Kannattaisiko tällaisesta olla yhteydessä jonnekin
Olemme eronneet lapseni isän kanssa ja yhteis elon aikana ex- mies oli todella kontrolloiva.
Hän oli äärimmäisen varovainen lapsemme suhteen, en olisi saanut tehdä lapsen kanssa juuri mitään missä lapsi saattaisi lievästi satuttaa itseään ( itsenäinen kävelemään opettelu vaikka oli sijem valmis jne).
Sain huudot kerran kun kävimme kaupassa vauvan kanssa koska ”vauvan paikka on kotona eikä saa riepotella ympäri kyliä”.
Mummolaan ( äitini) luo en eräänä päivänä olisi saanut mennä koska siellä oli vääriä
tyyppejä kylässä ( äänekkäitä).
Mies kävi riitojen aikana raskaudenkin aikana käsiksi, otti kädestä lujaa ja huusi. On töninyt minua kävellen itse perässä ja kerran tönäisi ulos ovesta
Asumme nyt siis erillämme ja meillä on 4v lapsi.
Yhteishuoltajuus, fifty- fifty. Milemmilla uudet avupuolisot.
Suurimmaksi osaksi yhteishuoltajuus ja asioista sopiminen sujunut ok. Alussa hankalaa, ex kontrolloiva ja halua asiat tapahtuvan hänen mukaansa. Esim. mummo (äitini) ei saa hoitaa, puolisoni myöskään ei saa hoitaa lastamme minunhoitovuoroillani minun ollessani töissä.. kaikkea vähän hassua..
Tämä pahin on mennyt ohi
Nyt lapsen isä on alkanut puuttumaan siihen, että ostelen lapselle hänenmielestään liikaa leluja. Myönnän että ostelen, tietyt leluhahmot ovat lapselle tärkeitä ja keräilee ja tykkää leikkiä. Tottakait myös ulkona leikii ja liikumme monipuolisesti ja teemme paljon asioita.
Itselläni käsitys että isän luona ovat paljon kotona, ex ei tykkää käydä ihmisten ilmoilla eri paikoissa.
Isä ei paljoa ostele, on hyvin, hyvin säästeliäs ihminen ollut aina
Nyt ex siis jatkuvasti viestittelee että taas lapsella uusi lelu ( olin ostanut).
Hoitovuorollaan laittoi kerran minulle viestiä;
” älä kerro lapselle että olet tilaamassa netistä uutta lelua, koska on täällä levoton ja puhuu vain lelusta ja odottaa sitä kokoajan ja kyselee milloin se tulee. On surullista että lelu on ainoa asia mitä odottaa”.
En itse tajua mikä tässä ongelma.
Mielestäni on kiva ilahduttaa lasta ja ihana asia että odottelee postista lelua.
Lapsi on muutenkin sellainen että aina odottaa jotain: ” millon synttärit, montako yötä lestää että lähetään ainne reissuun” jne
Lisäksi ex valittaa että ajan liian huonolla autolla, ”ostaisit turvallisemman auton lapsemme takia.”.
Autoni ei ole mikään tuliterä mutta ihan hyvä
suht iso auto, tosin kyllä katselen uudempaa autoa.
Laittoi viestiin että ”turha sitä on korjata, vie auto romuttamoon ja osta turvallisempi lapsen vuoksi”.
Ex kirjoitti että istuppa ja mieti vanhemmuuttasi, ei tee hyvä tuo, tuo ja tuo ja että lapsi oppii että saa kaiken minkä haluaa.
Puuttuuko ex liikaa toimiini mielestänne?
Itse mietin, tarviiko kaikkea arvostelua ja moittimista sietää? Kannattaisiko olla yhteydessä jonnekin? Alkaa väsyttämään että täytyy vääntää kaikesta.
Olen koittanut olla myötämielinen ja sanoin ertä ymmärrän toisaalta pointin ja koitan rajoittaa lelujen ostelua. Edelleenkään lapsi ei saa kaikkea mitä haluaa ja rajat on meilläkin kasvatuksessa tietenkin. En vain ole yhtä tiukka kasvattaja kuin isä.
Anteeksi sekava pitkä teksti ja kiitos jos jaksoit lukea.
Kommentit (39)
Miten opetat lapselle pettymyksiä.
Miten opetat lapselle pettymyksiä.
Kiitos vastauksista.
Kyllä nämä antoivat ajatelemisen aihetta.
Hyvä pointti tuo että yhteinen aika isän kanssa menee hankalaksi kun odottelee vaan lelua. Kaikkea ei etukäteen tule ajatelleeksi, kuten sitä että yhdessä lapsen kanssa tilaamme netistä toivomansa lelun ja tämän jälkeen lapsi on jatkuvasti levoton. En osannut ennakoida että odottaminen on noin hallitsevaa.
Täytynee muutenkin hillitä lelujen ostoa ja jättää kertomatta mikäli olen tilannut jotain.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No eväsi on siinä aivan oikeassa, ettei etukäteen kannata kertoa tilatuista tavarasta. Todella surullista, että lapsesi ajatukset pyörivät vain siinä, mitä saa ja mitä on tulossa.
Miksi lapsesi ei osaa elää tässä ja nyt?
Eväsi ei voi sanella, kuka saa hoitaa lasta, mutta tuossa tavara-asiassa kannattaa nyt kuunnella sitä exää.
Ja on äärimmäisen itsekästä sinulta, että hallitset exäsi ja lapsesi yhteistä aikaa sillä, että kapsi vain odottaa lelua ja puhuu siitä - ihan yhtälailla tuo on kontrollointia.
Miksi kirjoitat tällaista 💩:aa?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista.
Hyvä pointti tuo että yhteinen aika isän kanssa menee hankalaksi kun odottelee vaan lelua. Kaikkea ei etukäteen tule ajatelleeksi, kuten sitä että yhdessä lapsen kanssa tilaamme netistä toivomansa lelun ja tämän jälkeen lapsi on jatkuvasti levoton. En osannut ennakoida että odottaminen on noin hallitsevaa.
Täytynee muutenkin hillitä lelujen ostoa ja jättää kertomatta mikäli olen tilannut jotain.Ap
Älä nyt trolleille nöyrry. Vai oliko tämä edes ap?
Exä yrittää päästä sinun ja lapsen väliin käyttämään valtaa. Aseta rajat.
Oma ex oli ihan hyvä isä, mutta ahdistus-ym. sairas ja riippuvainen toisesta. Hänen käytöksensä oli samankaltaista yhdessä ollessa, vaikkei se kohdistunut lapsen tarpeisiin vaan esim. ulkonäköni kyttäämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista.
Täytynee muutenkin hillitä lelujen ostoa ja jättää kertomatta mikäli olen tilannut jotain.Ap
Jos haluat, että lapsesi nauttii tilauksen odottamisesta, niin tilaa lelu, kun tilaat kertomatta lapselle. Kun lapsi tulee isänsä luota esim. sunnuntaina, niin maanantaina/tiistaina teette valetilauksen, ja esim. perjantaina annat tilatun lelun lapselle.
Minun mielestäni on hyvä, jos lelujen saamisessa on ainakin 2 kuukauden väli. Näin lapsi oppii nauttimaan enemmän tilaisuuksien, tapahtumien yms. odottamista. Toki asiasta voi olla eri mieltä.
Jos ap:n mies on ollut ennenkin kontrolloiva ja ahdistava, hän lienee sitä edelleen.
Miten hän hoitaa lasta ja tulee tämän kanssa toimeen?
Kaikenlaiset heikkolahjaiset sitä meneekin lisääntymään.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista.
lapsi on todennäköisesti siksi levoton siellä isällään, koska pelkää, että lelu on jo tullut äidin luokse. Jos hän on äidin luona, niin hän tietää, että saa sen lelun heti.
Minusta todellakin tässä asiassa isällä on tärkeä näkökulma. Ainoastaanhan hän tietää sen, että miten lapsi käyttäytyy isänsä luona odotellessaan lelua.
Muut asiat kuten mummon tai puolisosi hoitaminen, auton vaihto eivät kuulu hänen määräämiinsä asioihin. Toki mummoissa ja uusissa puolisoissa on eroa, mutta jos ovat ihan normaaleja ihmisiä, niin ei heidän hoitamisensa kuulu exälle.
Jos määräily on ahdistavaa, niin perheneuvolassa voi sopia yhteisistä säännöistä/käsitellä eroperheen elämää.
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaiset heikkolahjaiset sitä meneekin lisääntymään.
Mites teillä?
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä.
No olen todellakin päässyt yli exästä.
