Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, jotka tuntee ahdistusta koska kaikkialla puhutaan KORONASTA?

Vierailija
03.10.2020 |

Avaat uutissivuston, oli se IS, IL,Yle tai HS. Etusivu täynnä koronaa. Urheilusivut sama juttu. Altistumista jne.. Radion uutislöhetys, yleensä ensimmäisenä luetellaan päivän lukemat ja nyt tiiviisti seurataan Trumpin tilannetta. Samoiten tv-uutisissa. Olen vähitellen alkanut väsymään tähän. Tajusin tänään, että tämä korona ei poistu vielä hetkeen. Kunnes rokote.

Ehkä tässä pakko vähentää tiedon hakemista ja seuraamista.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vähän joo. Keväällä puolitin mediakulutukseni, jätin pois kaiken keltaisen lehdistön seuraamisen ja käytin vain niitä lähteitä, joissa uutisointi on asiallista. Nyt taas alkaa hieman tuntua rintakehässä puristusta, kun tilanne on pahenemaan päin. 

Vierailija
2/24 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne, mutta jos ahdistaa, kannattaa ihan oikeasti olla seuraamatta uutisia. Jouduin vuosia sitten vakavaan onnettomuuteen ja sen jälkeen mulla kesti monta kuukautta ennenkuin päänuppini kesti mitään huonoja uutisia. Halusin elää vaaleanpunaisessa pumpulissa ja ajatella vain kauniita ja ihania asioita. "Maailman pahuus" sai odottaa, kunnes olin taas riittävän vahva kuulemaan tai näkemään sitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona on ollut hyvästä uutisille, Trump myös. CNN olisi lähes varmuudella jo konkassa ilman Trumpia.

Vierailija
4/24 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista. Ja toisaalta mä koen, että korona on se maailmaa rauhoittava, ja osaltaan suojeleva verkko. Loppui se ylenpalttinen matkustaminen, massatapahtumat, bileet, kaikki tarpeeton. Jokainen on omissa oloissaan ja turvavälit huomioiden. 

Vierailija
5/24 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se ahdistus auttaa toimimaan järkevästi, niin se on hyvä. Jos taas tekee jo kaikkensa suojellakseen itseään ja muita tartunnalta, niin sitten ylimääräinen ahdistus on tietysti haitaksi.

Miten ap toimit, käytätkö maskia, kun käyt kaupassa tai käyt jossain sisätiloissa kodin ulkopuolella? Vältätkö kokoontumisia ja käytät maskia myös tavatessasi kavereitasi ja sukulaisiasi jne?

Vierailija
6/24 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä! Aivan umpikyllästynyt!

Tuntuu että muut suomalaiset nauttivat ja tykkävät lukea kokoajan kriiseistä ja pahoista asioista. Ehkä se vie tylsyyden pois arjesta.

Vierailija
7/24 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä! Aivan umpikyllästynyt!

Tuntuu että muut suomalaiset nauttivat ja tykkävät lukea kokoajan kriiseistä ja pahoista asioista. Ehkä se vie tylsyyden pois arjesta.

Näinhän se on ollut aina. Suomalaiset rakastavat lukea siitä, että jollain menee huonosti. Varsinkin, jos toisella menee huonommin kuin itsellä. 

Vierailija
8/24 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä tavallinen ihminen tekee näillä joka päiväisillä luvuilla jotka eivät edes kerro kyseisen päivän tartuntoja. Miten se muuttaa kenenkään elämää. Ei ahdista vaan *ituttaa!

Vierailija
9/24 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keväällä ahdisti paljon enemmän. Enään ei hirveästi jaksa kiinnostaa, olen kuitenkin terve/ nuori, joten ei vaikuta minuun.

Vierailija
10/24 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemminkin ärsyttää ja tarkalleen ottaen se että ihmiset eivät ymmärrä pitää omasta immuniteetistaan huolta vaan maskihysteriaa ym. lietsotaan. Esimerkiksi asiallista olisi suositella ja rahoittaa jokaisellebd-vitamiinitasojen mittaus. Tunteiden ja sairastumisen yhteys, pelolla hallinta, median yksipuolisuus... siinä vähän avainsanoja.

