Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostatko Iittalaa, Marimekkoa tai Finlaysonia?

Vierailija
01.01.2014 |

Vaikka tuotteet valmistetaan ulkomailla?

Olen harkinnut, että siirryn suoraan käytettyjen tuotteiden ostamiseen, jotta tuote olisi kotimainen ja laadukas. 

- Finlaysonin omistus on Hollannissa/Luxemburgissa. En halua suosia veroparatiisimaata. Laatua lakanoissa ja käsipyyhkeissä ei ole nähnytkään.

- Iittala valmistetaan Thaikkulandissa. Saavat mitätöntä palkkaa, mutta joka vuosi iittalan tuotteiden hinnat nousee. On Fiskarsin omistuksessa eli pörssiyhtiön.

- Marimekkoakin valmistetaan ulkomailla. Vaatteiden laatu on heikkoa. Kirppikseltäkin löytää parempi kuntoisia 90 -lukuisia Marimekon paitoja kuin se, että ostaa nyt.

Pystytkö olla ostamatta näitä merkkituotteita, sillä ne eivät ole enää kotimaisia? Vai ostatko näitä edelleen huijaten itseään, että suosit kotimaista? Vai meneekö kivat kuosit edelle vaikka tiedät, että hinnoissa on ilmaa yli puolet, kiitos alipalkkauksen? Mikä on syy, että ostat edelleen Marimekkoa, Iittalaa tai Finlaysonia? Mikä on Pentikin tilanne? Ulkomailta nekin tuotteet rahdataan?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
01.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan Marimekkoa ja Iittalaa. Iittala on mielestäni aidosti laadukasta. Astiat kestää meillä käyttöä ihan eri tavalla kuin halpisastiat. Tykkään myös siitä, että sarjaa saa aina täydennettyä. Meillä on pääasiassa Teemaa, joka tuntuu olevan sellainen ikuisuussarja. Marimekon kuoseista taas tykkään, sisustuksessa. Vaatteita en heiltä omista. Kankaita jonkin verran ja pikkutavaroita kuten teemukeja ja lompakon yms. En ole alunperinkään ostanut näitä tuotteita juuri suomalaisuuden vuoksi. Totta kai se on harmi, että suomalaisen brändin rahat menee jonnekin aivan muualle, mutta jos mietin omaa ostamista, niin mikä on vaihtoehto? Esim. ne halpisastiat eivät kestä käyttöä ja samalla tavalla niistä menee muutama sentti itse tekijöille... Tällä hetkellä ostan näitä.

Vierailija
2/13 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja Vallilaa ja Artekkia myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kovinkaan tarkasti katso ostaessani jorain tuotetta, että onko Suomalainen vai thety halpatyövoimalla. MUTTA se mikä pistää ärsyttämään on juuri se, että jotain tuotetta myydään suomalaisuudella, vaikka tuotteet teetetään alipalkatuilla työntekijöillä thaimaassa.

Vierailija
4/13 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vaan, etten halua suosia kotimaisuutta, jos tuote ei ole kotimainen - enää. Mielikuvilla leikkiminen ärsyttää siis minua myös.

Mietin siis sellaista, että pitäisikö mieluusti alkaa ostelemaan jotain "antiikki"-kamaa (siis vaikkapa Teemaa 90-luvulta tms), kuin että ostan nyt uusia Teemoja.

Tällä hetkellä tällaiseen valintaan (nirsoiluun) ei ole varaa (opiskelija), mutta mieluusti haluan aitoa kotimaisuutta kuin feikisti kotimaisuutta. Jos tuote on hyvin säilynyt eikä ole kulumisen jälkiä, niin taidan maksaa mieluusti siitä vanhemmasta tavarasta kuin, että ostan ja suosin thaikkulaisten alipalkkauksen varjolla tehtyä Teemaa.

Yleensä tuotteen laatu ei ole säilynyt kun tehtaat siirretään ulkomaille. Esimerkiksi anoppini on järkyttynyt Marimekon paitojen laadusta ja ostelee mieluusti kirppikseltä. Tuntee sormissaan Marimekon laadun, sillä on ostellut pojilleen 80-90-luvulla Marimekkoa.

ap

Vierailija
5/13 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudet Marimekon trikoot ovat laadultaan uskomattoman huonoja! Itselle en niitä enää osta mutta muuten olen edelleen mainitsemiesi merkkien uskollinen ostaja.

Vierailija
6/13 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa noista mainituidta tuotetsan ulkomailla. Osa tuotetsan Suomessa. Ei ole vaikea ottaa selvää, mitkä osat nämä ovat.

Vierailija
7/13 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan, koska ei kiinnosta mistä ne tulee, jos laatu on hyvää.

Vierailija
8/13 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yleensä osta, koska ne on tosi rumia, ja helkkarin kalliita mun mielestä. Lapsille olen ostanut kun on halvalla saanut muumilakanat, ja joskus vuosia sitten iittalan jotain vihreitä jalallisia laseja kun Keskiseltä sai halvalla.

Marimekosta en ole koskaan tykännyt, olen syntynyt -74, ja seitkytluvun retroilu on kauheinta mitä tiedän, ja marimekko on ihan sitä samaa jatkanut, kummallisia kuoseja ja värejä.

Vallilan verhoja ostaisin jos olisi varaa, niillä on jotain hienojakin olemassa, vaikka suurin osa rumia.

Artekki on myös niin rumaa että en huolisi ilmankaan.

Yritän suosia kotimaista, mutta harvemmin siihen on varaa tai edes tilaisuutta muualla kuin ruuassa.

Vierailija
9/13 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan Iittala ja Marimekkoa. Ostan suomalaista muotoilua. 

Tosin ostan kyllä enemmän nuorilta tulijoilta, esim Higghway Desingilta, Fyranilta, Kokoonilta jne. Erityisesti nuoret suomenruotsalaiset muotoilijat ovat viime vuosina kiinnittäneet huomioni.

Vierailija
10/13 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, pentikki yhtä rumaa, jotain olen ostanut kun olen saanut lahjakortteja liikkeeseen, vaikeaa oli löytää mitään ostettavaa.

Samoin aarikka on persiistä, niitä teetetään Suomessa pienellä palkalla ihmisillä kotona, muutenkin firman systeemin ihan syvältä, tunnen ihmisen joka oli ennen siellä töissä. Puhumattakaan siitä että nekin tuotteet on järkyttävän rumia.

En käsitä miksi suomalaisia "arvostettuja" tuotteita arvostetaan kun ne on kaikki toinen toistaan rumempia.

7

Vierailija
11/13 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta

Vierailija
12/13 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan Iittalan Ultima thule sarjaa, jota mielestäni valmistetaan Suomessa.

Sekä Arabian muumimukeja, joita ei valmisteta Suomessa, mutta ihan sama se minulle on kuka niitä valmistaa, kuhan ne ovat hienoja.

Vierailija
13/13 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan Iittalan ja Marimekon tuotteita jos tykkään kuoseista ja malleista, en siksi, että ne on suomalaisia. Suosin suomalaista ruokahyllyllä mutta astiat ja kankaat yms. ostan siltä pohjalta mitä jaksan kattella pidempään!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi