Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uuden elämän aloitus ja muutto; neuvontaa?

Vierailija
12.10.2020 |

En nyt halua pitkästyttää yksityiskohdilla, mutta koska tällä saattaa olla jotain merkitystä, sanon silti olevani asunut lähemmäs kymmenen vuotta mielenterveyskuntoutujille asumista tarjoavan säätiön tilavassa asunnossa paikkakunnalla, johon olen vuosien varrella kertyneiden ikävien muistojen takia täysin leipääntynyt. Olen kehittynyt hirveästi ihmisenä tänä aikana, mutta sosiaaliset verkostoni ovat todella niukat ja kannustusta muuttoon ei ole; vain pelottelua kieroilla vuokranantajilla, rahan riittämisellä (saan eläkettä, mutta haluan töihin) ynnä muulla ja olen oppinut pelkäämään muutosta. Nyt tämä samassa olemisen tila alkaa kuitenkin käydä sietämättömäksi ja haluaisin pois ensi vuonna.

Mielessä on seuraavat kaupungit:
-Helsinki
-Vantaa
-Tampere
-Jyväskylä
-Turku
(saa ehdottaa muuta)

Ensin ajattelin pitkään Jyväskylää opiskelumahdollisuuksien takia, mutta nyt alkaa tuntua että ehkä kannattaisi vaihtaa samantien isompaan. Asun nyt Itä-Suomessa ja haluaisin nähdä myös terveempiä ja nuorempia ihmisiä.

Minulla ei ole kokemusta muuton järjestämisestä ihan 'tavalliseen' asuntoon; olen asunut asuntoloissa, kahdessa pienessä kaksiossa sekä opiskelijayksiössä. Kaikissa pärjäsin ihan hyvin ja yksi suunnitelma mielessä oli tutustua uuteen paikkakuntaan menemällä kansanopistoon, jonne pääsee ilmoittautumalla ja sitten saisin kokemukseni perusteella heti asuntolapaikan, voisin siirtää kirjat sille paikkakunnalle ja jäädä odottamaan kaupungin asuntotarjouksia? Mutta kuinka nopeasti kaupungin kuuluu järjestää asunto?
Vaikka pärjäsin asuntoloissa hyvin, on se silti todella niukka asumismuoto ja ehkä asunnon pitäisi olla sittenkin vähintään opiskelijayksiö. Kuulemma Helsingissä niitäkin on hankala saada?

Nykyisessä kaupungissani kehityskulku oli seuraava: 1. koulun asuntola. 2. alivuokralaisuus opiskelijayksiössä 3. kaupunki tarjosi kämppää 'huonolta alueelta' ja täti sanoi vihaisesti puhelimessa jotain, että keksipä sitten itse parempi, kun läheisen neuvosta jätin ottamatta vastaan. 4. ja viimeinen vaihe: sain hoitohistoriani perusteella asunnon säätiöltä, jossa aloin pian asumaan itsenäisesti.

Näen kaksi tapaa muuttaa yllä mainitun lisäksi:
-siirrän vain kirjat suoraan, käyn esittelyissä ja kelpaan yksityiselle vuokranantajalle
-haen korkeakouluun ko.paikkakunnalle, pääsen sisään ja toivon mukaan saan vähintään opiskelijayksiön. Opiskelisin lähes täystyöllistävää alaa, josta on keskenjääneitä opintoja ja uskoisin voivani valita asuinpaikkani sen jälkeen, kun työllistyisin tai näin ainakin kuvittelen jos mitätön työhistoria ei haittaa

Onko mitään neuvoja varsinkin muilta, joiden elämä on mennyt samalla tavalla ja mitä minun erityisesti kannattaisi ottaa huomioon? Kiitos hirveästi kaikista vastauksista.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse näkisin, että joku pienempi kaupunki, kuten Turku tai Jyväskylä voisi toimia paremmin verkostojen luomiseen. Pääkaupunkiseudulla on liikaa ihmisiä. Tampereesta taas en osaa sanoa juuta enkä jaaata 

Vierailija
2/6 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet miettinyt asioita selkeästi tosi perusteellisesti ja kannustan kyllä muuttoon. Jos nykyisellä paikkakunnalla ei tukiverkostoja ole, niin muuta pois ja aloita uusi elämä muualla! Koskaan se ei ole liian myöhäistä ja muutos lähtee sinusta itsestäsi. Kaikissa isoissa kaupungeissa tuo kaupungin asunnon saaminen voi olla todella pitkän putken päässä, valitettavasti. Opiskelupaikan kautta esim. asuntolapaikan saaminen voisi olla keino saada "jalka oven väliin". Et kertonut minkä ikäinen olet, mutta olisiko mahiksia saada uudeltakin paikkakunnalta asunto jonkun säätiön kautta? Isojen kaupunkien hyvä puoli on se, että saat uusia sosiaalisia ympyröitä kun vanhat kuviot eivät sido mihinkään entiseen. Tsemppiä uutern elämään!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse näkisin, että joku pienempi kaupunki, kuten Turku tai Jyväskylä voisi toimia paremmin verkostojen luomiseen. Pääkaupunkiseudulla on liikaa ihmisiä. Tampereesta taas en osaa sanoa juuta enkä jaaata 

Pääkaupunkiseutu, esimerkiksi Vantaa,tarjoaa kaikki mahdollisuudet niin koulutuksen, harrastusten kuin työpaikkojen suhteen. Asuntojen hinnat halvempia kuin Helsingissä.. Kehäradan asemien läheltä löytyy hyviä paikkoja. Miksi jäisit pienempään paikkaan, kun voit joka tapauksessa joutua muuttamaan työn takia pääkaupunkiseudulle.

Vierailija
4/6 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupungilla ei ole velvollisuutta järjestää sinulle asuntoa. sinua kohdellaan asuntojonossa ihan siten kuin muitakin.

sitten tietysti on noita erityisasuntoja tietyille ihmisryhmille, kuten minun nykyisenasuntoni lähellä on toipuville alkoholisteille rakennetut asunnot (joku säätiö ylläpitää niitä) jossain voi olla mt-potilaille rakennettuja asuntoloita.heillä tietysti sitten ensisijaisestiasunnon saa juuri tietty potilasryhmä.

nyt kun suunnittelet muuttoa, vinkkini on, että ala etsimään asuntoa jo nyt. kun tiedät mihin kaupunkeihin ehkä haluaisit muuttaa, asetu jo nyt jonoon asunnonhakijaksi,odottelua on ja mitä suurempi kaupunki, sitä pidempi jono.

opistoasunnoista minulla ei ole kokemusta, mutta silloin kun itse olin nuori, niissä sai asua vain lukukausien ajan, eli käytönnössä kaikkien lomien ja viikonloppujen ajaksi piti mennä muualle (tavaroineen).

unohda kaikki pelottelupuheet yksityisistä vuokranantajista. Siinä missä on huonojakin, on huonoja vuokranantajia kaikkialla, näistä phutaan eniten esim. netissä, kun hyvistä ei juurikaan. minulla esim on kokemusta vain hyvistä vuokranantajista.

jos saat opiskelupaikan jostain koulusta, sillä pääset hakemaan suoraan opiskelija-asuntoja. suosittelen.

muista, että kun ajattelet, että tuolla ja tuolla voisi asua, niin nekin päätökset teet vain kuulopuheiden perusteella, jokaisessa kaupungissa on huonompia ja parempia alueita ja se mikä yhden mielestä on huonoa, voi toisen mielestä olla hyvää.  

kun aikoinaan muutin opiskelujen perässä yliopistopaikkakunnalle, hyväksyin ensimmäisen minulle tarjotun opiskelija-asuntosäätiön soluasunnon. Sain kuulla olevani kahjo, että kuka nyt ei käy edes katsomassa asuntoa, se asuinalue on täynnä juoppoja ja rikollisia. sanoin heille, että mitä väliä, jos se on huono, vaihdan asuntoa ja uutta odotellessa ehdin hyvin selvittää paremmin missä on ns. hyvät asunnot. ei se asuinlaue sitten ollutkaan täynnä juoppoja ja rikollisia, bussit kulkivat kerran puolessa tunnissa ja suoraan kouluni ohi. En  voi suositella, että ota ensimmäinen asunto, jota tarjotaan ja älä edes käy katsomassa sitä (kannattaa aina käydä katsomassa ellei ole mnun kaltaiseni, joka tietää mitä tekee muuttojensa suhteen ja jolle muutot ovat helppoja. minullakin oli kaveri paikkakunnalla jatiesin että voisin hätätilassa yöpyä hänellä, jos asunto olisi kuin kaatopaikka), mutta pointtini tässä oli se, että ei kannata kuulopuheita aina uskoa ja vuokra-asumisen hienous on siinä, että se sitoo vuokralaista vain sen yhden irtisanomiskuukauden verran.

Vierailija
5/6 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet miettinyt asioita selkeästi tosi perusteellisesti ja kannustan kyllä muuttoon. Jos nykyisellä paikkakunnalla ei tukiverkostoja ole, niin muuta pois ja aloita uusi elämä muualla! Koskaan se ei ole liian myöhäistä ja muutos lähtee sinusta itsestäsi. Kaikissa isoissa kaupungeissa tuo kaupungin asunnon saaminen voi olla todella pitkän putken päässä, valitettavasti. Opiskelupaikan kautta esim. asuntolapaikan saaminen voisi olla keino saada "jalka oven väliin". Et kertonut minkä ikäinen olet, mutta olisiko mahiksia saada uudeltakin paikkakunnalta asunto jonkun säätiön kautta? Isojen kaupunkien hyvä puoli on se, että saat uusia sosiaalisia ympyröitä kun vanhat kuviot eivät sido mihinkään entiseen. Tsemppiä uutern elämään!!!

Kiitos kaikille vastauksista!

Ikää on jo yli 30, joten nuorisoasuntoja en voi saada. Nykyisellään asun säätiön asunnossa, jossa ei ole ikärajoja ja saisi jäädä loppuiäksi jos haluaa. Asunto on kieltämättä hyvällä paikalla, vuokra hyvin kohtuullinen jne. ja nämä ovat varmaan osasyitä miksi en ole muuttanut aikaisemmin, mutta en halua 'jämähtää' paikalleni.

Vierailija
6/6 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen että hankit sen opiskelupaikan! Sitten saat tukia ja alennuksia ja pääset kiinni opiskelija-asuntoihin plus sosiaalisia ympyröitä valmiiksi.

Tampere on ihana paikka, Jyväskylä kiva myös, Turku historiallinen. Itse valitsisin Tampereen.