paljonko VÄITÖSKIRJAN arvosanalla on painoarvoa?
Gradun arvosanaa tiedän katsottavan ainakin, kun hakee rahoitusta väittärille, mutta mites sitten jatkossa? Kun hakee post doc -rahaa, katsovatko esim. "kansainväliset" arvioijat tutkimussuunnitelman lisäksi vk:n arvostelua? Vähitellen tässä tohtoroitumassa.
Kommentit (13)
Minulla on se käsitys, että arvosanalla on hyvin vähän merkitystä, jos nyt ei ihan rimaa hipoen ole tullut hyväksytyksi. Melkein hylätystä väitöskirjasta olen joskus kuullut puhuttavan jonkun haun yhteydessä. Itse sain väitöskirjasta C:n ja tämä ei ole ollut kynnys mihinkään. Enemmän väitöskirjan jälkeiseen työskentelyyn vaikutti se, että sain tutkinnon valmiiksi nopeasti sopivaan saumaan, jolloin minulle sopiva paikka oli auki.
En muista että olisi kysytty koskaan missään. Tosin Akatemiaan pitää lähettää todistus tutkinosta, eli siinähän sen näkevät. EU rahoituksessa ei kysytä. Ehkä joku säätiö kysyy kun hakee apurahaa, mutta ei heti tule mieleen. Ulkomailla ei ole koskaan kysytty.
itselläni ei edes lue arvosanaa, vain "hyväksytty"
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 21:19"]
itselläni ei edes lue arvosanaa, vain "hyväksytty"
[/quote]
Joo niin mullakin, mutta siinä voisi lukea myös "kiitettävä" :)
Meillä täällä ulkomaassa on tasan kaksi arvosanaa väikkärille, "hyväksytty" ja "hylätty".
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 21:13"]
En muista että olisi kysytty koskaan missään. Tosin Akatemiaan pitää lähettää todistus tutkinosta, eli siinähän sen näkevät. EU rahoituksessa ei kysytä. Ehkä joku säätiö kysyy kun hakee apurahaa, mutta ei heti tule mieleen. Ulkomailla ei ole koskaan kysytty.
[/quote]kyllähän myös erc-hauissa ja marie curie hauissa pitää liittää tutkintotodistus hakemukseen. Jos oot vaan puiteohjelmaprojektin osa, ei tietty kysytä mitään.
Oon ollut töissä usealle eri väikkärintekijälle ja sanoisin, että tärkeämpää on, teetkö oikeasti tutkimustyön itse, pyritkö oppimaan uutta, millaiset suhteet luot muihin tutkimusrymiin ja työkavereihin/alaisiin. Olen siis biologian alalla ollut tutkimusavustajana useassa eri projektissa. Nyt viimeisempänä töissä väkkärintekijälle, joka ei tee käyttännössä mitään töitä itse, vaan sälyttää hommata gradulaisilleen, tutkimusavustajille. Ja sitten vielä haúkkuu päälle. Hah hah, väitöstilaisuudessa nähdään, tarkoitus on monellakin kysellä tarkentavia tutkimuskysymyksiä. Ei osaa varmasti vastata, kun ei suostu opettelemaan mitään uutta.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 21:24"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 21:13"]
[/quote]kyllähän myös erc-hauissa ja marie curie hauissa pitää liittää tutkintotodistus hakemukseen. Jos oot vaan puiteohjelmaprojektin osa, ei tietty kysytä mitään.
[/quote]
Joo Marie Curiessa ja ERCssä tietty koska ovat sille tietylle tutkijalle. En kyllä usko että siinäkään arvosanalla on väliä, ERCssä pitää olla jo sen verran lyödä meriittejä pöytään.
Ulkomailla tosiaan voi saada väikkärin ihan ilman arvosanaa, elikkä siinäpä vaikea edes sellaista esittää.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 21:33"]
Oon ollut töissä usealle eri väikkärintekijälle ja sanoisin, että tärkeämpää on, teetkö oikeasti tutkimustyön itse, pyritkö oppimaan uutta, millaiset suhteet luot muihin tutkimusrymiin ja työkavereihin/alaisiin. Olen siis biologian alalla ollut tutkimusavustajana useassa eri projektissa. Nyt viimeisempänä töissä väkkärintekijälle, joka ei tee käyttännössä mitään töitä itse, vaan sälyttää hommata gradulaisilleen, tutkimusavustajille. Ja sitten vielä haúkkuu päälle. Hah hah, väitöstilaisuudessa nähdään, tarkoitus on monellakin kysellä tarkentavia tutkimuskysymyksiä. Ei osaa varmasti vastata, kun ei suostu opettelemaan mitään uutta.
[/quote]
No ei sinne nyt kannata mennä vittuilemaan. Yhteyttä esimieheen jos on valittamista.
Väikkärin arvosanan merkitystä voi arvioida monelta kantilta. Minulle sen merkitys on ollut siinä, että näen, miten olen onnistunut työssäni.
Mullakin lukee vaan hyväksytty, Britanniassa tein väitöskirjan. Että en usko että kovin monissa Post doceissa edes osataan kysya kun suurimmalla osalla ei edes tällaista esittelyä ole. Ja muutenkin luulisin että väitöskirjan laatu määritellään työnhaussa sillä, montako chapteria on julkaistu journaleissa.
Aika vähän sillä väliä on. Itse sain laudaturin, enkä ole siitä hyötynyt kuin muutaman kateellisen ja pahansuovan vilkaisun.
Tärkeämpää on olla väleissä oikeiden ihmisten kanssa. Silloin joku järjestää sulle post doc rahankin jonkun kavein projektissa.