Mitä olet tarvinnut elämässäsi eniten: yläasteella tai lukiossa/amiksessa opiskelemaasi matikkaa, muita luonnontieteitä, kieliä vai jotain muuta?
Aina kuulee nuorien valittavan, ettei aineella x (sijoita paikalle: matematiikka, biologia, fysiikka, kemia, ruotsi, historia, lyhyt vieras kieli...) ole mitään käyttöä elämässä. Nyt, aikuiset, koulunsa käyneet ihmiset: mistä on oikeasti ollut hyötyä? Kerro toki kommenteissa myös, millaista hyötyä olet näistä saanut.
Kommentit (36)
Englanti, koska olen nyt kymmenen vuotta asunut englannissa.
Hyvä äidinkielen osaamineen ja ylipäätään oikeinkirjoitus.
Vierailija kirjoitti:
Englantia.
Ruotsia en missään, vaikka koulusta on jo 30 vuotta aikaa.
(Virkamiesruotsi toki piti pakolla todistaa yliopistolla).
Sama tilanne. Englantia tarvitsen päivittäin työpaikalla, ruotsia en ole käyttänyt koskaan koulun tai yliopiston ulkopuolella.
Diplomi-insinöörille matikka on se ehdoton edellytys.
En tiedä kumpi on elämässäni ollut turhempi ajanjakso: vajaa 3 vuotta lukiossa. vai 330+4 vrk valtion poikaleirillä. Meinaan kummastakaan ei ole ollut mitään hyötyä myöhemmän elämän kannalta.
Äidnkielen nostaisin ehkä tärkeimmäksi. Lukutekniikat, oikeinkirjoitus ja esiintymistaito ovat joka päivä käytössä. Kyllä monta muutakin ainetta on tarvinnut elämässä paljon. Varsinkin nykyisen työni saaminen ilman kielitaitoa ja matematiikan osaamista ei olisi onnistunut.
Äidinkieli ja englanti käytännössä.
Mutta täytyy sanoa että en tajuais Suomen ja maailman historiasta puoliakaan jossei niitä olis yläasteella ja lukiossa ollu. En ois itse jaksanu niitä kahlata.
Vierailija kirjoitti:
Äidinkieli ja englanti käytännössä.
Mutta täytyy sanoa että en tajuais Suomen ja maailman historiasta puoliakaan jossei niitä olis yläasteella ja lukiossa ollu. En ois itse jaksanu niitä kahlata.
Lisään bilsan, fysiikan ja kemian.
Ei niitä vaan itekseen ois tullu plärättyä.
Äidinkieli on ollut ylivoimaisesti tärkein. Sitten ehkä englanti, ja sen jälkeen ruotsi jota en edes osaa kunnolla. Yhteiskuntaoppi, atk, kotitalous ja taloustiede varmaan sen jälkeen. Peruskoulumatematiikka on ollut myös tärkeä.
Olen nykyisin kielten opettaja (englanti, ruotsi) joten tärkeää oli tietysti opiskella niitä kunnolla jo alakoulussa.
Konekirjoitustunnilla opeteltua kymmensormijärjestelmää.
Ihan yksi kertaisesti suomen kieli. On hyvä osata lukea..
Vierailija kirjoitti:
Hyvä äidinkielen osaamineen ja ylipäätään oikeinkirjoitus.
Mutta sitä ei tarvitse oppia äikän tunneilla, koska äidinkieli opitaan muualla.
Englanti: olen ollut töissä ulkomailla sekä tarvinnut kyseistä kieltä paljon opinnoissani.
Matematiikka: erittäin tärkeä asia opinnoissani/töissäni.
Kirjallisuutta, suomen kieltä sekä kaikkia muita osaamiani kieliä.
Up