Monet nykyiset fitness-bloggaajatytöt entisiä syömishäiriöisiä
Olen nyt vasta ruvennut miettimään, että monet näistä nykyään salilla käymisestä, terveellisesti syömisestä ja muusta fitness-hommasta kiinnostuneet bloggaaja-tytöt ovat entisiä syömishäiriöisiä. He ovat avoimesti menneisyyden syömishäiriöistä blogissaan kertoneet, mutta on oikeasti vähän vaikea olla miettimättä, etteikö tämä fitness-villitys olisi ikäänkuin hyväksyttävä toisenlainen muoto siitä syömishäiriöstä... Esimerkkejä:
- Start living your best life -Elisa (entinen anorektikko)
- Inhimillinen turhamaisuus -Mikaela (entinen bulimikko)
- Saara Sarvas (entinen bulimikko)
Ei sillä, kyllähän esim. näiden yllämainittujen neitien elämä vaikuttaa blogin perusteella hyvinkin tervejärkiseltä (erityisesti Saaralla), mutta silti pistää miettimään, onko tämä vain uusi tapa hallita itseään, kuten syömishäiriössä, nyt sitä vaan pidetään jotenkin ihailtavana...
Kommentit (77)
joo, sama huomattu fitness-piireissä noin muutenkin ja blogimaailmassa erityisesti.
Todella paljon ex-syömishäiriöisiä jotka ovat hurahtaneet lajiin. Tavallaan ymmärrän että laji tuntuu kovin luontevalta sellaiselle joka jo "osaa" syödä ja treenata laskelmoiden, vähän kuin terveellinen versio syömishäiriöstä.
En väitä että fitness-harrastus olisi merkki siitä että eivät ole parantuneet, luulen vain että se vetoaa helposti saman tyyppisiin ihmisiin jotka ovat alttiita myös syömishäiriöille.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 22:49"]
OK.
So...?
[/quote]
Siis onhan se itsensä ja syömisensä sairaalloinen tarkkailu siisti juttu? On tuloksena sitten oksennuksen runtelema ruokatorvi ja suuontelo, järjetön alipaino tai rasvaton lihaksikas vartalo, kyseessä on mielenterveyshäiriö... Ei toki kaikilla, mutta mietityttää myös miten terveesti entinen syömishäiriöinen pystyy fitness-elämäntapaan suhtautumaan...
Oon huomannut saman. Lisäks nää blogit:
Anna mun treenaa
Linda Manuella
Molemmilla ollut anoreksia.
ja Heidi K myös entinen syömishäiriöinen
Niin, tai sitten nuo blogit ovat tärkeitä juuri entisille syömishäiriöisille, hyvä malli ja suunta siihen, että voi elää tarkkaillen syömisiään mutta ei tarvi vetää överiksi. Ehkä noissa bloggaajissa säilyy luonteenpiirteenä joku kontrolloinnin tarve tai joku muu, mikä vetää heitä uudessa elämäntavassa puoleensa.
En tiedä noista blogeista muita kuin Anna mun treenaa ja se on tosi symppis blogi ja tervehenkinen.
Toisekseen tuo fitnessblogin kategoria on aika väljä, näissä keskusteluissa mikä tahansa ruokavaliota ja liikuntaa käsittelevä blogi on "fitnessblogi" vaikka todellisuudessa jotkut treenaavat oikeasti kisoihin tai koviin tavoitteisiin ja joillakin ne tavoitteet eivät ole niin tiukat eikä syömisetkään ammattilaisten laatimia dieettejä.
Saara S tosi fitness! :D
Ja vaikea uskoa tuota syömishäiriötäkään, ellei BED...
Kyllä mun mielestä fitnessiä voi harrastaa ihan terveelliselläkin näkökulmalla, esim. vaikka tää http://kaurapuuroakimalletta.fitfashion.fi/ (oon noin vuoden seurannut ja oikealla tavalla terveeltä elämältä vaikuttaa)
Öh, missä vaiheessa muka tosta Mikaelan blogista joku fitnessblogi on tullut..? Aika kaukana fitneksestä mun mielestä, kun kävin kurkkaamassa. Jos joku käy salilla, niin ei se kyl fitnessblogia automaattisesti tarkoita. Pikkusen eri kategoriaa, kun esim. noi muut mitä tässä on mainittu.....!
Jos syömishäiriötä joskus sairastaa joku 10-20 % naisista, niin on ihan tilastollisestiki järkevää että satojen liikuntablogien joukossa on joitakin ex-syömishäiriöisiä.
Mielestäni fitness on vain ortoreksian äärimuoto. Pakonomainen treenaaminen ja ruokavalion tarkkailu on syömishäiriötä, vaikka sitä miten perusteltaisiin hyvällä ololla ja itsensä haastamisella. Sitähän se teettää _hyvää oloa_ niin kauan kun noudattaa rutiineita. Syömishäiriö on jatkuvaa itsensä haastamista.
En yhtään ihmettele. Onhan molemmissa kyse äärimmäisestä itsekontrollista ja sen tarpeesta. Surullisintahan tuossa on se, että normaalit ihmiset jotka seuraavat näitä blogeja yms, luulevat että on normaalia ja terveellistä treenata 2x päivässä 2-3h treenejä, ja laskea grammalleen ruoka-annokset (sekä syödä joka päivä samaa ruokaa).
Puhumattakaan siitä, kuinka epäterveellistä on naiselle vetää rasvaprosentti "kisakaudella" teinipojan tasolle. Ja ihmiset ajattelee vielä, että nyt on siirrytty uuteen terveempään naisihanteeseen. "Strong is new skinny" jne jne.
Voihan joillakin fitness-harrastajilla olla syömishäiriö, ortodeksia.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 13:41"]
En yhtään ihmettele. Onhan molemmissa kyse äärimmäisestä itsekontrollista ja sen tarpeesta. Surullisintahan tuossa on se, että normaalit ihmiset jotka seuraavat näitä blogeja yms, luulevat että on normaalia ja terveellistä treenata 2x päivässä 2-3h treenejä, ja laskea grammalleen ruoka-annokset (sekä syödä joka päivä samaa ruokaa).
Puhumattakaan siitä, kuinka epäterveellistä on naiselle vetää rasvaprosentti "kisakaudella" teinipojan tasolle. Ja ihmiset ajattelee vielä, että nyt on siirrytty uuteen terveempään naisihanteeseen. "Strong is new skinny" jne jne.
[/quote]
Höpönpöpö, kuka tahansa normaali terveellä järjellä varustettu ihminen ei kyllä luule mitään tuollaista. Kyllähän kaiken pystyy viemään epäterveellisen rajoille jne. Ja kisoihin treenaavat ovat urheilijoita, dieetit kuuluu tuhon lajiin. Ei kai kukaan nyt niin vajakki ole että kuvittelee että joku näyttää ympäri vuoden kisakuntoiselta.
Kateelliset lehmät vol. 340000 000001...
toi mikaela on ainakin edelleen tosi pahasti syömishäiriöinen. punnitsee kaiken ruuan jota syö
OK.
So...?