Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolukkavispipuuro apua

Vierailija
12.10.2020 |

Luin vispipuuron ohjeita. Jossain ohjeessa tulee 7 dl vettä ja 4 dl puolukoita. Toisessa ohjeessa 1l vettä ja 2-3 dl puolukoita. Missä logiikka? Paljonko niitä puolukoita siis laitetaan?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitan litraan vettä 4-5 dl puolukoita, koska tykkään voimakkaan makuisesta vispipuurosta. Riippuu siis siitä, millaisesta itse tykkäät.

Vierailija
2/17 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan siitäkin, siivilöidäänkö marjat pois keittämisen jälkeen, vai survotaanko sellaisenaan puuroon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan siitäkin, siivilöidäänkö marjat pois keittämisen jälkeen, vai survotaanko sellaisenaan puuroon.

Itse en enää viitsi siivilöidä vaan surraan ne sauvasekoittimella mukaan.

Vierailija
4/17 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja silläkin on vaikutusta, laittaako puolukat kokonaisina vai valmiina survoksena.

Vierailija
5/17 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole sauvasekoitinta, onnistuuko silti puolukat mukana vatkaimella? Vai kannattaako siivilöidä?

Ohis

Vierailija
6/17 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole sauvasekoitinta, onnistuuko silti puolukat mukana vatkaimella? Vai kannattaako siivilöidä?

Ohis

En ole tainnut ikinä käyttää sauvasekoitinta vispipuuron teossa, joskus jopa vatkannut puuron käsin, vaikka olisin keittänyt kokonaisista puolukoista siis.

Vierailija
7/17 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Blenderilläkin saa hyvin. Tai survimella, jos puolukat sulattaa ensin. Metallisiivilän läpi hieromalla saa myös hyvin soseeksi. Kun käyttää puolukoista kaiken, ei niitä tarvitse edes keittää niin kauan kuin ohjeissa sanotaan.

Vierailija
8/17 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret kiitokset vastauksesta! Ohjeissa sanotaan, että pitää vatkata kylmänä eli ensin jäähdyttää. Miksi? Muistan mummolassa, että se kuohkea puuro oli sellaista lämpöistä, ei varsinaisesti kuumaa mutta ei kylmää eikä huoneenlämpöistäkään. Vai onko mummo sitten laittanut vielä liedelle kuumenemaan?

Ohis vielä

Vierailija
9/17 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Onnistuu.

Keitän puolukoita vedessä niin että kunnolla pehmenevät, vartti riittää. Sitten sokeri, suola, suurimot ja annetaan kypsyä puuroksi. Jäähdytys ja vatkaus sähkövatkaimella. Aina puolukat kuorineen, en siivilöi, blenderöi tai sauvasotketa. Hyvää tulee.

Vierailija
10/17 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuret kiitokset vastauksesta! Ohjeissa sanotaan, että pitää vatkata kylmänä eli ensin jäähdyttää. Miksi? Muistan mummolassa, että se kuohkea puuro oli sellaista lämpöistä, ei varsinaisesti kuumaa mutta ei kylmää eikä huoneenlämpöistäkään. Vai onko mummo sitten laittanut vielä liedelle kuumenemaan?

Ohis vielä

Kyllä se kylmänä vispataan. Lämmin puuro ei vispaudu kunnolla vaan jää löllöksi.

Vierailija
11/17 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Onnistuu.

Keitän puolukoita vedessä niin että kunnolla pehmenevät, vartti riittää. Sitten sokeri, suola, suurimot ja annetaan kypsyä puuroksi. Jäähdytys ja vatkaus sähkövatkaimella. Aina puolukat kuorineen, en siivilöi, blenderöi tai sauvasotketa. Hyvää tulee.

Kiitos, pitää siis ilmeisesti jäähdyttää...

Vierailija
12/17 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen käyttämään vaan paseerattua puolukkaa.

Vierailija
13/17 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Onnistuu.

Kiitos, pitää siis ilmeisesti jäähdyttää...

Mä jäähdytän aina niin, että laitan tiskialtaaseen kylmää vettä ja kattilan sinne, niin jäähtyy nopeammin. Sitten vasta vatkaan sähkövatkaimella ihanan pehmeäksi. Nam!

Vierailija
14/17 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään eniten sellaisesta vispipuurosta, jossa on ensin keitetty puuro (1 litra vettä + mannaryynejä paketissa olevan ohjeen mukaan), ja valmiiseen puuroon lisätään 4-5 dl puolukkasurvosta, ja maun mukaan sokeria. Sitten vatkataan puuro. Tällä ohjeella puolukkasurvoksen pitää olla tuoretta tai pakastettua, ei kellarissa säilytettyä.

Lapseni tykkäävät kun puolukka on keitetty sen puuron mukana. Maku on hiukan erilainen. En siis koskaan keitä puolukoita ennen mannasuurimoiden lisäämistä, vaan ainoastaan kuumennan veden + puolukkasurvoksen kiehuvaksi.

Vierailija
15/17 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuoret sisältää kuitua ja ravintoa,ei niitä voi heittää pois.

Vierailija
16/17 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistän puolukoita vähän summassa. En mittaa. Enkä muitakaan marjoja mittaile.

Jos siivilöit puolukat pois niin puurosta tulee kuohkeampi. Näin olen itse huomannut. Itse otan reikäkauhalla enimmät pois ja sitten vispaan sähkövatkaimella. Ja ensin jäähdytys joko pihalla tai kylmässä vedessä lavuaarissa.

Puuron voi tehdä myös mehuun. Itse en ole tehnyt mutta äitini joskus teki mehuun. Mausta en osaa sanoa kun en itse lapsena tykännyt vispipuurosta mutta sisaruksille maistui hyvin.

Vierailija
17/17 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. En ole koskaan tehnyt vispipuuroa sauvasekoittimella vaan ainoastaan sähkövatkaimella. En ole myöskään koskaan keittänyt niitä puolukoita enkä survonut tai siivilöinyt. Olen siis tehnyt ensin sen mannapuuron, sitten siihen vatkannut sähkövatkaimella kokonaisia puolukoita ja sokeria. Puolukoiden määrän olen arvioinut silmämääräisesti, ja voihan kesken vatkaamisen laittaa lisää. Näköjään on siis eri tapoja tehdä. Ja siis itse poimimistani puolukoista teen, että jos siinä keittämisessä on kyse jostain ulkomaisista pakastemarjoista yms. niin ehkä eri asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi