskään.

Hyvä ehdotus muuten. Mulla on astmapiippu käytössä allergia-aikaan. Helppaa vähän ainakin omaan oloon, jos ei mulkoiluun.

T. numero 4

Vierailija
7/15 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen valitettavasti tavannut ainoastaan niitä yskiviä ihmisiä, jotka eivät viitsi mitenkään suojata yskimistään / korkeintaan kämmenen/nyrkin tuovat 15-20 sentin päähän suusta ja rykivät sitten siihen. Turvavälien pitäminen niin ja näin. Heitä rehellisesti olen paennut mm. kaupassa - älykästä ehkä ei, mutta olen tällähetkellä hieman vainoharhainen.

Yksittäiset yskähdykset itsessään ei häiritse, jatkuvana kyllä.

Itse refluksi aiheuttaa yskää, mutta onneksi siinä muodossa, että puhumatta pystyn sen estämään.

Onko yskääsi muuten yritetty selvittää? Pitkittynyt yskä yleensä tutkitaan.

Vierailija
8/15 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän maailmassa ole isompiakin ongelmia.

Vierailija
9/15 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän maailmassa ole isompiakin ongelmia.

No eipä taida tällä hetkellä juuri olla...

Vierailija
10/15 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Joka syksyinen pitkittynyt yskä alkoi syyskuun alulla. Normiflunssan jälkeen aina köhin 2kk . Se vähenee pikkuhiljaa tässä, mutta välillä vaan tulee yskäisy. Testattu on kahdesti flunssan aikaan ja kolmas kerta pari viikkoa sitten varoiksi, jotta voin sanoa, että tämä on sitä samaa, joka on menossa pois. Lisäksi muita perheenjäseniä on testattu kuukauden aikana ja yhtään altistusta en ole tietääkseni saanut edes.

Silti saa paniikissa hävetä, kun yskimistarve vaan tulee. Yritän aina kirmata kauemmaksi, ulos, vessaan tmv. Aina ei vaan pysty.

Vierailija
11/15 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua mulkoillaan varmaan siksi, kun melkein aina yskäistessä pääsee pieru. Eikä ole mikään mykkä hiihtäjä.

Vierailija
12/15 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yskä ja varsinkin pitkittynyt voi johtua ihan närästyksestäkin.

Vierailija
13/15 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että ihmiset ovat kyllä sekaisin...

Vierailija
14/15 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on astma, joka kerää limaa keuhkoihin. Lima lähtee ainoastaan yskimällä. Lääkkeillä liman määrää on saatu vähenemään, mutta ei loppumaan. Saan todella häijyjä katseita kaupungilla liikkuessani.

Vierailija
15/15 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska pitkittynyt yskä ei mitenkään sulje pois koronaa.

Eikä sitten testitkään. Ap kertoi saaneensa negatiivisia tuloksia testauksista. Mihin tässä enää uskoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan