Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Suomessa ei seulota vastasyntyineitä?

Vierailija
20.12.2013 |

TEDxTurku -tapahtumassa kuultiin vaikuttava puheenvuoro vastasyntyneiden lapsien seulonnasta. Suomessa ainoastaan kilpirauhasen vajaatoimintaa tarkkaillaan kun taas esimerksi Ruotsissa kaikilta vastasyntyneet seulotaan yli 20 tautia. Ajallaan tehty seulontatesti auttaa vuosittain pelastamaan kymmeniä tuhansia lapsia kohtalokkailta sairauksilta.

Mitä asialle voisi tehdä?

www.tedxturku.com

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkalleen ottaen tarkoittaa seulonta? Kyllähän lapselta verikoe otetaan ja kaikki arvot tsekataan ja sitten sama toistetaan vielä neuvolassa... eikös vaan? Itse olen lapseton, mutta olen saanut kuvan aika tarkkaan vastasyntyneitä ja heidän kasvuaan tutkitaan. 

Vierailija
2/8 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai seulontaan ole varaa, taitaa olla rahakysymys kuten aina. Ja kakkoselle: ei Suomessa mitään kattavia tutkimuksia vauvoille tehdä. Neuvolassa seurataan kasvua yms. mutta ei tehdä verikokeita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä Ruotsin järjestelmää, mutta kyllähän Suomessakin vastasyntyneiltä tutkitaan tiettyjä sairauksia/riskejä. Heti syntymän jälkeen tutkitaan tiettyjä asioita, esim. istukan koko ja vauvan kunto apgar pistein. Jos näissä tai synnytyksen kulussa on tiettyjä poikkeamia, niin vauva pääsee/joutuu tarkkailuun tai lisätutkimuksiin. Ennen sairaalasta kotiilähtöä tehdään kotiinlähtötarkastus, jossa katsotaan yleisvoinnin lisäksi esim. silmät, kuuloheijaste, lonkat, tunnustelemalla vatsa ja suu (halkioiden varalta) ja tunnustellen vatsa.

Vierailija
4/8 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen puhe, kiitos ap. En ollut kuullutkaan tai edes ajatellut koskaan koko asiaa. Kiinnostaisi minuakin tietää, miksi täällä tosiaan ei seulota, kun tosiaan seulominen vielä tulisi paljon halvemmaksi kuin sairastuneiden hoito myöhemmin. Nuo kun näyttivät olevan vielä sellaisia sairauksia, joissa ennen oireita hoitamalla lapsi saadaan terveeksi tai ainakin hyvin edullisella lääkityksellä pidettyä terveenä, kun taas vasta oireiden ilmettyä hoitaminen on tosi kallista, lopun elämää kestävää eikä edes pystytä enää parantamaan. Kaikkien seulominen tulisi paljon halvemmaksi kuin seulomatta jättäminen.

Vierailija
5/8 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mihin perustat tuon "pelastaa kymmeniätuhansia lapsia" - kun noita harvinaisia, seulottavia sairauksia ei tule Suomen kokoisessa maassa kuin 1-5/v ja joitakin ei yhtään/vuosi. Miltä ihmeelliseltä taudilta nuo kymmenet tuhannet lapset nyt sitten pelastuvat? Eihän ne normaalit lapset sairastu joka tapauksessa, oli heitä seulottu tai ei, ei se seulonta heitä saa olemaan heitä sairastumatta. Ja tosiaan niitä seulonnoissa löytyviä sairaita olisi kaikki testit yhdistettynäkin ehkä muutamia - muutama kymmenen/vuosi. Toki yksilön kohdalla voi olla iso merkitys löytää joku äärimmäisen harvinainen aineenvaihduntasairaus heti vauvana, joskushan tauti lievittyy tai pysyy oireettomana, jos esim. ravinto muutetaan taudin vaatimaksi. Mutta kokonaisuuden kannalta nämä muutamat ovat vain pieni pisara meressä. Se, miten tärkeäksi nämä pienet pisarat katsotaan ja miten paljon siitä ollaan valmiita maksamaan, on sitten erillinen keskustelun aihe.

Vierailija
6/8 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Suomessakin nämä kokeet tehdään sellasille vauvoille, joiden vanhemmat on molemmat muita kuin suomalaisia. oon ymmärtänyt että suomalaisilla nämä taudit on niin harvinaisia, ettei ole järkeä seuloa.

Vierailija
7/8 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. PKU testi tehdään Suomessakin niille vauvoille, joilla molemmat vanhemmat ulkomaalaisia. Suomalaisessa geeniperimässä sitä ei juuri esiinny, siksi seulotaan vain muut.

Vierailija
8/8 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ainakin lupautunut/luvannut lapseni Tyksissä sellaiseen eräänlaiseen seulontaan, verinäytteestä tutkivat useampia sairauksia.

Käsittääkseni tuosta olisi tarkoitus tehdä rutiini.