Lapseni 1,5 v ei puhu, normaalia?
pojalla ikää 1 v 5 kk:tta aiinoo sana mitä sanoo joskus on äiti, muuten jokeltelee paljon muttei mitään ymmärrettävää. perheessä kaksi kieltä, eikös sekin vaikuta jotenkin..
Kommentit (18)
Anna lapsesi olla rauhassa. Kyllä lapsi puhuu kun haluaa puhua
On kai :) Meillä samanikäinen, eikä puhu. Isosisarukset puhui jo lauseita tässä vaiheessa.
Tämä on vakava ongelma, joka vaatii tuhansia kalliita terapiatunteja 11-vuotiaaksi!
t. puheterapeutti, joka nauraa aina matkallaan pankkiin
t2. Eikö olla luettu miljoonaa samanlaista ketjua? Koitettu katsoa tieteellisiä lähteitä?
Voi se olla normaalia, mutta voi olla olematta. 2v mennessä puhetta pitäisi vähitellen tulla, mutta silloinkin osa puhumattomista on "normaaleita".
Mun esikoinen puhui 11kk sanoja ja 1,5v lauseita. Toka puhui sanoja 1v 10kk ja lauseita 1v11kk. Puhutaan kolmea kieltä kotona.
Meidän kuopus alkoi puhua vasta 2,5 vuotiaana. Kun alkuun pääsi, kälättää ihan koko ajan, kolmella kielellä.
Meidän kuopus alkoi puhua vasta 2,5 vuotiaana. Kun alkuun pääsi, kälättää ihan koko ajan, kolmella kielellä.
Mistä sä oot saanu käsityksen että tuonikäisen pitäisi puhua?
2v pitäisi puhetta tulla.
Mistä sä oot saanu käsityksen että tuonikäisen pitäisi puhua?
2v pitäisi puhetta tulla.
Mikä kiire lapsella on, kyllä ehtii vielä hyvin oppia. Oletettavasti ymmärtää puhetta ja ei ole ongelmaa puheen tuottamisessa, jos osaa jo sanoa äiti.
eräs äiti tokaisi kerhossa eikö sun lapses vieläkään puhu, kun hänen 1 vee tyttönsä kuulemma puhuu monia sanoja vaikken ole kerhossa yhtään sanaa kuullut häneltä..
Ei puhunut minunkaan lapsi tuossa iässä. En nyt muista milloin alkoi puhua mutta sitten tulikin aika sujuvaa puhetta. Kaksikielinen. Käveleen oppi 10,5 kk. Koulu mennyt loistavasti.
Täysin normaalia. Oma poika aloitti puhumisen vasta n. 2½ vuotiaana, toki nyt sanoja osasi, mutta kaikkinensa tosi vähän. Nyt jo lukiolainen, kielellisesti tosi lahjakas ja loistava ilmaisutaidoiltaan muutenkin.
Toinen lapseni, alkoi puhumaan tosi aikaisin: selkeästi ja kokonaisilla lauseilla. Kielelliset taidot ok, keskiverto taidoiltaan.
Yksi omista lapsistani puhui 2 vuotta täyttäessään ehkä 3-5 sanaa. 3 vuotta täyttäessään puhui useampia sanoja, mutta ei vieläkään lauseita. 3,5-vuotiaana alkoi puhua jonkinlaisia lyhyitä lauseita. Nyt 5 vuotiaana puhuu ihan normaalisti (ja koko ajan. Olis joskus hiljaa!! ;) ) joitakin äänteitä (esim. R ja L) lukuunottamatta. Puheterapeutilla käytiin pari kertaa arviossa 3-4-vuotiaana ja lapsi kuulemma ihan normaali, jopa poikkeuksellisen nokkela. Ei 1,5-vuotiaan todellakaan tartte osata puhua.
odota, että täyttää 2 v
- sitten hae puheterapiaa- jos neuvola ei reagoi- hae yksityiseltä
Mä oon huomannut saman! Jotkut äidit ilmeisesti kuvittelee/ telepattisesti ymmärtävät lastensa puhetta, joka oikeasti on jokellusta.
Eräskin tuttu päivittelee facebookin lapsensa lausumina kokonaisia lauseita, vaikka ko. lapsi tapailee vasta sanoja. Weird!
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 19:51"]
eräs äiti tokaisi kerhossa eikö sun lapses vieläkään puhu, kun hänen 1 vee tyttönsä kuulemma puhuu monia sanoja vaikken ole kerhossa yhtään sanaa kuullut häneltä..
[/quote]
Minun 1 v 9 kk ei sano yhtäkään sanaa. Ei edes tapaile. Ja yhtä kieltä vaan puhutaan kotona. Ymmärtää hyvin puhetta kyllä. minulla ei ole mitään syytä epäillä etteikö hän olisi aivan normaali lapsi.
Isäni ei puhunut kun vasta kolme vuotiaana. Seen jälkeen ei ole päivääkään ollut hiljaa. Mikäli lapsi ymmärtää simppeleitä käskyjä, pään sisällä kaik OK. Ole vain iloinen, kun ei tartte väitellä/ haastella
Ihan normaalia, jos ymmärtää puhetta, on kaikki ok.