Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä kuinka valmistautua asunnon myyntikuviin kaivataan?

Vierailija
30.12.2013 |

Meille on tulossa asunnonvälittäjän kuvaaja. Mitä kannattaisi ottaa huomioon?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan, 

Vierailija
2/17 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johdot kannattaa siivota pois. Muutenkin siistin asunnon nurkassa oleva johtorykelmä pilaa kuvan. Oikeastihan niihin silmä tottuu, mutta kuvassa hyppäävät esille.

Ei liian sliipattua. Hyvällä tavalla pitää olla vähän elämääkin, mutta tosiaan kannattaa karsia tavaramäärää. Ei liikaa kuitenkaan tyhjiä pintoja, liian vähän tavaraa isossa tilassa pienentää tilaa, ts. ei nähdä mitä sinne voisi mahtua. Isot, vaaleat pinnat (esim. seinät) ovat kuvissa ongelmallisia.

Riippuu tietysti kuvaajastakin, että miten paljon haluaa tehdä. Huonekalujen siirtäminenkin voi joskus kuvaa varten kannattaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karsit tavaraa mahdollisimman paljon pois. Seiniltä pois kaikki ylimääräiset koristeet ja hyllyiltä pois koriste-esineet. Jotain tyylikästä voi olla.

Vierailija
4/17 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoat kaikki paikat putipuhtaisi. Kaikki ylimääräinen krääsä (valokuvat, koriste-esineet, kerälyesineet, pikkutilpehöörit, esim. siustustyynyt pois esiltä) Ota valokuvia ja katso valokuvasta onko kodissa siistin näköistä. KAIKKI valot päälle joka paikassa! Kuvat näyttävät miljoona kertaa paremmalta, kun on otettu päivällä, auringossa ja valotpäällä. Valoa ei voi olla liikaa kuvanotto hetkellä, ellei oteta vahingossa vastavaloon kuvia.  Peilit ym pitää olla kristallin kirkkaat ja läikättömät, ei hammasmukeja esillä, tai miljoonaa pikkupyyhettä. Kaikki pyyhkeet vessassa samaa väriä. Vesilelut ym. kylpylelut ja ammeet pois kaappiin. Eli mitään ylimääräistä tavaraa ei saa olla esillä.

Ja lähikuvia, ei sellaisia kuvia, jossa kuvat on otettu hirveän kaukaa... Itse olen aina asuntoa myydessä ottanut omia kuvia, ja valikoinut ne parhaimmat kuva, jotka ovat suht lähellä otettu, mutta josta näkyy kulloinenkin tila kunnolla. Eli vinkiksi voin sanoa, että jos sinulla on hyvä kamera, niin ota ne kuvat itse ja lähetä ne sähköpostilla /tikulla välittäjälle.... Ja ota kuvat päivällä, auringon valossa.

Vierailija
5/17 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kuvaajan luulisi tietävän, miten ottaa kuvia, siis että mistä kohtaa, mitä kannattaa näkyä yms. Valmistautua voi niin, että kerää kaikki mahdolliset tavarat kaikilta tasoilta pois.

Me myimme talomme aikanaan välittäjän kautta, joka käytti hyvää kuvaajaa. Olin esim. keittiön tasot tyhjentänyt kokonaan, mutta kuvaaja pyysi mua laittamaan muutaman kirkkaan värisen keittokirjan ja yhden viherkasvin yhdelle tasolle. Ne tuli paikkaa, jossa en ikinä pitänyt kuin leivänpaahdinta normaalisti! Mutta keittiökuvista tuli hienoja. Olohuoneessa meillä ei edes ollut sohvapöytää, mutta yhdestä parvekepöydästä (!) tehtiin sellainen ja liinan ja kynttilöiden avulla se näyttä tosi hyvältä olohuonekuvissa. Ulkokuvien otto oli haasteellista, koska aurinko ei paistanut ja oli tosi koleaa. Kuvaaja odotti jonkin aikaa, aurinko pilkisti ehkä 3 minuuttia ja kuvaaja räpsi hienot pihakuvat!

Vierailija
6/17 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pytyn kansi kiinni!

Vierailija
7/17 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivous, karsiminen. En tiedä, mutta voisiko myöskin välittäjälle sanoa, mistä kulmista erityisesti haluat kuvia otettavan tai ainakin yhdessä pohtia sitä? Toivottavasti välittäjä osaa sen verran myös kuvata, että osaa huolehtia siistin rajauksen ja hyvästä valaistuksesta/valotuksesta... Kaikenlaista sitä on tullut nähtyä, aika usein on niin ruokottoman huonoja kuvia, että voisin laittaa pääni pantiksi että itse ottaisin paremmat kuvat. Sellaisia hätäseen juostuja räpsyjä, joista ei saa hyvää kokonaiskuvaa. Puuttuu jotain oleellisia yleiskuvia ja niiden sijaan on kuvattu merkityksettömiä yksityiskohtia tai sitten kuvat kusevat teknisesti (rajaus, valo jne) niin pahasti että jää epäselväksi miltä se asunto lopulta näyttikään. Se, mitä ei näytetä luo myös mielikuvia: Itselle ainakin tulee mieleen, että jos kylpyhuoneesta/keittiöstä ei ole kuvia tai ne ovat vaillinaisia, niin niissä on ehkä jotain vikaa tai ainakin vanhat, kulahtaneet pintamateriaalit.

Tietty hyvällä sijainnilla oleva asunto vetää aina näyttöön ihmisiä, mutta mikäli alueella on enemmänkin tarjontaa, niin uskon että hyvät kuvat vaikuttavat siihen, kuinka innokkaasti näyttöön tullaan.

Vierailija
8/17 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on kissa, niin ronttaa se karsea kiipimäpuu pois, niin allergikot ei skippaa kohdetta. Ja anna kuvaajan tehdä työnsä, se on ammattilainen.

Vierailija
9/17 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on paljon pieniä mattoja, niin jätä vaan se yksi isoin. Näyttää huone tilavammalta. Ja jos on hyväkunt. laminaatti (vaikka) niin se kelpaa näyttää.

Vierailija
10/17 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 22:59"]

Jos sulla on kissa, niin ronttaa se karsea kiipimäpuu pois, niin allergikot ei skippaa kohdetta. Ja anna kuvaajan tehdä työnsä, se on ammattilainen.

[/quote]

Välittäjä saattaa ottaa kuvat myös itse, eikä välittäjä ole todellakaan aina ammattimainen kuvaaja... Ainakaan monista asuntoilmoituksista päätellen.

Vierailija
11/17 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ottanut parempia kuvia kuin välittäjä, mutta minulla olikin 1) aikaa enemmän panostaa ja vertailla mikä kuvakulma ja otos paras 2) otin kuvat kun oli aurinkoinen kirkas päivä 3) aikaa siivota ensin asunto siistiksi 4) motivaatiota. Kun katsoin välittäjän muita kohteita (itse kuvattu talvella) niin oli tosi huonoja kuvia... Siis kiireessä ja hätäsesti otettu, ei yhtään mietitty parasta kuvakulmaa jne.. Ja puhun nyt pk-seudun välittäjästä, niillä on liikaa töitä näemmä kun eivät jaksaneet panostaa myyviin kuviin...

Muista, että asunto yleensä myydään keittiön, olohuoneen ja kylpyhuoneen avustuksella (ellei ole etsitty sitä remontoitavaa kohdetta). Yleensä suurin moka mitä näkee myyntikuvissa on se kylpyhuone: siellä on miljoonan eri väristä ja sorttista pyyhettä roikkumassa tupaten täynnä tavaraa olevassa kylpyhuoneessa. Esillä on niin potat, lasten ammeet, ja hammasmukit, kuin emännän hiustenhoitolaitteet ja meikit, putelit ja purkit, vaipat ja täysinäinen pyykkikori.... Kylpyhuone näyttää liian pieneltä ja ahtaalta, kun se on kuvassa täynnä tavaraa. Eli kaikki esiltä pois ja kaakelit kristallin kirkkaiksi ja puhtaiksi, samoin kaakelin saumat. Ja vain yksi, kaksi samanväristä pyyhettä esille. Ja kaikki lasten lelut, potat, ammeet pois, pienentävät tilaa ja luovat levottoman, ahtaan vaikutelman.

Samoin keittiössä vain muutama juttu esille tiskipöydälle, kaikki muut tavarat pois. Ja tiskit tiskikoneeseen. Tasot pitävät olla ilmavat, ei täynnä tavaraa/kodinkonetta joka senttipinta-ala. Lastenhuoneessa lelut pois silmistä ja lattioilta. Ei yhtäkään söpöä pehmoleluarmeijaa sängyille...

Vierailija
12/17 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolellinen siivous on ehdoton. Raivaa keittiön työpöydältä ylimääräinen sälä pois, mutta täysin tyhjä työpöytä on kalsea eli kahvinkeitin ym. jätetään esille. Olohuoneesta irtolehdet siistiin pinoon hyllyyn. Kanattaa tarkistaa, että kirjahylly on siistissä kunnossa. Tyhjät viinapullot (koristeet) pois. Ikkunat puhtaat, verhot aseteltu kunnolla. Rättinä roikkuvat verhot eivät anna hyvää kuvaa, sama koskee repsottavia sälekaihtimia.Nuukahtaneet huonekasvit huithiiteen. Makuuhuoneissa sängyt kunnolla pedattuja, ikkunaverhot niissäkin, ylimääräiset tavarakasat pois nurkista ja sänkyjen alta. Matot suoraan. Kylpyhuone: huolellinen pesu. Valokuvissa saippuajäämät ja  lika kaakeleissa ja kaakeleiden saumoissa näkyvät selvemmin kuin paljaalle silmälle. Turhat purnukat pois, mutta ei kaikkia. Puhtaat pyyhkeet. Peilit kaikkialla kirkkaiksi. Eteisestä ylimääräiset vaatteet pois. Älä kuitenkaan tee kodistasi asumattoman näköistä huonekaluvarastoa. Liika söpöstely pois. Ei  kynttilöitä ja kukkia joka paikkaan kuten stailatuissa asunnoissa. Tiettyä persoonallisuutta pitää olla.

