Miten selittäisit vuosien työttömyyden työhaastattelussa?
Olin kotona lapsen kanssa, lapsi menehtyi reilu vuosi sitten. En haluaisi tätä välttämättä uudelle työnantajalle/työhaastattelijoille selittää, mutta haluaisin palata kuitenkin takaisin työelämään. Työttömyysvuosia takana 5.
Kommentit (8)
Olisin rehellinen, vaikka ei varmasti olekaan helppo asia kertoa haastattelijalle.
Lämpimät osanotot.
Eipä sillä oikeasti ole niin paljon väliä. Ei työpaikka ole palkinto oikein eletystä elämästä. Se riittää että pystyt vakuuttamaan täyttäväsi työantajan tarpeet.
Miten pääsee haastatteluun ilman, että on tehnyt hakemusta ja ansioluetteloa, joista vuosien työttömyys on jo selvinnyt?
En lähtisi kyllä valehtelemaan. Oletko ollut kotona hoitamassa lasta, vai siksi, ettet ole saanut töitä?
Ainahan voit sanoa, että hoidit lasta kotona.
Sanoisin, että olin omaishoitajana. Tuo riittää, ei sitä tarvitse sen enempää selitellä. Jos kysyvät, voi aina sanoa, että yksityiskohdat koskevat muita ihmisiä, joiden asioistw sulla ei ole oikeutta kertoa, mutta että tilanne on nyt ohi, eikä omaishoitajuutta enää tarvita.
Sanot vaan että olet joutunut olemaan kotona arkaluonteisten perhesyyiden vuoksi, sen enempää ei tarvitse avata eivätkä voi udellakaan tai jos kysyvät, ei ole pakko vastata mitään.
Miettisin vielä uudestaan, että olisiko se sittenkin hyvä kertoa. Ihan vain siksi, että parantaa omia mahdollisuuksiasi saada työ, koska muuten 5 vuoden työttömyys voi näyttää pahalta. Laittaisin sen jo CV:hen tai jos se meni jo, laittaisin vaikka sähköpostilla ennen haastattelua, että tämä on syy tauolle työelämästä ja toivon, ettei tästä aiheesta tarvitse haastattelussa keskustella ja tieto on tarkoitettu vain rekrytoinnin kannalta oleellisille henkilöille, eli ei koko työyhteisön tietoon. Aivan varmasti jokainen ymmärtää olla nostamatta aihetta puheeksi ja jos ei ymmärrä, niin sitten marssisin haastattelusta pois ja jättäisin kyseisen työpaikan omaan arvoonsa.
No toihan on oikein pätevä syy. Ite oon maannut kotona ja juonut kaljaa