Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisitteko selittää verojen maksanisesta

Uusavuton
02.10.2020 |

Kysymys 1

Kuvitellaan että minulla on toiminimi, joka tuo kuukaudessa 100 euroa.
Maksan vuokraa liiketilasta mielikuvituksellisesti samat 100 euroa. Tarkoittaako tämä ettei minun tarvitse maksaa veroja koska en ole tehnyt voittoa?
Miten verottaja suhtautuu siihen että yritys ei tuota?

Kysymys 2

Minulla on toiminimi kuten yllä olevassa esimerkissä ja yritys tuottaa samat mielikuvitukselliset 100 euroa.

Minun täytyy ostaa toimintaa varten jotain verovähennettäviä työvälineitä, jotka maksavat vaikka 50 euroa + 24% alv, eli 62 euroa yhteensä.

Mitä tässä kohtaa tarkoitetaan kun puhutaan että yritys saa ilman alveja?

Pitääkö minun vähentää siis

a) menot tuloista näin 100 - 62 euroa ja maksaa verot sitten jäljelle jääneistä 38 eurosta

vai

b) Vähennän tuloista pelkän alv osuuden 24%, eli 100 euro - 50 euron alv osuus 12 euroa = 88euroa

Ja maksan verot 88 eurosta?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla käsityskyvyllä ÄLÄ perusta toiminimeä.

Vierailija
2/5 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alv on verottajan yrittäjälle myöntämä lyhytaikainen laina.

Mene jollekin kurssille, niitä on sekä netissä että paikalliset yrittäjäyhdistykset järjestää.

Yrityksen tavoite on menestyä ja kasvaa, joten jollet pysty kattamaan liikevaihdolla yrittämisen kuluja, niin joku on pahasti pielessä.

Alkuun, voi mennä vuosiakin, yritys voi tehdä tappiota koska aloittamisen kulut ovat suuret. Silloin haetaan rahoitusta eli eletään lainarahalla.

Jos aiot tienata alle 8000 vuodessa taskurahoja, niin et tarvitse edes yritystä, kun vaan ilmoitat tulosi henkilökohtaisella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 yhteisöveroa maksetaan voitosta eli et maksa kun voittoa ei tullut

2 Olet alv rverovelvollinen jos yritystoiminnan laajuus on yli 10000€ vuodessa. Silloin maksat ostettavista alv:n ihan normaalisti ja lisäät alv:n myyntilaskuihin. Jos olet saanut enemmän alv osuutta kuin maksanut, tilität sen valtiolle. Jos olet maksanut enemmän kuin myynyt, valtio maksaa sinulle erotuksen. ALV ei vaikuta firman tuloskeen mitään, koska se on kokonaisuudessaan valtion rahaa ja aina +/-0 yrityksen kannalta (poislukien erityiskohteet kuten työsuhdeautot joista alv:tä ei saa vähentää). Yrityksen kirjanpito tehdään alv 0%. 

Vierailija
4/5 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää myös myydä jotain ulos, jotta saat alvit hyödynnettyä. Eli asiakkailta olet saanut x euroa + alvit ja ritys on ostanut tarvikkeita y euroa + alvit. Alvien erotuksella on merkitystä.

Vierailija
5/5 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on 100 euroa alvillista tuloa, se sisältää 24% alv. Eli veroton myyntisi on 80,65€. Alv osuus 19,35. Maksamasi tuotantovälineet sisältävät 12€ alv, tilität valtiolle 19,35-12=7,35€. Tilavuokra on 100€, joten teet tappiota 169,35€.