Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusien asioiden oppiminen ja stressi?

Vierailija
11.10.2020 |

Miten tätä voi hallita? Kun itse jos en stressaa, niin tuntuu etten opi juuri mitään. Jos stressaan, niin oppiminen tehostuu, mutta stressillä taas tosi paljon ikäviä vaikutuksia muuten, ainakin jos jatkuu pidempään....

Jotkut ilmeisesti oppii ilman stressaamista? Onnea heille.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa kaikki oppivat paremmin ilman stressiä. Tämä on jotain, josta psykologit, neurologit ja kasvatustieteilijät ovat yksimielisiä. Parheiten ihminen oppii ilman stressiä ja korkeat stressihormonitasot hidastavat aivojen toimintaa ja vähentävät niiden joustavuutta.

Ainusta voi kuitenkin TUNTUA siltä, että opit paremmin stressin alaisena, koska silloin joudut kiinnittämään siihen huomiota - ilman stressiä taas opit huomaamattasi.

Vierailija
2/7 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa kaikki oppivat paremmin ilman stressiä. Tämä on jotain, josta psykologit, neurologit ja kasvatustieteilijät ovat yksimielisiä. Parheiten ihminen oppii ilman stressiä ja korkeat stressihormonitasot hidastavat aivojen toimintaa ja vähentävät niiden joustavuutta.

Ainusta voi kuitenkin TUNTUA siltä, että opit paremmin stressin alaisena, koska silloin joudut kiinnittämään siihen huomiota - ilman stressiä taas opit huomaamattasi.

Ei pidä paikkaansa minun kohdallani. Jos keskityn tiukasti pitkään johonkin asiaan joka vaatii vähänkään enemmän ajattelua, niin stressaannun automaattisesti. Jos "höllennän otetta", niin minulla fokus heikentyy ja tavallaan vain olen oppivani, vaikken oikeastaan opikaan mitään.

Ja on suoritettu yksi akateeminen tutkinto, joten joten on jotain kokemusta.

Ehkä minulla on joku adhd/add tms. En tiedä. Terv. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän opiskelijoilla sitten on nykyisin paljon loppuunpalamista?

Vierailija
4/7 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon adhd, ja joudun stressaamaan uuden opiskelua valtavasti. Olen todella huono keskittymään. Onneksi olen sentään fiksu, se vähän kompensoi.

Toisaalta opin jotkut asiat todella nopeasti, kun muut vasta alkavat tavailemaan opeteltavaa tekstiä.

Vierailija
5/7 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän opiskelijoilla sitten on nykyisin paljon loppuunpalamista?

Koska opiskelijat eivät osaa pitää stressitasoaan matalana, eivätkä opiskella järkevästi. He kuvittelevat, että heidän on oltava kaikkialla kaikkien kaikkien kanssa kaiken aikaa - käytävät töissä, opiskeltava, biletelettävä harrastettava - niin että heillä ei ole kunnolla aikaa mihinkään, mikåän ei tule kunnolla hoidettua, kaikkea tehdään viime tipassa juuri ja juuri riman yli - tottakai se stressaa ja siihen uupuu.

Stressi ei silti auta heitä olemaan yhtään tehokkaampia, päinvastoin. Enemmän auttaisi, kun priorisoisi yhden asian kerrallaan ja antaisi oppimiselleen riittavästi aikaa.

Vierailija
6/7 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon adhd, ja joudun stressaamaan uuden opiskelua valtavasti. Olen todella huono keskittymään. Onneksi olen sentään fiksu, se vähän kompensoi.

Toisaalta opin jotkut asiat todella nopeasti, kun muut vasta alkavat tavailemaan opeteltavaa tekstiä.

Sun kannattaisi yrittää päästä johonkin adhd coachingiin tai neuropsykologiseen kuntoutukseen tai edes lukea adhd:sta vähän. Stressi pahentaa Adhd oireita ja heikentää keskittymistä. Sun pitäisi pikemminkin pyrkiä rauhoittamaan sitä, että saisit keskityttyä paremmin.

Vierailija
7/7 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selailetko oppikirjaa ennakkoon kuin Me Naisia? On sitten mukavampi palailla astialle, kun on jotain pientä jo tarttunut mielen pohjalle. Joku lukusuunnitelma kai auttaisi, että tämän verran tänään eikä yhtään enempää, ja kertaukselle ja asioiden makustelulle tarpeeksi aikaa. Erilaisia oppijoita kun ollaan, niin päästetään oppi sisälle useamman aistin kautta (lukeminen, kirjoittaminen, kuuntelu, tekstin ääneen lukeminen ja käsillä tekeminen). Taustalla keskittymistä auttaa valkoinen kohina, oliskin vaikka meri tai takkatuli... Ulkona voi opiskella käveleskellen ja itse nauhalle luettua kuunnellen. Keksi hassuja muistikikkoja. Mitä syöt vaikuttaa vireyteen myös (hitaat hiilihydraatit, appelsiinimehu, vihreä tee - oletan).