Vierailija
13/17 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota kuvia asunnosta itse ja katso niitä, vertaa muihin myyntikuviin. Jos eivät pärjää vertailussa, niin tee asialle jotakin. Vähintään piilotat ylimääräiset tavarat ja kaiken turhan yleensäkin pois näkyviltä. Jos teillä on valokuvia esillä, niin otat ne pois kuvauksen ajaksi tai saat kohta lukea täältä kuinka taas on ollut hirveä 80-luvun hääkuvasuurennos makuuhuoneen seinällä yhdessä myynti-ilmoituksessa...

Vierailija
14/17 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 22:55"]

Sen kuvaajan luulisi tietävän, miten ottaa kuvia, siis että mistä kohtaa, mitä kannattaa näkyä yms. Valmistautua voi niin, että kerää kaikki mahdolliset tavarat kaikilta tasoilta pois.

Me myimme talomme aikanaan välittäjän kautta, joka käytti hyvää kuvaajaa. Olin esim. keittiön tasot tyhjentänyt kokonaan, mutta kuvaaja pyysi mua laittamaan muutaman kirkkaan värisen keittokirjan ja yhden viherkasvin yhdelle tasolle. Ne tuli paikkaa, jossa en ikinä pitänyt kuin leivänpaahdinta normaalisti! Mutta keittiökuvista tuli hienoja. Olohuoneessa meillä ei edes ollut sohvapöytää, mutta yhdestä parvekepöydästä (!) tehtiin sellainen ja liinan ja kynttilöiden avulla se näyttä tosi hyvältä olohuonekuvissa. Ulkokuvien otto oli haasteellista, koska aurinko ei paistanut ja oli tosi koleaa. Kuvaaja odotti jonkin aikaa, aurinko pilkisti ehkä 3 minuuttia ja kuvaaja räpsi hienot pihakuvat!

[/quote]

Kaikki kuvaajat eivät ole ammattitaitoisia! Vaadit saada nähdä ne kuvat etukäteen ennen kuin menevät julkisesti jakoon.

Vierailija
15/17 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

-raivaa tavaraa pois paljon! mitä avarammalta asunto näyttää sitä paremmin menee kaupaksi

-avaa verhot kokonaan

-kaikki mahdolliset valot päälle

-siivoa

Vierailija
16/17 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selaa myynti-ilmoituksia. Millaiset kuvat saavat sinut kiinnostumaan asunnosta?

Itsekin olen ennen kaikkea siivoamisen ja turhan tavaran (myös turhien huonekalujen!) karsimisen kannalla. Epäsiististä asunnosta tulee helposti sellainen vaikutelma, että siivoamisen lisäksi myös muu kunnossapito on laiminlyöty. Liika tavara taas saa asunnon vaikuttamaan ahtaalta.

Vierailija
17/17 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin itse asunnon myyntikuvat, sillä katsoessani välittäjän ottamia ne eivät päässeet kovinkaan vakuuttamaan...  ja se kannattikin, sillä moni kiinnostui asunnosta ja se myytiin nopeasti. Tähän vuodenaikaan on todella haastavaa saada valoisia kuvia, itse pidän sitä todella tärkeänä. Paljon valoa, verhot sivuun. Pihasta voi olla hankala saada edustavia kuvia näin talviaikaan, mutta lyhdyillä yms. voi siihenkin panostaa. Minulla oli paljon aikaa siivota perusteellisesti, hanoja myöten sain kiillotettua pinnat priimakuntoon. Karsin kaiken ylimääräisen tavaran tasoilta piiloon, sen sijaan ostin kukkia ruokapöydälle, keittiön tasolle ja muutaman harkitun rakkaan esineen tai design-esineen jätin esille, joilla sai esille haluttua tunnelmaa. Kylppäristä purkit ja pudelit piiloon, jos jotain kauniita löytyy, niin sellaiset esille. Pyyhkeet sävyihin sopivat ja pestyt. Takit, kengät ja johdot mahdollisuuksien mukaan piiloon. Samoin lemmikkien kipot, vessat ja kiipeilypuut piiloon. Huonekalujen ja mattojen karsiminen on myös hyvä, jotta ostaja näkee missä kunnossa pinnat ovat, eikä niitä ole piilotettu tavaran alle. Toisaalta tyhjä ja asumattoman näköinen huone ei ole mielestäni huokutteleva.