Söin vakuumikalaa raskaana, neuvoja
Olen raskaana ja söin kaksi haarukallista vakuumipakattua lohta, joka oli ollut liian vähän aikaaa uunissa. Ehkä noin 10 min. Nyt olen paniikissa. Takana on kaksi keskenmenoa, joten siksi huolestun helposti. Viikkoja on 29+. Mitä teen? Kuinka todennäköinen on listeria.
Kommentit (27)
Hyvin pieni, vaikka kalassa olisikin listeriabakteeri.
Pieni. Söin raskaana vakuumipakattua savulohta. Vahingossa ravintolassa, luulin sen olevan tuoresavustettua. Kysyin asiaa liian myöhään. Mutta jos saat vatsatautimaisia oireita, mene heti päivystykseen.
Tietääkö joku kuinka pian listeria näkyy verikokeessa, taudin puhkeamisaika kun on niin pitkä. Eli millon voisi käydä yksityisellä testissä että olisi järkevää?
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 19:03"]Pieni. Söin raskaana vakuumipakattua savulohta. Vahingossa ravintolassa, luulin sen olevan tuoresavustettua. Kysyin asiaa liian myöhään. Mutta jos saat vatsatautimaisia oireita, mene heti päivystykseen.
[/quote]
Listeria harvoin oireilee raskaana olevalla vatsatautina. Oireet on hyvinkin erilaisia.
Oi ei ap!!!!! Nyt sun täytyy tehdä näin: menet täysikuun aikaan kuuden tien risteykseen alasti, mutta kumisaappaat voi olla, jos ne on keltaset. Nostat kädet ilmaan ja pyörit kuusi kertaa vastapäivään ja luet värssyn kuusi kertaa: "Äiti maa ei tunne hysteriaa, olen tyhmä." Sitten taputat kuusi kertaa käsiä yhteen, vedät itseäsi korvanlehdistä sanot "muu muu" ja kävelet takaperin kotiin.
Älä panikoi turhaan. Todennäköisyys, että saisit listerian kuumennetusta kalasta on todella pieni. Mitään verikokeita tai lääkehoitoja ei oireettomalle pelkän kalansyönnin takia toteuteta. Eikä listeria näy mistään verikokeista, ellei ole listeriasepsis. Turha antibioottikuuri on todennäköisesti sinulle ja sikiölle haitallisempi. Eli hormonihuuruista huolimatta nyt järki käteen ja elä normaalia elämää. Turha stressaaminenkin on haitallista.
^mihin tietämyksesi perustuu? kiitos kaikki asialliset vastaajat.
Kyllä sen verikokeen todellakin saa vaikka olisi syönyt vain fetaa. Niin sain minäkin.
Tämmöisessä kohtaa tekisi mieli aina tulla ravistelemaan turha hysteria ihmisestä pois.
No oletko ap lukenut lehdestä milloin viimeksi oikein säilytetyssä vakuumikalassa olleen listeriaa? Niin, en minäkään. Sillä yhdellä miehellä oli ollut, kun söi vakuumipakattua kalaa, jossa oli päiväys ohi ja joka oli ollut monta päivää jääkaapissa, jonka lämpötila oli + 11 astetta. Eli se oli täysin itseaiheutettu listeriakeissi.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 10:55"]
No oletko ap lukenut lehdestä milloin viimeksi oikein säilytetyssä vakuumikalassa olleen listeriaa? Niin, en minäkään. Sillä yhdellä miehellä oli ollut, kun söi vakuumipakattua kalaa, jossa oli päiväys ohi ja joka oli ollut monta päivää jääkaapissa, jonka lämpötila oli + 11 astetta. Eli se oli täysin itseaiheutettu listeriakeissi.
[/quote]
Listeriaa on ihan tutkitusti noin 10% kalapakkauksista. 30-50 ihmistä vuodessa sairastuu. Ajattelitko, että niistä ilmoitetaan aina lehdissä?
"Eviran mukaan listeria-bakteeria on tutkimuksissa löydetty erityisesti kalajalosteista, jotka on tyhjiöpakattu, kylmäsavustettu tai graavisuolattu. Vuosien 2008–2009 kartoitustutkimuksessa listeriaa todettiin lähes kolmanneksessa näytteistä. "
Listeriahan on bakteeri joka sinänsä ei tee mitään, mutta voi mahdollisesti aiheuttaa bakteeriperäisen aivokalvontulehduksen, todennäköisyys sairastumiseen on erittäin pieni.
Nrolle 7: Ainakin sairaanhoitaja aikanaan sanoi puhelimessa, että listerian oireet muistuttavat vatsatautia tai muuta huonoa oloa. Siis hänen mukaansa normaali vointi oli syy olla huolestumatta. Ja itse söin siis kylmää vakuumipakattua kalaa
http://www.thl.fi/fi_FI/web/infektiotaudit-fi/listeria
"Raskaana olevilla listerioosi ilmenee kuumetautina, joka muistuttaa tavanomaista influenssaa (kuume, päänsärky, lihaskivut) ja joka voi johtaa keskenmenoon tai ennenaikaiseen synnytykseen."
Kyllä ymmärrän ap huolesi. Minusta on typerää huudella täällä hysteriasta jos yrittää vain olla huolellinen ja noudattaa ohjeistuksia. Neuvolan ohjeissa nimenomaan sanotaan, että pitää välttää vakuumipakattua kalaa. Minäkin googlailin alkuraskaudessa noita listeria-asioita ja törmäsin tuohon samaan linkkiin, että joka kolmannessa paketissa kalanäytteistä oli listeriaa. Sanokaa ilkkujat mitä sanotte, mutta minusta se on niin iso prosentti, että en jättäisi suosituksia noudattamatta.
Vahinkoja mullekin on sattunut ja kyllähän se harmittaa ja pelottaakin. Mites jos ap soittaisit neuvolaan ja kysyisit. Saisit jouluksi mielenrauhan. Kysy mitä oireita nyt seuraat, pitääkö huolestua ja onko syytä testata jotenkin. Vastaukseksi varmasti saat, että älä hermoile ja ei testata. Mutta sitten se olisi ammattilaiselta :)
Rakastan kaikkia kaloja, mutta tänä jouluna jätän kalat syömättä!
T: Rv19
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 10:25"]
Oi ei ap!!!!! Nyt sun täytyy tehdä näin: menet täysikuun aikaan kuuden tien risteykseen alasti, mutta kumisaappaat voi olla, jos ne on keltaset. Nostat kädet ilmaan ja pyörit kuusi kertaa vastapäivään ja luet värssyn kuusi kertaa: "Äiti maa ei tunne hysteriaa, olen tyhmä." Sitten taputat kuusi kertaa käsiä yhteen, vedät itseäsi korvanlehdistä sanot "muu muu" ja kävelet takaperin kotiin.
[/quote]
Kiitti päivän parhaasta kommentista! Nauraa listeeris, anteeksi hysteerisenä.
Käsittääkseni listerian todennäköisyys on selvästi alle prosentin. Olin itse raskaana 1990-luvulla, eikä silloin kukaan kieltänyt syömästä vakuumipakattua kalaa.