Asun Ruotsissa. Haluatko kysyä minulta jotain?
Olen suomalainen ja asunut täällä pian pari vuotta.
Kommentit (16)
Ovatko kaikki ruotsalaiset miehet oikeasti homoja?
Oletko kohdannut rasismia suomi-ugrilaisuudestasi johtuen?
Onko ruotsalaiset miehet paljon pidempiä ja komeampia kun suomi-ugrit?
Ei kaikki ruotsalaiset ole homoja. En asu Tukholmassa ja täällä ollaan huomattavasti konservatiivisempia kuin esim Helsingissä.
Suomalaisuuteen suhtaudutaan positiivisesti. Tiettyjä stereotypioita on, esim suomalaiset on viinaanmeneviä ja kantaa puukkoa. Ollaan "maalaisserkkuja": vähän mettäläisiä mutta fiksuja ja pidettyjä. Minua ei kuitenkaan pidetä ulkomaalaisena, mikä on välillä aika järkyttävää.
Niin, ja ne ruotsalaiset miehet. Ne on eri näköisiä, kuin suomalaiset. Karvaisempia. Pidempiä. Tietyllä tapaa vaaleampia ja klassisemman näköisiä. Kantaa itseään paremmin ja ovat keskimäärin hoikempia ja treenatumpia. Ei mun makuun, mut ymmärrän miks tietynlaiset muotipiirit jne pitää Ruotsi-poikia komeampina.
Var nånstans ungefär?
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 12:58"]
Olen suomalainen ja asunut täällä pian pari vuotta.
[/quote]
Mikä siellä on keskipalkka ja asumiskulut, ite it-inssinä täällä brutto reilut 6000e ja käteen tulee vajaat 4000, lupasivat tuolta tytäryhtiöstä 65000sek eli n. 7200e. Paljonko netto?
En tiedä palkkatasoa täällä sen tarkemmin, en varsinkaan insinöörien. Mutu-tuntumalla sanoisin, että sama tai inasen parempi ku Suomessa. Veroa maksan tuloistani 31-32%, suomessa samoilla tuloilla 24%. Silti rahat tuntuvat riittävän paremmin. Mutta kuten ei Suomessa, ei täälläkään työnteolla rikastu. Varaudu palavereihin ja kokouksiin ja keskusteluihin työelämässä. Kaikesta keskustellaan kunnes jokainen on nöjd o glad.
Pärjääkö siellä akateemisissa töissä ruotsilla, joka ei ole virheetöntä mutta on ymmärrettävää? Miten kielitaitoon suhtaudutaan siellä?
Millainen koulurauha lapsilla on? Onko suomenkielisiä päivähoitopaikkoja lapsille? Mitä päivähoito maksaa?
Onko Tukholmasta vaikea saada asuntoa? Asuntojen hintataso?
Oletko/oletteko saaneet ystäviä? Miten olette sopeutuneet asuinympäristöönne? Asutteko vuokralla (jos, millaisessa asunnossa ja paljon on vuokra) vai ostitteko asunnon? Miltä ruotsalainen yhteiskunta muuten tuntuu? Aiotteko jäädä sinne, vai haaveiletko paluusta?
nimim. 2x ulkomailla asunut, Ruotsi kiinnostaa
Mä olen myös asunut Etelä-Ruotsissa nyt useamman vuoden. Taidan jäädä tänne. Asun isommassa kaupungissa ja mielestäni täällä ollaan vähän sosiaalisempia ja huomaavaisempia kuin Suomessa. Se mitä ikävöin on lumi, tietyt ruoat, suomalainen suoruus ja rehellisyys. Mutta mulle sopii tämä yhteiskunta vaan paremmin. En tiedä sitten minkälaista elämä on pikkukaupungeissa. Koulukiusaus ei tunnu olevan ihan niin yleistä kuin Suomessa, tosin (perus-)koulujen taso on täällä ymmärtääkseni vähän heikompi. Kyllähän sekin jotain kouluilmapiiristä kertoo, ettei täällä ole vielä kouluampumisia ollut.
Miten asutte ja mitkä on kustannukset? Millä alalla olet?
Ruotsissa pärjää ihan hyvin kökkö-ruotsilla tai jopa englannilla, jos ruotsi ei taivu. Nämä ovat todella kärsivällisiä, ja jaksavat kyllä kuunnella huonoa kieltä. Itse lähdin ihan kouluruotsi-pohjalla, mutta tavoitteena oli aina oppia kieli hyvin. Sain tästä paljon positiivista palautetta, että tosiaan jaksan yrittää oppia ja parantaa taitoja ja yritän käyttää ruotsia niin pitkälle kuin pystyn. Välillä joutuu turvautumaan englantiin, mutta sekin on ihan ok.
Isommissa kaupungeissa on suomenkielisiä päiväkoteja ja kouluja. Opetuksen taso on Ruotsissa hyvä, mutta välillä huomaa työpaikan kahvipöydässä, että Suomessa koulut ovat parempia. Koulut ovat maksuttomia, päivähoito maksanee kuten Suomessa. En tiedä, kun ei ole lapsia.
Kuulemma Tukholmasta on hankala saada asuntoa, jos haluaa asua hyvällä/turvallisella seudulla, muttei maksaa mansikoita. En itse asu Tukholmassa vaan suht kaukana etelässä minäkin. Kaupunki on keski-kokoinen kesäturismikohde, ja asun vuokralla. Vuokra on kohtuullinen, n. 5000 kr/kk, sis sähkö&vesi, halvempiakin löytyisi, mutta en jaksa rueta muutto-operaatioon. Asunto on vajaan kilometrin päässä keskustassa. Esimerkiksi pientä pintaremonttia, mutta asumiskelpoisen talon omalla pikkutontilla keskustan lähistöltä saisi helposti 2 milj kruunulla.
Olen itse eräässä kansainvälisessä yrityksessä töissä ja olen vastuussa asiakaspalvelusta Suomeen. Saan palkkaa abaut samanverran kun saisin Suomessakin vastaavassa duunissa. Yleisesti hintatasoista jne voisi sanoa sen, että aika pitkälti Ruotsi on Suomen kanssa samaa tasoa. Jotkin asiat ovat kalliimpia, jotkin halvempia. Kaakkois-Aasiaan verrattuna kaikki on sikakallista :D
Och du nummer 13, du får undra det tillsvidare.
-Ap
Onko sosiaalituet paremmat Ruotsissa esim. työttömille? Onko kokemusta miten Ruotsissa hoituu asumistuet, lapsilisät, vanhempainrahat, työttömyystuet tai sossun toimeentulotuki? Joskus takavuosina oli huhuja että Ruotsissa sossun tuella elää melko hyvin.
EN.