Mitä sinulle tulee mieleen tämmöisestä ihmisestä
Kuvitelkaa tilanne että olet oman kumppanisi kanssa viettänyt mukavaa päivää yhdessä. Ja keskustellessasi kumppanisi kanssa hän rupeaa puhumaan yhdestä ikävästä aiheesta ja sanoo todella ikävän ja kauhean lauseen sinulle suoraan päin naamaa. Vaikka olet aikaisemmin jo kumppanin kanssa puhunut samasta asiasta ja kertonut että aihe ja asia ei tunnu kivalta ja se satuttaa. Olette siis kumppanin kanssa jo aikaisemmin jutellut aiheen läpi ja jättänyt sen hyvillä mielin siihen. Mutta sitten hän kuitenkin viikkojen päästä ottaa asian puheeksi ja sanoo ikävän lauseen päin naamaa mikä liittyy jo keskusteluun puheenaiheeseen.
No olisit sitten lauseen jälkeen joka sinua satutti hiljainen ja vähän vihainenkin kumppanisia kohtaan. Ja kumppanisi ei ymmärrä asiaa ollenkaan. Tai esittää ettei ymmärrä. Vaikka ilmeestä näyttää että on pystynyt sinua lauseella satuttamaan, mutta vihaisena vaan kyselee että mikä sinua nyt oikein vaivaa? En ymmärrä sinua. Pitääkö sinun aina olla vihaisella tuulella? Ja vaikka tiedät että tämä on toistunut useasti, olet monesti samasta aiheesta ja törkeistä lauseista keskustellut kumppanisi kanssa että et tykkää että hän puhuu sinulle noin ja tuommoiset ikävät kommentit satuttaa. Mutta silti kumppanisi vain jatkaa ja jatkaa sitä vaikka pitäisi jo ymmärtää että se satuttaa sinua. Mutta tiedät että vaikka otat taas asian puheeksi ei se muutu miksikään. Varmasti taas jossain kohtaa kumppanisi palaisi ikävään aiheeseen ja sanoisi aiheeseen liittyviä asioita jotka sinua satuttaa.
Miten päästä kierteestä pois? Tuntuu ikävältä kuin kumppani tietää että asiat mitä hän laukoo suusta satuttaa mutta hän ei ole moksiskaan, eikä näköjään ole lopettamassa. Ei tule anteeksi pyyntöä, eikä ymmärrä tehneensä väärin tai jos ymmärtää niin ei halua ainakaan myöntää sitä.
Kommentit (20)
Surullista, että joku jää suhteeseen, jossa hänen tunteillaan ei ole väliä. Kertooko se kenties huonosta itsetunnosta ("jään kun en saa parempaakaan") vai harhaisista kuvitelmista, että toisen voi muuttaa paremmaksi?
Aika kehityskelvottomalta ihmiseltä vaikuttaa. Itsellä oli ystävän kanssa samantyylinen tilanne, ja hän lopetti tietyn minulle aran aiheen nostamisen esille, kun kerroin sen satuttavan. Varmaan vielä sinuna koettaisin painottaa, ettet halua puhua aiheesta.
Huomauttaisin aina, kunnes asiasta puhuminen loppuu.
Ajattelisin niin, että jos ottaisin asian reilusti puheeksi ja sanoisin että tämä tuntuu minusta ikävälle ja voidaanko sopia nyt ettei tätä enää nosteta esiin, ja mies joko ei sitä ymmärrä, tai sanoo ymmärtävänsä mutta nostaa asian silti jatkossa esille, niin miettisin haluanko jäädä tällaiseen suhteeseen. En jäisi.
Olen useaan otteeseen sanonut kumppanilleni että aihe ja siihen liittyvät lauseet eivät tunnu minusta kivalta ja ne satuttaa. Kerran myös itkin hänen edessä asiasta, koska kumppanini oli jo aikaisemmin luvannut että ei enää puhu asiasta tai heittele semmoisia lauseita. Mutta silti se vaan jatkuu, monta kertaa luvannut mutta aina rikkoo lupauksen asiaan liittyen.
Ap
Mistä te kaivatte nämä perseensilmät kumppaneiksi? Ja miksi ette kerrasta usko, jos perseensilmän vahingossa valitsitte.
Se yrittää vain antaa siedätyshoitoa.
Aihetta tuntematta. Kumppanillasin on häntä stressaava asia josta sinä olet kieltänyt häntä puhumasta. Häntä loukkaa ja ärsyttää tämä mutta sinä kykenet näkemään vain asiat jotka sinua loukkaa.
Olet itsekeskeinen.
Itse taakkasi valitset.
Eli jos todellakin olette -?- käyneet asian perinjuurin läpi ja toinen kuitenkin jatkaa sitä, niin itse teet valintasi jäätkö kuuntekemaan vai et. Jäätkö odottamaan jokaista keskustelua jännittäen, milloin aihe taas kääntyy. Vai lähdetkö ja arvostat siten itseäsi enemmän halutessasi tasapainoista, pelotonta suhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Aihetta tuntematta. Kumppanillasin on häntä stressaava asia josta sinä olet kieltänyt häntä puhumasta. Häntä loukkaa ja ärsyttää tämä mutta sinä kykenet näkemään vain asiat jotka sinua loukkaa.
Olet itsekeskeinen.
Hän on palstan ammattiloukkaantuja.
Kuulostaa narsistilta, heikkouden halveksunta niin syvällä persoonassa että pelkät lupaukset eivät riitä muuttamaan käytöstä.
Sano, että hänen pitäisi kyllä tietää, mitä mieltä olet asiasta eikä sulla ole siihen mitään lisättävää. Jos yrittää vielä jatkaa, kysy että ymmärsikö yhtään, että nyt riittää. En tosin ymmärrä, miksi olette yhdessä... Kuulostaa ihan siltä, että kettutyttö on löytänyt materialistin tai kommunisti oikeistolaisen kumppanikseen...
Vierailija kirjoitti:
Olet itsekeskeinen.
Me olemme käyneet aiheen läpi kerran. Silloin hän sai kysellä aiheesta kaikki mitä hänellä tuli mieleen, vastasin kysymyksiin ja kävimme aiheen kunnolla läpi. Kerroin miksi aihe minua satuttaa ja miksi en enää asiasta halua puhua. Kun olimme käynyt asian kokonaan läpi kysyin kumppanilta riittikö tämä ja että aiheeseen ei tarvitse palata. Hän vastasi että tämä riitti hänelle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse taakkasi valitset.
Eli jos todellakin olette -?- käyneet asian perinjuurin läpi ja toinen kuitenkin jatkaa sitä, niin itse teet valintasi jäätkö kuuntekemaan vai et. Jäätkö odottamaan jokaista keskustelua jännittäen, milloin aihe taas kääntyy. Vai lähdetkö ja arvostat siten itseäsi enemmän halutessasi tasapainoista, pelotonta suhdetta.
Joo ymmärrän että suhteesta voi aina lähteä. Mutta se on pitkä prosessi jos on yhteinen lapsi ja pitäisi uusi asunto etsiä. Ei niitä asuntoja aina heti tarjolla ole. Jos on eroamassa se on kuitenkin iso päätös ja täytyy olla voimia tehdä se ja kaikki asiat mitä siihen sisältyy.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet itsekeskeinen.
Me olemme käyneet aiheen läpi kerran. Silloin hän sai kysellä aiheesta kaikki mitä hänellä tuli mieleen, vastasin kysymyksiin ja kävimme aiheen kunnolla läpi. Kerroin miksi aihe minua satuttaa ja miksi en enää asiasta halua puhua. Kun olimme käynyt asian kokonaan läpi kysyin kumppanilta riittikö tämä ja että aiheeseen ei tarvitse palata. Hän vastasi että tämä riitti hänelle.
Ap
Niin, etkö ollenkaan ymmärrä, tai halua ymmärtää hänen tunteita. Tämä on se syy miksi ihmiset eroavat.
Kumpikin yhtä katkera ja kumpikin näkee syyn vain toisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet itsekeskeinen.
ApNiin, etkö ollenkaan ymmärrä, tai halua ymmärtää hänen tunteita. Tämä on se syy miksi ihmiset eroavat.
Kumpikin yhtä katkera ja kumpikin näkee syyn vain toisessa.
Tottakai haluan ymmärtää kumppanini tunteita. En minä ainakaan häntä haluaisi kiusata semmoisesta aiheesta joka hänelle on hankala ja satuttaa. En minä piikittelisi häntä aiheeseen liittyvillä ikävillä lauseilla. Mutta hän tekee niin minulle.
Ap
Mulla on kokemusta samanlaisesta käyttäytymisestä. Sanon toiselle että en halua enää puhua tietystä aiheesta , no vierailun ajan kaikki on ok mutta erotessa toinen heittää "kielletyn " asian esille ja kun kysyn syytä toinen suuttuu minulle. En ymmärrä , olen keskustellut asiantuntijan kanssa että mitä tämä on ja vastaus oli että henkilö on voimakkaasti narsistisia piirteitä omaava ja kehotus pysyä niin kaukana kuin mahdollista. Ja tämä henkilö OLI veljeni , on edelleen elossa mutta 40 vuoteen emme ole tavanneet (minun onni : D).
Olis mukava tietää, mitä nämä kielletyt aiheet on.
Narsisti.