Miten laskea rimaa, kun rima kodin- ja lastenhoidon suhteen on jo lähes tulkoon maassa?
Olen kahden lapsen lähivanhempi, joista toinen on päivähoitoikäinen ja toinen alakoululainen. Itse yritän opiskella ja tehdä töitä samaan aikaan. Aikoinaan tuli muutettua lasten isän kanssa paikkakunnalle ja tukiverkot jäivät satojen kilometrien päähän. Uudella paikkakunnalla tukiverkkojen rakentaminen on ollut käytännössä mahdotonta, kun kaikki uudet tuttavuudet ovat ikänsä täällä asuneet eivätkä ole tarvinneet mitään hoitorinkejä. Ihmeen kaupalla sitä on selvitty.
Tuli ero ja lasten isä huolehtii lapsista joka toinen viikko lapsista, mutta aivan kaikki muu jää minun hoidettavaksi. Mies ei todellakaan huolehdi mistään lapsiin liittyvistä asioista. Lisäksi ero oli riitainen. Olemme riidelleet elatusmaksuista ja omaisuuden osituksesta. Kaikki tämä on kuormittanut minua todella paljon. Tuntuu etten päivät ovat yhtä juoksemista paikasta toiseen ja vasta myöhään illalla ehdin hetken rentoutua, kun lapset ovat nukkumassa. Minun pitäisi varata itselleni lääkärinaika, mutta en voi tehdä töissä tunteja sisään, koska kaikki jousto menee siihen, että olen ajoissa päiväkodilla ja opiskelun järjestämiseen.
Olen pohtinut erilaisia tapoja vähentää kuormitusta. Kotisiivous on liian kallista. Meillä on koko ajan hieman sekaista, koska en jaksa enkä ehdi siivota niin usein, että meillä olisi koko ajan siistiä. Hävettää kutsua meille vieraita. Noutoruokaa tilaan max joka toinen viikko, koska se vie ison siivun ruokabudjetista. Kokeilin ruokaostosten tilaamista kotiin, mutta ruokakaupassa käynti ei ole niin iso rasitus. Enemmän minua ärsyttää ruokien suunnittelu. Välillä olen tilannut ruokia resepteineen ja tämä on toiminut paremmin. Kuitenkin on käynyt niin, että samat ruokalajit niissäkin pyörii eikä itse ainesten arvo ole kuin muutaman kympin. Yhdessä vaiheessa käytin maksullisia lastenhoitajia. MLL:ltä ei joka kerta edes saanut hoitajaa ja jos sai niin kokemukset oli hyvin vaihtelevia. Oli hyviä hoitajia, mutta oli myös todella huonoja. Näitä käytin vain pakottavissa tilanteissa, koska harva meno oli oikeasti sen arvoinen, että kannattaisi maksaa ylimääräistä 50-100 euroa lapsen hoidosta.
Tiedän, että tilanne helpottaa, kun lapset kasvavat ja nämä ongelmat osaltaan jäävät pois. Tässä tilanteessa yksinäisyys tuntuu musertavalta. Haluaisin jakaa taakkaa, mutta se ei ole mahdollista. Miten te muut tukiverkottomat jaksatte?
Kommentit (4)
Osta kaupan einesruokia, ne on ihan hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Isä huolehtii lapsista joka toinen viikko niin ei kyllä pitäisi olla hankalaa levätä, siivota ym.
Viikonloppuisästä ei ole mitään hyötyä arjen kannalta. Joudun aamulla menemään kiireellä päiväkotiin ja sieltä töihin. Töistä sitten vauhdilla päiväkotiin. Lapsen hammaslääkäri sekoittaa pakan moneksi viikoksi, koska voin todella harvoin tehdä ylitöitä, mutta tunnit pitäisi saada täyteen. Isä saattaa luvata, mutta hän myös saattaa perua viime hetkellä lupauksensa.
ap
Voit tehdä ittelles kiertävän ruokalistan, kouluissa ym on 6 viikon lista, joten varmasti toimii myös kotona ilman että tuntuu että koko ajan on samaa ruokaa. Vinkkejä mitä laittaa voi ottaa vaikka kotipalveluiden ruokalistoista, ne on nähtävissä netissä ja niissä on lounaan lisäksi illalliset ym, ettei käy niin että lapset syö koulussa ja päiväkodissa samaa mitä on kotona. Itse tekisin niin, että joka viikko x määrä tietyn tyyppisiä ruokia (esim kaksi eri keittoa viikossa) ja sen perusteella keksisin että mitä laitetaan. Sitten jos on ideat ihan lopussa nii minun äitee piti pari kertaa kuussa päivän, millon lapset sai valita mitä syödään sen rajoissa mikä on mahdollista, lapsilta saa monesti hauskoja ideoita.
Lapset osaa jo itse siivota vähän, heille voi laittaa vaikka karkkipäivän karkkeja vastaan tietyt hommat mitkä pitää tehdä. Pienemmälle riittänee lelujen vienti paikoilleen ja pienet hommat äidin apuna, kuten pyykkien lajittelu, isompi pystyy jo pyyhkimään tasoja, imuroimaan, tyhjentämään tiskikonetta ym.
Isän kanssa varaisin illan, jonka aikana sopisin hänen kanssaan lastenhoidon vastuualueet, ja itse jättäisin koulussa jonkun kurssin kesken ja kävisin myöhemmin, jos vaan on mahdollista. Tosissaan kokemusta on kurssin jättämisestä kesken ja minulla ainakin jo yksi kurssi vähemmän auttoi tosi paljon.
Isä huolehtii lapsista joka toinen viikko niin ei kyllä pitäisi olla hankalaa levätä, siivota ym.