Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Määräaikainen työsuhde?

Vierailija
28.12.2013 |

Olen hakemassa töitä ja kyseessä on määräaikainen tehtävä. Onko myös näissä koeaika jonka puitteissa sekä minä tai työnantaja työsuhteen päättää.

Entä jos koeaika on ohi ja löytäisin muualta vakipaikan, onko mun oltava työsuhde loppuun, koska on määräajasta sovittu vai onko työnantajasta riippuvainen päästääkö aiemmin pois.

Nää on uusia juttuja,joten siksi kiinnostaa tietää... kiitos avusta!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 02:56"]Kumma käsitys siitä miten jokin määräaikainen työsoppari sitoisi työntekijää. Oletteko koskaan kuulleet henkilöstä jota on rangaistu siitä että vaihtaa määräaikaisen työsopimuksen vakituiseen lopettaen määräaikaisen siihen paikkaan. Tällaiset määräaikaiset sopparit eivät käytännössä sido kuin työnantajaa.

[/quote]

Kyllä, vaimo oli määräaikaisena opettajana kevätlukukauden. Löysi kuitenkin vakipaikan omalta alaltaan helmikuun lopussa. Ko. Kaupunki uhkasi että vaimo joutuu maksamamaan sijaisen etsimiskulut ja jotain muuta muistaakseni n. 4500e. Sai kuitenkin sovittua uuden työnantajansa kanssa että aloittaa vasta kesäkuun alusssa ja kaikki oli tyytyväisiä.

Oaj:n mukaan tuo oli ainakin silloin sallittua ja käytettyäkin

Vierailija
2/8 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla koeaika jos niin kirjoitatte työsopimukseen.

työsuhteen lopettaminen kesken määräaikaisen riippuu taas siitä mitä työsopimukseen kirjataan. Voi olla niin ettei pysty lopettamaan kesken tai voi olla normaalin kaavan mukaan irtisanominen puolin ja toisin kuten jatkuvassa sopimuksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikaisen työsuhteen koeaika ei kuitenkaan voi olla pidempi, kuin puolet työsuhteen kestosta. Maksimissaan työsopimuslain mukaan kuitenkin 3 tai 4 kk (en muista kumpi, kun olen itse virkamieslain piirissä). Ja tosiaan sopimukseen kannattaa sisällyttää oikeus työsuhteen irtisanomiseenkin.

Vierailija
4/8 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 02:56"]

Kumma käsitys siitä miten jokin määräaikainen työsoppari sitoisi työntekijää. Oletteko koskaan kuulleet henkilöstä jota on rangaistu siitä että vaihtaa määräaikaisen työsopimuksen vakituiseen lopettaen määräaikaisen siihen paikkaan. Tällaiset määräaikaiset sopparit eivät käytännössä sido kuin työnantajaa.

[/quote]

En ole kuullut, vaikka määräaikaiset ovat pikemminkin sääntö kuin poikkeus tuttavapiirissäni.

Koeaikana voi lopettaa sillä perusteella, että työ ei vastannut odotuksia, mutta ilmeisesti ei siksi, että saa paremman paikan.

Tiedättehän, että määräaikaiseen työsopimukseenkin voidaan kirjata irtisanomisehto. Silloin se on ns. sekamuotoinen.

Vierailija
5/8 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi on nippu ehtoja joiden vuoksi määräajan loppun jatkaminen olis työntekijäälle kohtuutonta ja hän saa purkaa työsopimuksen. Esim. toiselle paikkakunnalle muutto.

Vierailija
6/8 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan miten sen sopii, itse en tee enää vakkari sopparei vaan määräaikaisia pääsee helpommin ansiosidonnaiselle. 10kk duunia 500 päivää vapaata namnam.

Vierailija
7/8 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma käsitys siitä miten jokin määräaikainen työsoppari sitoisi työntekijää. Oletteko koskaan kuulleet henkilöstä jota on rangaistu siitä että vaihtaa määräaikaisen työsopimuksen vakituiseen lopettaen määräaikaisen siihen paikkaan. Tällaiset määräaikaiset sopparit eivät käytännössä sido kuin työnantajaa.

Vierailija
8/8 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa ja käytännnössäkin työsuhteen ennenaikaisesta päättämisestä voisi joutua maksamaan vaikka korvausta, mutta eihän kukaan käytännössä pakota olemaan töissä jos ei kiinnosta, ei se ole työnantajankkaan etu pitää töissä vastentahtoista työntekijää, siitä on luultavasti enemmän harmia kuin hyötyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi