Olen besserwisser
Kommentoin joka ketjuun jotain, vaikken tiedä asiasta oikeasti paljon mitään. Sitten väittelen ja jos jään väittelyssä alakynteen, häivyn keskustelusta - siitäkin huolimatta että alakynteen jäädessänikin olen oikeassa, olenhan besserwisser.
Kommentit (6)
Tiedätte ettei tyypistänne tykätä. Miksette pyri tulemaan asiantuntijoiksi besserwissereiden sijaan? Eikö tuntuisi paremmalta, kun voi luotettavasti kertoa kuinka asiat ovat ja ärsytyksen sijaan tietämättömämmät ajattelisivat, että olipa hyvä kommentti ja toi varmasti tietää asiasta jotain.
Olen 50v ja minullakin on 2 tutkintoa. Olen jo kauan sitten oppinut sen, ettei minun tarvitse olla kaikille kertomassa omaa mielipidettäni. Ihan rauhassa saa besserwisserit päteä ja olla smart ass, minun ei tarvitse todistaa kellekkään olevani oikeassa.
Ehkä besserwissereillä on jotenkin alhainen itsetunto tai alemmuskompleksi, minulla ei sellaista ole.
Tällä palstalla noita smart ass tyyppejä on tosi paljon. Korjaillaan kirjoitusvirheitä ja luullaan, että tiedetään asiat paremmin kuin muut. Ehkä se on suomalaisten yleisin tapa?
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 17:06"]
Tiedätte ettei tyypistänne tykätä. Miksette pyri tulemaan asiantuntijoiksi besserwissereiden sijaan? Eikö tuntuisi paremmalta, kun voi luotettavasti kertoa kuinka asiat ovat ja ärsytyksen sijaan tietämättömämmät ajattelisivat, että olipa hyvä kommentti ja toi varmasti tietää asiasta jotain.
[/quote]
Mikö ero näillä on? Ts. Kun esim. täällä laitan esimerkiksi asiantuntemuksenni alueell osuvan kommentin, joidenkin mielestä se osoittaa asiantuntijuutta, ja niiden mielestä, joiden käityksiin kommentti ei syystä tai toisesta sovi, pitävät besserwisserinä.
Besserwisserhän tarkoitaa paremmintietävää, kopa kaikkitietävää, joskin siihen on assosioitunut monenlaisia sisältöjä, eikä vähiten subjektiivisia.
Toisaalta, asiantuntijaakaan ei ole sitovasti määritetty, määritelmiä on monenlaisia ja kevyimmässä päässä asiantuntijalla tarkoitetaan henkilöä, joka tietää asiasta enemmän kuin se henkilö, jolle asiantuntemusta annetaan.
Kun kerran määritelmällisestikin ollaan tässä tilanteessa, ei tuota eroakaan voida siis määrittää.
Kauneus on katsojan silmässä
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 17:14"]
Olen 50v ja minullakin on 2 tutkintoa. Olen jo kauan sitten oppinut sen, ettei minun tarvitse olla kaikille kertomassa omaa mielipidettäni. Ihan rauhassa saa besserwisserit päteä ja olla smart ass, minun ei tarvitse todistaa kellekkään olevani oikeassa.
Ehkä besserwissereillä on jotenkin alhainen itsetunto tai alemmuskompleksi, minulla ei sellaista ole.
Tällä palstalla noita smart ass tyyppejä on tosi paljon. Korjaillaan kirjoitusvirheitä ja luullaan, että tiedetään asiat paremmin kuin muut. Ehkä se on suomalaisten yleisin tapa?
[/quote]
No jaa, kyllä nuo pilkunnusijat ovat vielä rotu ihan erikseen.
Suoraan hanurista revittyjä, täysin perustelemattomia käsityksiä pitääkin oikoa.
Hienoa, että olet sinut asian kanssa! Mutta tyyppisi on kyllä pidemmän päälle rasittava.
Hmmm... Minäkin olen besserwisser. Se tosin johtuu siitä, että minulla on parikin yliopistotason tutkintoa, yksi alempikin, ikää reilu 50 ja työkokemusta aika vaativista tehtävistä muutamia kymmeniä vuosia, joten oikeasti tiedänkin useimmista asioista enemmän kuin suurin osa.
Minunkaanlaisestani ihmistyypistä ei myöskään pidetä.