Vierailija
11/24 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän se onkin tarkoitus. Vähän aikaa sitten lietsottiin ilmastoahdistusta. Pelolla on helppo hallita

Vierailija
12/24 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ahdistu, olen kiitollinen että asiasta kerrotaan ja pysymme ajan tasalla. Jo nytkin osa ihmisistä vähättelee asiaa ja laiminlyö suosituksia. Mitenkä sitten, jos asiasta ei tiedotettaisi. Olisimme kuin kehitysmaissa, joissa juurikikin  on se tilanne, että faktaa ei saa mistään. 

Ahdistujien ja kyllästyjien  tunteet johtuvat ihan muusta kuin koronasta. Olisi se kriisin syy mikä tahansa, samanlainen suhtautumistapa  heillä olisi silti. Resilienssi ei ole kunnossa  https://oivaltaen.fi/resilienssi/

Sitä kannattaa vahvistaa, niin selviytyy paremmin tulevissakin haasteissa. 

*ituttajat ja ahdistujat, elämä on parempaa, kun  kehitttä itseään eikä syytä omista ongelmista muita tai ympätistöä   

Vierailija
13/24 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitan elää mahdollisimman normaalia elämää. Huolehdin toki hygieniasta, mutta käyn ravintoloissa syömässä, rauhallisissa cocktailbaareissa, tapaan ystäviä ja matkustelen turvalliiin kohteisiin. 

Vierailija
14/24 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua ahdista. Ja paljon vähemmänhän siitä uutisoidaan kuin viime keväänä. Silloin uutisoitiin paljon enemmän myös muiden maiden tilanteesta. Käytän maskia kaupassa ja bussissa, pidän turvaväliä kun se on mahdollista, välttelen isoja tilaisuuksia ja ryysiksiä, pesen jatkuvasti käsiä ja käytän käsidesiä. Jos nyt en vuoteen pääse  vapaa-aikaa viettämään ihan kuten olisin halunnut, niin se on kuitenkin pieni hinta siitä että pysyy terveenä ja kantaa oman vastuunsa kansallisen tautitilanteen hallitsemisesta.

En oikeasti tajua miten vaikeaa jollekin on olla käymättä messuilla ja matkoilla tänä vuonna. Kavereitakin voisi nähdä pienissä ryhmissä jonkun kotona tai pihalla hyvällä säällä, ei tarvitsisi tunkea baariin jossa räkäpisarat ja sylki vaan lentää ja käsihygieniasta ei ole kellään tietoa.

Vierailija
15/24 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdistusta, mutta totaalikyllästymistä.

Kun itse on ollut ihan alusta saakka omaehtoisesti karanteenissa, ja minimoinut menemisensä vain pakollisiin, ja iso lauma viilettäny puolestaan tuolla ees taas, kuus, ja maas, vailla huolenhäivää, johtaen tilanteen siihen, että epidemia yhä jyllää, ja voi hyvin ..

Vierailija
16/24 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennemminkin ärsyttää ja tarkalleen ottaen se että ihmiset eivät ymmärrä pitää omasta immuniteetistaan huolta vaan maskihysteriaa ym. lietsotaan. Esimerkiksi asiallista olisi suositella ja rahoittaa jokaisellebd-vitamiinitasojen mittaus. Tunteiden ja sairastumisen yhteys, pelolla hallinta, median yksipuolisuus... siinä vähän avainsanoja.

Samaa olen miettinyt. Paras puolustus koronaa vastaan on hyvä immuunipuolustus. Paljon parempi kuin yksikään maski. Ja itse asiassa maskia paljon käyttäville tulee ainakin jossain määrin happivajetta, mikä taas heikentää immuunipuolustusta. Samoin sitä heikentävät stressi ja pelko.

Vierailija
17/24 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tämä on jatkunut jo 7kk. Voisiko media vähentää sitä koronasta uutisointia. Emme tarvitse päivittäisiä lukuja. Haluaisin lukea jotain muuta välillä. Radiossa kun alkaa puhe koronasta niin suljen radion/vaihdan kanavaa. Netissä ohitan koronaotsikot nopeaan ja koitan löytää muuta mielenkiintoista luettavaa.

Vierailija
18/24 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se ahdistus auttaa toimimaan järkevästi, niin se on hyvä. Jos taas tekee jo kaikkensa suojellakseen itseään ja muita tartunnalta, niin sitten ylimääräinen ahdistus on tietysti haitaksi.

Miten ap toimit, käytätkö maskia, kun käyt kaupassa tai käyt jossain sisätiloissa kodin ulkopuolella? Vältätkö kokoontumisia ja käytät maskia myös tavatessasi kavereitasi ja sukulaisiasi jne?

Miksi kukaan käyttäisi maskia?

Vierailija
19/24 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä tavallinen ihminen tekee näillä joka päiväisillä luvuilla jotka eivät edes kerro kyseisen päivän tartuntoja. Miten se muuttaa kenenkään elämää. Ei ahdista vaan *ituttaa!

Yhden päivän luvuilla ei olekaan merkitystä vaan viikon parin luvuilla. Niitä seuraamalla näkee hyvin, mihin suuntaan tilanne on menossa. Mulle tämä on verratttavissa vaikkapa siihen, että olen suunnilleen tietoinen, paljonko käyttötililläni on nyt rahaa, paljonko laskuja on vielä menossa ennen tilipäivää ja onko odotettavissa, että tililleni tulee lähiaikoina "ylimääräistä" rahaa (esim pääomatuloja). Kun siis mietin hankintojani, mietin sen perusteella, onko käyttötilini saldo pienenemässä vai suurenemassa. 

Käytännössä siis esimerkki: kun tartuntaluvut olivat kesällä pienet kävin terasseilla ja ravintoloissa syömässä. Kun luvut alkoivat taas nousta, niiden perusteella arvioin, vieläkö menen ravintolaan syömään vai hakisinko vain noutoruokaa. Ja nyt, kun tilanne alkaa lähestyä kevään tilannetta, mietin, haenko enää noutoruokaakaan vai tilaanko kotiinkuljetuksella. Samoin näiden tilastojen perusteella teen päätöksiä mm siitä, keitä ihmisiä vielä tapaan ja keiden tapaaminen jää toistaiseksi tauolle. 

Mua ei ahdista uutiset eikä tilastot, mutta niiden perusteella arvioin, kauanko tämä tilanne vielä kestää ja miten missäkin tilanteessa elän tämän ajan. Ja tarvittaessa siirrän suunnitelmiani (esim keittiöremontti) myöhemmäksi tai aikaistan niitä. Tosin aikaistamisesta ei tarvitse vähään aikaan haaveillakaan. 

Vierailija
20/24 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo aika ahdistunut ennen koronaa koska elämässäni oli tapahtunut monta stressaavaa asiaa. Läheisteni vakavia sairauksia, liikenneonnettomuus ym. Sitten tämän kaiken lisäksi pandemia. Joo, korona ahdistaa ja luulen että ei ahdistaisi niin paljon jos ei olisi ollut noita stressaavaa elämäntapahtumia.

Rasittaa todellakin se että koronauutisia ei pääse pakoon. Luulet kelliväsi mukavassa kuplassa omissa oloissasi ja taas jostain - radio, Facebook - tunkee korona-asiaa. Vaikka lukisit neuleohjetta tai katsoisit kokkausohjelmaa niin saatat altistua koronauutisille.

Joissain nettilehdissä on oma osionsa koronauutisille. Toivoisin että voisin lukea lehteä ja klikata nappia joka poistaa kaikki artikkelit mitkä liittyvät koronaan.