Itsehän halusin erota koska koin elämämme hankalaksi ja ahdistavaksi.Ja ymmärrän toisaalta isän pointin että ei kannata hankkia kaikkea mitä haluaa.
Vaikka ostelen leluja, olen usein sanonut lapselle että nyt ei ostellA pitkään aikaan kun vasta sait uuden. Hän ei saa kaikkia mitä haluaa.
Mielestäni aika tavallista että tuon ikäisellä pyörii elämö lelujen ja leikkien ympärillä. Lelut eivät ole turhi vaan hän kyllä tykkää ja leikkii niillä eikä niin että ei muistaisi mitkä on omiaja mitkä kaverin.Ja tarkoitukseni ei ole kontrolloida isän ja lapsen yhteistä aikaa. En edes tiennyt että lapsi on isällensä hokenut tästä lelusta mitä odottaa.
Tuo pitkä aika on erimittainen eri ihmisille. Mikä se on sinulle? Jos minä en ostele jotain pientä pitkään aikaan, niin silloin aikajana on puoli vuotta-vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista.
lapsi on todennäköisesti siksi levoton siellä isällään, koska pelkää, että lelu on jo tullut äidin luokse. Jos hän on äidin luona, niin hän tietää, että saa sen lelun heti.
Minusta todellakin tässä asiassa isällä on tärkeä näkökulma. Ainoastaanhan hän tietää sen, että miten lapsi käyttäytyy isänsä luona odotellessaan lelua.
Muut asiat kuten mummon tai puolisosi hoitaminen, auton vaihto eivät kuulu hänen määräämiinsä asioihin. Toki mummoissa ja uusissa puolisoissa on eroa, mutta jos ovat ihan normaaleja ihmisiä, niin ei heidän hoitamisensa kuulu exälle.
Jos määräily on ahdistavaa, niin perheneuvolassa voi sopia yhteisistä säännöistä/käsitellä eroperheen elämää.
Onko isällä ja lapsella mukavaa keskenään, viihtyykö lapsi isän luona vai haluaako mieluumin kotiin leikkimään?
Kuinka usein tilailet leluja? Joka kerta kun lapsi on luonasi?
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki/ pari trollia takertuu tähän aiheeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki/ pari trollia takertuu tähän aiheeseen?
Olisikohan siksi, että ap nosti sen yhdeksi kynnysongelmaksi?
Eikä sillä ole merkitystä "viihtymään lapsi isänsä luona" jos hänellä on siellä turvallista ja rakastettua olla.
Sillä ei lapsi tietenkään viihdy, jos ap lähettää hänet aina matkaan "katsotaan onko ne meidän tilaamat uudet ryhmä hau hahmot sitten jo tulleet kun tulet takaisin, pusipusi". Tietenkin 4v lapsen koko isäviikko menee sitten sitä odotellessa.
Eli ap on äärettömän epäreilu isää kohtaan.
Ja lasta.
Se on kuitenkin lapsen etu, että hänellä on kaksi yhä rakastavaa vanhempaa, vaikka toinen on holtiton shoppailija ja toinen pihi kitupiikki (tai mistäs me heidän rahan käytöstään oikeasti tiedettäisiin?)
Leluasiasta. Koska lapsi on 4v, niin todennäköisesti hän ei ymmärrä mitä tarkoittaa viikko/ seitsemän päivää. Jos on tilattu lelu, niin lapsi todennököisesti järkeilee, että mitä aiemmin hän lähtee äidin lukse, sitä nopeammin hän saa lelun. Tuollaisella lelujen tilaamisella pystyy hyvin sabotoimaan lapsen olemisen toisen vanhemman luona.
Tervetuloa katsomaan päiväkotiin, miten lapset ovat kuin pistettyjä ja levottomia, jos vanhempi on mm. luvannut heille, että torstaina mennään elokuviin, nähdään kummi tai mummi tai ostetaan lelu. Ihan tavallinen 4-vuotias ehdottaa, että jos laitetaan päiväohjelman päälle torstai maanantain sijaan, niin sitten on torstai ja torstaina on hauskuus...
Muut ap:n mainitsemat asiat eivät kuulu exälle. Tokikaan ex ei voi määräillä ap.n lelujen ostoakaan, mutta ap onkin jo kirjoittanut kauniisti että tulee ottamaan sen lapsen parhaaksi huomioon.
miten lapsi nyt kärsii tästä tilanteesta?