Hyviä lakanamerkkejä?
Itsellä on kahdet hyvät lakanat. Toiset ovat 10 v. vanhat merkittömät, toiset Finnlaysonin. Eivät mene pyykissä miksikään ja se tärkein ominaisuus on pehmeys.
Viimeksi ostin Pentikin lakanat. Pesin ja laitoin kuivuriin. Niin karheat etten saa nukutuksi ja hikoiluttavat. Laitoin ne nyt 90 asteen pesuun, saa nähdä miten käy.
Kommentit (8)
Niin, vielä 10 vuotta sitten ne olivat parempia vaan ei enää vuosiin.
Marimekon lakanat ovat säilyneet uuden tuntuisina 10 vuotta. On tosin useampi lakanapari käytössä (ehkä 5 kappaletta).
Finnlaysonin satiinilakanat ovat ihan hyviä, mutta en ostaisi normaalihintaan, ei laatu sentään niin hyvää ole, että pussilakana+tyynyliina maksaa 65 €. Jollain -50-60% alella saadaan noissa hyvä hinta-laatusuhde.
Mun parhaat pussilakanat on tällä hetkellä Luhdan puuvillasatiiniset. Eikä kyllä Finlaysoninkaan vastaavat huonot ole.
Mitään muuta en enää osta kuin puuvillasatiinilakanoita. Finlayson ykkösenä, Luhta Home kakkosena. Kalliimpia -ja siten myös jonkun mielestä parempia- vaihtoehtoja löytyy varmasti, mutta nuo em. merkit on sopivat meidän käyttöön sekä hinnaltaan että laadultaan.
Hyviä puuvillalakanoita ei enää saa. Olen jo kauan kantanut Tallinnasta pellavaa ja pellavapuuvillaa Suomeen, ja ommellut itse niin aluslakanat, tyynyliinat ja pussilakanat. Suosittelen muillekin. Pellavaa parempaa lakanamateriaalia ei ole. Puuvilla tuntuu todella limaiselta ja hiostavalta sen jälkeen, kun on totunut pellavaan köllähtämään.
Ikean lakanat olen todennut itselleni parhaimmiksi hinta-laatusuhteeltaan ja mukavuudeltaan. (Siis puhun nyt näistä about 30 euron ja sitä hintaluokkaa yli olevista lakanoista).
Finlayson täälläkin todettu hyväksi. n. 10 vuotta olleet pari lakanasettiä ovat yhä hyvässä kunnossa.