Mitenhän nuo kaikki tuhannet pikkuyritykset pienessä Suomessa pärjää?
Facebookissa huomaa, että näitä pieniä yrityksiä putkahtelee vähän väliä ilmoille. Etenkin jotain liikunta aiheisia firmoja pilvin pimein. Kaikki haluaa olla personal trainereita ja sitten laitetaan oma yritys pystyyn. Hetki sitten oli kynsivillitys ja lastenvaatevillitys. Nyt selvästi tuo liikunta ja etenkin laihdutus.
Hieno juttu, että jaksetaan yrittää, mutta kauankohan nuo taas jaksaa pyöriä.
Kommentit (16)
Jos on luonteeltaan yrittäjä, niin hyvin pärjää. Tehdään kynsiä tai ruokavaliosuunnitelmaa. Ja jollei se lyö leiville, niin tuodaan sitten maahan muotivaatteita.
Jollei ole yrittäjäluonne, niin parempi pysyä päivätyössään.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 11:19"]
No niillä yrittäjillä on päivätyö ja tekevät toista työtä sen päätyön ohessa. Näin siis jos on ihan pikkufirma.
[/quote]
No ei muuten läheskään kaikilla ole.
Nyt on selvästi trendinä perustaa oma yritys. Joka pikkukylälläkin on varmasti jo viisi pt:tä.
Pakko perustaa oma yritys, kun ei työpaikkoja kertakaikkiaan ole. Minulla on työpaikka, mutta myös toiminimi siltä varalta, että työt loppuu. Mieluummin teen töitä kuin lojun tukien varassa kotona masentumassa.
Toiminimellä teen jo nyt pientä tienestiä, mutta päätulot tulevat edelleen palkkatyöstä.
Monet pienyrittäjät (siis TMI-yrittäjät) tekevät myös alihankkijoina töitä suuremmille firmoille. Esim. minä. Toiminimiyrittäjä on nykyajan torppari ;)
Miten luulet, että vanhat yritykset pärjää? Työntekijät voi koska tahansa saada lopputilin, jos tilauskirja on tyhjä.
Personal trainereilla ja muilla liikunta-alan ihmisillä on myös aika kova kysyntä!
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 12:05"]
Monet pienyrittäjät (siis TMI-yrittäjät) tekevät myös alihankkijoina töitä suuremmille firmoille. Esim. minä. Toiminimiyrittäjä on nykyajan torppari ;)
[/quote]
Kaikella kunnioituksella tmi-yrittäjiä kohtaan en millään pysty rinnastamaan asemaanne 100 vuoden takaisten torpparien asemaan. Torppari ei millään tavalla ollut isäntänsä alihankkija vaan vuokralainen, joka maksoi vuokransa työllä tai rahalla.
Yritys on kirjaimellisesti yritys: se onnistuu tai ei onnistu. Ja varmasti ei onnistu, ellei yritä.
Kyllä pienyrittäjät nimenomaan on nykyajan torppareita. Olin itse kääntäjänä. Työnantaja asetti tulokaton (ei ollut korkea akateemisen tutkinnon suorittaneelle), kielsi muualle töiden tekemisen ja jatkuvaa päivystämistä. Vastineeksi ei taannut mitään ja katsoi, että työttömyyspätkät kuuluu asiaan.
En näe mitään eroa siihen, että olisin asunut jonkun maatilan mailla ja ollut isännän renkinä 24/7.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 12:05"]
[/quote]
Kaikella kunnioituksella tmi-yrittäjiä kohtaan en millään pysty rinnastamaan asemaanne 100 vuoden takaisten torpparien asemaan. Torppari ei millään tavalla ollut isäntänsä alihankkija vaan vuokralainen, joka maksoi vuokransa työllä tai rahalla.
[/quote]
Ei kannatakaan verrata suoraan, vaan miettiä sitä nimenomaan TMI-ytittäjän asemaan (työ)elämässä. Puhun nyt siis etenkin meistä alihankkijoina työskentelevistä. Ostavalla taholla ei ole tietenkään mitään velvollisuuksia freelanceria kohtaan ja toisaalta TMI-yrittäjän sosiaaliturva on huono. Hintoja poljetaan lakkaamatta, koska yrittäjät ovat kuitenkin riippuvaisia isoista firmoista.
Terv. 7, joka on kielenkääntäjä myös
(Ps. Tarkoitukseni on opiskella toinen ammatti tähän rinnalle, kyseessä on sellainen lyhyt koulutus. Myös sitä ammattia harjoitetaan yrittäjänä. Kielenkääntäjänä kaipaan ihmiskontakteja, sen takia haluan hieman vaihtelua!)
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 12:42"]
Kyllä pienyrittäjät nimenomaan on nykyajan torppareita. Olin itse kääntäjänä. Työnantaja asetti tulokaton (ei ollut korkea akateemisen tutkinnon suorittaneelle), kielsi muualle töiden tekemisen ja jatkuvaa päivystämistä. Vastineeksi ei taannut mitään ja katsoi, että työttömyyspätkät kuuluu asiaan.
En näe mitään eroa siihen, että olisin asunut jonkun maatilan mailla ja ollut isännän renkinä 24/7.
[/quote]
Torppari ei ollut "isännän renkinä 24/7", rengit ja piiat olivat sitä varten. Torpparin työstä suurin osa oli omien, tosin vuokramaalla olevien viljelysten, metsän ja karjan hoitamista ihan omaan lukuun. Tulonsa torppari sai samalla tavalla kuin isäntäkin eli myymällä maataloustuotteita.
Kyllä ne torpparit oli juuri samalla tavalla ikeen alla kuin alihankkijat. Isäntää piti miellyttää ja olla nöyrä. Yhtä vapaita kuin nykypäivän freelancerit.
Minä lopetin kääntäjät työt. Tuli mitta täyteen sitä pompottamista. En myöskään jaksa yksinäistä työtä. Olen sosiaalinen, nopea ja vilkas ihminen, enkä tykkää yksin kökkimisestä.
No niillä yrittäjillä on päivätyö ja tekevät toista työtä sen päätyön ohessa. Näin siis jos on ihan pikkufirma.