Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolakäyntien vähyys?!

Vierailija
31.12.2013 |

Miten usein te odottajat käytte neuvolassa? Itse olen viikolla 32 ja olen käynyt oman terveydenhoitajan vastaanotolla tasan 3kertaa!! Tämän jälkeen on ollut kaksi lääkärintarkastusta(toinen ekstra kun jouduin hakemaan s.lomaa). Nämäkään eivät korvaa oman terveydenhoitajan vastaanottoa mielestäni. Odotan kolmatta mutta vanhemmat lapseni ovat jo reilusti yli 10 vuotiaita joten kaikkea kyseltävää siksi usein on. Puhelinpalvelukin on yhdistetty joten sieltäkin vastaa kuka milloinkin! Asun Vantaalla. Kertokaa miten teillä nää menee! 

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa olen minäkin edelliset neuvolakäyntini käynyt. En tiedä jäikö mitään varsinaisesti puuttumaan, onhan mulla vaaka ja verenpainemittari kotonakin! :S Kun molemmat on normaali lukemissa olen ilmeisesti odottaja jolla ei ole niin väliä. Ikää kuitenkin jo kohta 40 V. Kaikenlaista kremppaa on mutta eipä sitä viitsi yleiseen palvelunumeroon alkaa niiden vuoksi soittelemaan. No pitää kai olla tyytyväinen että edes jonkinlainen seuranta on. Itseäni esim huolestuttaa lapsiveden määrä koska sikiön liikkeet ovat hyvinkin kipua tuottavia. Ap

Vierailija
2/14 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle annettiin ekalla käynnilla paperilla lista ruuista, se odotuskirja, ohjeet D-vitamiinista ja liikunnasta ja kuotain muutakin. E niistä kyllä sen ekan kerran jälkeen keskusteltu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaipaa mitään henkistä keskusteluapua. Olen vaan ihmeissäni kun käytäntö on muuttunut vuosien varrella näinkin paljon. Kun on jo lapsia ennestään ei saa edes mitään lippulappuja esim. Ruokavalioon liittyen. Joitakin raskauteen yleisesti liittyviä terkkari sentään kaivoi miehelleni jolla ei ole entuudestaan lapsia. Ja synnytysvalmennuksen synnytysosioon sentään päästään koska mies on ensikertalainen. Kuten sanoin kremppoja on monia joihin sitten terkkarin sijaan tulee haettua vastauksia vaikka täältä enkä tiedä onko se niin hyvä asia! :D ap

Vierailija
4/14 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin vantaalainen uudelleensynnyttäjä. Esikoinen syntyi aikoinaan Helsingin puolella ja neuvolapalveluissa on eroa kuin yöllä ja päivällä. Helsingissä (tuli tutuksi kahden eri alueen neuvolat) sain asioida aina oman terkkarin kanssa. Äitipolin ultrien lisäksi neuvolassa lääkärit ultrasivat rutiinisti. Nyt Vantaalla minulla on joka kerta ollut eri th ja touhu on täysin liukuhihnatoimintaa. Terkkarit toimivat kuin käsikirjoituksen mukaan välittämättä odottajan lähtökohdista. Nuorelle ja liikunnalliselle perusterveelle ihmiselle saarnataan tunti terveellisestä ruokavaliosta ja liikunnan tärkeydestä ja "unohdetaan" kysyä raskauteen liittyvistä peloista. Harmittaa, että ne vähäiset käynnit käytetään turhan jankkaamiseen.

Vierailija
5/14 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin miten yleisellä tasolla huomataan jos jollain äidillä on jotain henkisiä, päihde tai ihan mitä tahansa ongelmia kun neuvolassa käydään vaan muutama kerta? No kai mä oon sitten niin järki ihmisen näköinen etten herätä epäilyksiä. Selailin juuri vanhoja neuvola kortteja läpi ja todellakin kun sain kuopuksen niin käyntejä oli tasan tarkkaan neljän viikon välein ja sitten lopussa kahden viikon välein. Oma terkkari on kyllä muuten todella mukava ihminen. Kohdun pohjan korkeuskin on mittattu mulla ties koska viimeksi( lääkäri ei mitannut) Mutta onneksi ite sentään huomaa vatsan kasvavan suht normaalisti. Ap

Vierailija
6/14 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kuukaudessa on neuvola. Ultrat sitten erikseen vielä päälle (nyt rv 19 mennessä käyty 3 ultrassa, seuraava tulossa reilun viikon päästä). Keski-Suomessa asun ja normaali raskaus.

Vierailija
7/14 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensisynnyttäjällä on kerran kk ja uudelleensynnyttäjällä harvemmin.

Vierailija
8/14 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella n. 4 viikon välein neuvola. Välissä on kyllä venynyt 6 viikkoonkin väli. Kolme lääkärikäyntiä (n. rv 12, 26 ja 36), joista tuo keskiraskauden käynti on poistumassa "normikäytännöstä", ellei siihen jotain syytä löydy. Muistaakseni rv 30 eteenpäin käynnit joka toinen viikko, rv 36 eteenpäin joka viikko. 

Rv 28, normaali raskaus, uudelleensynnyttäjä.

Vierailija
9/14 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaalla asun minäkin ja olen käynyt neuvolantädin vastaanotolla kolme kertaa ja neuvolalääkärin vastaanotolla kaksi kertaa. Raskausviikkoja on 28. Toinen raskaus siis kyseessä, ensimmäisellä kerralla ramppasin neuvolassa enemmän. Ihan on oikeastaan mukava, ettei tarvitse käydä siellä niin usein raportoimassa syömisiään ja mittauttamassa painoaan. Osaan tehdä sen itsekin.

Vierailija
10/14 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aika vähältä ap. Tiedän että tulossa (tullut jo) uudistuksia tässä asiassa, jotka sisältävät mm uudelleensynnyttäjien käyntien vähentäminen ym mutta kuulostaa silti vähältä. Normaali terve raskaus sisältää noin 10 käyntiä neuvolassa kun tulevat synnyttämään. Olen synnytyssalissa töissä itse ja huomannut että tämä pitää aika hyvin paikkaansa - toki on niitä jotka käyneet 6-7 kertaa ja myös 16kertaa. Mielestäni aika sopiva määrä on se 10. Alussa rv 9, 15, 21, 27,  jonka jälkeen tihenee 31, 34, 36, 38, 39, 40. Tottakai on kysymyksiä vaikka on lapsia ennestään, joka raskaus ja tilannehan on erilainen juuri silloin, vointi voi olla myös erilainen. On surullista että näissä asioissa säästetään koska meillä on ollut erittäin hyvä neuvolaseurantasysteemi Suomessa. Asiaan vaikuttaa myös ennestään hyväksytty asia että äitiysneuvoloihin saa ottaa th töihin (ennen oli sääntönä että piti olla kätilö), mielstäni pitäisi edelleen olla kätilö jolla synnytyssalintyön kokemusta ennestään.

Vierailija
11/14 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa yhteensä 8 käyntiä koko raskauden aikana. Näistä 3 lääkärillä ja yksi rakenneultra kätilöllä. Neljä käyntiä terveydenhoitajalla, joista ensimmäinen oli alkuraskaudessa, toinen keskiraskaudessa Kelan papereita varten, kerran viikolla 32 ja viimeinen rv 38. Normaali raskaus, mielestäni kaikki tarpeellinen käytiin läpi. Mitä teillä on jäänyt puuttumaan?

Vierailija
12/14 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas haluisin käydä useammin! Tuntuu ettei välillä tiedä raskaana olevansakaan. Mutta kai se on tätä nykyään! Toista oli kyllä meno reilu 10v  sitten. Saa nähdä tiheneekö käynnit tästä eteenpäin. Ap

Vierailija
13/14 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen rv 15 ja tasan kerran olen neuvolassa käynyt :( Sydänääniä en ole kuullut kertaakaan!

Ei mitään tietoa seur. neuvolakäynnistä, seuraava on kait rakenneultra (Nt-ultra takana jo).

Mulla myös kaksi koululaista joten pitkä aika väliä, esim. ruokavaliosta en muista mitään enää eikä siitä viimeksi puhuttu joten vähän hölmö ja yksinäinen olo :(

Kyllä näitä sais alussa olla vähän enemmän!

näin Itä- Suomessa.

Vierailija
14/14 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 12:13"]

Mä taas haluisin käydä useammin! Tuntuu ettei välillä tiedä raskaana olevansakaan. Mutta kai se on tätä nykyään! Toista oli kyllä meno reilu 10v  sitten. Saa nähdä tiheneekö käynnit tästä eteenpäin. Ap

[/quote]

Mitä haluaisit siellä neuvolassa tehtävän enemmän? Onko raskauden kanssa ongelmia? Keskusteluapua varten on erilaisia vertaisryhmiä, joistain niistä on tietoa myös neuvoloissa. Neuvoloissa on myös psykologeja, joiden luo pääsee tarvittaessa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän