Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaako rapakuntoinen lähteä zumbaan?

Vierailija
30.12.2013 |

Sampola täällä Tampereella suosittelee zumbaa vain hyväkuntoisille, mutta muualta olen kuullut että ei tarvi olla kaksinen kunto aloittaessa. Kaipaan jotain kivaa ja musiikillista liikuntaa, perusjumppa ei oikein iske, ja tekisi mieli kokeilla zumbaa. En ole hirveä läski, mutta ylipainoinen ja huonokuntoinen joulusika kuitenkin.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut eritasoisissa zumbissa ja en kyllä suosittele niitä kaikkein rankimpia huonokuntoisille. 

Vierailija
2/18 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekaan vaan. Alussa askelsarjojen opetteluun menee kuitenkin niin paljon aikaa, ettet pääse täysillä mukaan heti kuitenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh. No ehkä se ei sitten ole paras vaihtoehto. Onko ehdotuksia, mikä olis hauskaa? Peruskunto on ollut aikoinaan tosi hyvä, mutta viime vuodet on menneet istumiseksi. En halua mihinkään mummojumppaan tai rauhalliseen hissutteluun. Kunnon pitää kohota hyvää vauhtia. Ajattelin alkaa käydä kerta viikkoon joogassa ja tarvin sen lisäksi jotain menevää.

Joulusika kiittää ja valahtaa takaisin sohvalle

Vierailija
4/18 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voit mennä. Aloitin zumban n. 30kg ylipainoisena ja hyvin meni vaikka kunto oli todella

surkea. Niissä zumbissa joissa olen käynyt, on sekä ikä- että kokojakauma ollut todella suuri, ja hyvin ovat kaikki tehneet omalla tasollaan. Ehdottomasti siissuosittelen kokeilemaan!

Vierailija
5/18 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä zumba just sopii rapakuntoiselle. Ei hyppyjä tai rankkoja kyykkyjä. Mulle ei edes tule hiki zumbassa, se vaan on tosi hauskaa ja saa ketkuttaa lantiota. Reippaasti mukaan!!!

Vierailija
6/18 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 21:37"]

Mun mielestä zumba just sopii rapakuntoiselle. Ei hyppyjä tai rankkoja kyykkyjä. Mulle ei edes tule hiki zumbassa, se vaan on tosi hauskaa ja saa ketkuttaa lantiota. Reippaasti mukaan!!!

[/quote]

Kyllä mä hikoilen zumbassa, ja mielestäni tunnin zumba vastaa tunnin kevyttä lenkkiä, jos osallistun zumbaan täysillä. Meillä on kyllä zumbassa myös hyppyjä jonkin verran. Silti ap, kokeile ihmeessä, seassa on kaikenlaista osallistujaa ja musiikki vie mukanaan huonokuntoisemmankin. Onhan siellä paljon porukkaa ilman rytmitajuakin ja useammalle tuottaa vaikeuksia ne lantion keinuttelut, joten ne täydelliset zumbaajat ovat aika harvassa. Mutta hauskaa on silti.

Vierailija
7/18 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zumbassa ei ole muuta vaikeaa kuin ne askelkuviot ja vetäjä etenee vauhdilla, niitä ei käydä hitaasti läpi ja siitä se vaikeus tulee. Mukaan vaan!

Vierailija
8/18 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 21:57"]

Zumbassa ei ole muuta vaikeaa kuin ne askelkuviot ja vetäjä etenee vauhdilla, niitä ei käydä hitaasti läpi ja siitä se vaikeus tulee. Mukaan vaan!

[/quote]

Ja ne askelkuviot on oikeasti aika helppoja kun samaa toistetaan pitkin biisiä. Mutta zumbassahan on juuri se hauskaa, että kukin voi tehdä omalla tyylillään. Yksi hukkaa rytmin vähän väliä, toinen sekoilee suunnista, kolmas tekee rauhallisesti pienin askelin ja pienemmin liikeradoin, ja sitten jotkut taas tohottavat sata lasissa. Eikä kukaan ehdi vilkuilla ympärilleen miten ne muut tekee.

Vierailija
9/18 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa? No ehkä mä uskaltaudun kokeilemaan. Jään takariviin puhisemaan. :)

ap

Vierailija
10/18 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene vain. Itse en kokenut kovin rankaksi. Sykemittarilla testasin kerran ja sykkeet nousi hieman eräässä biisissä, missä oli hyppyjä paljon. Oli kivaa, vaikka minulla ei ole rytmitajua lainkaan ja sekoilin askeleissa koko ajan. Joten mukaan vain :-) Muutenkin haluaisin aina kannustaa rapakuntoisia liikuntaan. Kunto noiusee nopeaa. Jos haluat oikeasti kohottaa kuntoa ja alussa ei kehtaa mennä rhyhmiin, hommaa kahvakuula kotiin. Jo perusheiluttelulla saat hien valumaan 10 minsassa. Hyvää musiikkia ja kuula heilumaan. Kivaa ja sydän saa nopeaa ärsykkeitä. Sauvakävelyä mäkisessä maastossa, niin peruskunto kohoaa ja jalkalihakset kehittyy. Tsemppiä liikunnan uudelleen löytämiseen. Kohta huomaat, että olet koukussa siihen

Vierailija
11/18 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 07:29"]

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 22:50"]

Mene vain. Itse en kokenut kovin rankaksi. Sykemittarilla testasin kerran ja sykkeet nousi hieman eräässä biisissä, missä oli hyppyjä paljon. Oli kivaa, vaikka minulla ei ole rytmitajua lainkaan ja sekoilin askeleissa koko ajan. Joten mukaan vain :-) Muutenkin haluaisin aina kannustaa rapakuntoisia liikuntaan. Kunto noiusee nopeaa. Jos haluat oikeasti kohottaa kuntoa ja alussa ei kehtaa mennä rhyhmiin, hommaa kahvakuula kotiin. Jo perusheiluttelulla saat hien valumaan 10 minsassa. Hyvää musiikkia ja kuula heilumaan. Kivaa ja sydän saa nopeaa ärsykkeitä. Sauvakävelyä mäkisessä maastossa, niin peruskunto kohoaa ja jalkalihakset kehittyy. Tsemppiä liikunnan uudelleen löytämiseen. Kohta huomaat, että olet koukussa siihen

[/quote]

Itse taas saan zumbassa sykkeet todella korkealle vaikka ei olisi yhtään hyppyäkään (tosin mulla nousee syke korkealle muutenkin helposti). Ja tässä sen juuri huomaakin, miten eri tavalla zumbaa voi tehdä. Jokaisen askeleen voi ottaa pienenä tai suurena, jokaisen liikkeen voi tehdä pienesti tai isosti, jokaisen rutistuksen voi tehdä kevyesti tai täysillä, voi hypätä kevyesti tai loikata kunnolla. Jokainen tekee oman taitonsa ja kuntonsa mukaan ja kun kunto kasvaa, pystyy tekemään isommin ja tehokkaammin.

[/quote]

Tai riippuu siitä pohjakunnosta. Jos on hyvä peruskunto ja anaerobinen raja on hilattu korkealle, ei zumbassa paljon sykkeet nouse. Mutta lantion liikkuvuudelle hyvä laji ja ihan mukava muutenkin vaihteluksi.

Mutta tämä juuri oli minulle iloinen yllätys zumbaryhmässä, että siellä oltiin sulassa sovussa me parempikuntoiset ja huonompikuntoiset ja ei kukaan ehtinyt toisten askelia katsoa.

Paitsi eräs tyttö zumbasi minun takana ja sivusilmällä, kun pyörähdettiin, näin, kuinka uskomaton liikkuvuus tytöllä oli ja oli kyllä ilo silmälle nähdä, kuinka tyttö veti täydellä tunteella tunnit läpi.

Vierailija
12/18 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rapakuntoinen voi lähinnä teloa itsensä zumbassa. Jos on huonot keskivartalolihakset voi saada selkänsä rikki tai loukata polvensa hypyssä.

Vierailija
13/18 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä uskaltaa. Hiki tulee mutta mukavaa on. Meidän ryhmässä on ainakin kaiken kokoisia ja kuntoisia.

Vierailija
14/18 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että zumba kaikista ryhmäliikuntalajeista sopii parhaiten rapakuntoisille. Eikä kukaan ole seppä syntyessään, eli varsinkin näin vuodenvaihteen jälkeen kun saleille saapuu uutta porukkaa niin joukkoom sulautuu aivan loistavasti ja ennen kuin huomaatkaan liikkeet ovat hallinnassa. Ja hauskaa on. :)

Vierailija
15/18 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ihmeessä kokeilemaan. Zumbassa on todella hauskaa. Jos alkuun askeleet menee miten sattuu, mitäs pienistä, anna palaa vaan. Ei siellä ole askelpoliisia vahtimassa.

Ajan kanssa ne kuviot oppii, jokainen on ollut aluksi samassa tilanteessa. Liikunnan iloa kaikille zumbaajille.

Vierailija
16/18 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin haluaisin löytää liikunnan uudelleen. Ylipainoa on ja kilpirauhasen vajaatoimintaa joten sen pudotus ei ole helpointa ikinä. Käyn päivittäin koiran kanssa ihan kunnon lenkillä (kävellen kylläkin) mutta kaipaisin jotain musiikin tahtiin heilumista. Fakta kuitenkin on ettei kuntoni ole kovin kummoinen vaikka pitkät reippaat kävelyt sujuvat hyvin ja jos ihmisten asenne zumbasta on se ettei läskin kannata sinne tulla... äh. Vähän ehkä liikaa ne muiden arvostelevat katseet siinä vaiheessa kun itse puhisee punanaamaisena pelottaa tässä vaiheessa.

Vierailija
17/18 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä pelkää läskejäsi. Minä hyväkuntoisena sekoilin askeleiden kanssa alussa ja olin aina väärinpäin. Ajattelin, että jos jotakuta huvittaa, on mukava tuoda iloa elämään :-) joten ihan samalla tavalla siellä hyväkuntoinjenkin sekoili. Ja mitä sitten jos katsoo. Silloin voi ajatella, että se ei mee täysillä, jos on turhaa aikaa nauraa muita. Ja kuka maksaa siitä, että pääsee zumbatunnille katsomaan muita tanssijoita ja ilkkumaan. Jos joku niin tekee, ei sillä ole kaikki kohdillaan. Rapakunnosta itsekin liikunnan aloitin, kuten meistä moni muukin. Minulla on paljon tuttuja, jotka on nelikymppisenä lopettaneet tupakanpolton ja alkaneet liikkua ja luutamassa vuodessa hommanneet itsensä tosi hyvään kuntoon. Koskaan ei ole liian myöhäistä. Läskit lähtee, kun innostuu liikuntaan ja samalla tulee halu pitää itsestä huolta. Nyt ryysitään porukalla saleille ja zumbaamaan ja herätetään ärtymystä niissä, jotka haluaa nähdä vain kuoria ja kauniita ympärillään :-)

Vierailija
18/18 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 22:50"]

[/quote]

Itse taas saan zumbassa sykkeet todella korkealle vaikka ei olisi yhtään hyppyäkään (tosin mulla nousee syke korkealle muutenkin helposti). Ja tässä sen juuri huomaakin, miten eri tavalla zumbaa voi tehdä. Jokaisen askeleen voi ottaa pienenä tai suurena, jokaisen liikkeen voi tehdä pienesti tai isosti, jokaisen rutistuksen voi tehdä kevyesti tai täysillä, voi hypätä kevyesti tai loikata kunnolla. Jokainen tekee oman taitonsa ja kuntonsa mukaan ja kun kunto kasvaa, pystyy tekemään isommin ja tehokkaammin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi