Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Totuus kouluväkivallasta joka on tabu.

Vierailija
01.10.2020 |

Täysin kokemuksista puhun. Pääkaupunkieudulla on aika varakas väki.

Kiusaamiskaava menee aina näin.

Hyvätuloset ovat kylmiä perheitä, jättävät lapsensa huomioimatta, korvaavat läheisyyden ostamalla heille uusimmat merkkivaatteet, puhelimia ja puolipakottamalla urheiluharrastukseen.

Tämä menee sitten siihen että lasten pitää johonkin purkaa sitä pahaaoloa. Uhri on aina sitten se joku tavallinen, vieraskielinen, kirpparivaatteissa kävelevä tai älykäs lapsi.

Jos huomaatte niin ne on lähes aina nämä merkkivaate tyyppejä jotka kiusaavat.

Siskoni ja myös ystäväni ovat töissä nuoriso psykillä ( eri paikoissa). Kertoivat että siellä ei ole ainuttakaan köyhän lapsen perhe vaan kaikki ovat varakkaista perheistä. Näissä perheissä ura menee empatian ja rakkauden edelle. Siksi nuoriso voi pahoin. Alkavat käyttää huu meita jne..

Varakkuus, kilpailuhenkisyys, kylmyys ja aggressiivisuus kulkevat käsikädessä. Tämä arvomaailma leviää lapsiin.

Näiden vanhempien ovat itse lääkäreitä, psykiatreja, juristeja, konsultteja... lapsi alkaa oireilla kun vanhempi miettii vain uransa ja urheluharrastuksensa. Itsekkyys tuhoaa jälkeläiset.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. hyvien perheiden lapset ovatkin väliinputoajia kaikissa palveluissa. Tuki ja apu jää saamatta, koska perhe on "normaali". Hyvissä perheissä ei myöskään suostuta näkemään, että omissa lapsissa voisi olla edes jotain vikaa.

Vierailija
2/32 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ok

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä kyllä

Vierailija
4/32 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakava asia, mutta minä purskahdin nauruun...

Vierailija
5/32 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aivan vastakkainen kokemus kiusaamisesta.

Yläasteella minua kiusasi jengi, jonka johdossa oli kaksi perinteistä "kovispoikaa". Molemmat hyvin tyypillisesti rikkinäisistä, huonoista taustoista: molemmat päihde- ja eroperheestä, toinen oli vieläpä menettänyt isänsä.

Itse olin vähän paremmin toimeen tulevasta yrittäjäperheestä, eli lähinnä itse pukeuduin ehkä paremmin, isä toi joskus kouluun hyvällä autolla jne.

Kiusaaminen oli hyvin väkivaltaista ja fyysistä.

Kummallekaan pääkiusaajalle ei myöhemmässä elämässä käynyt hyvin, vaan aikuiselämä oli mitä ilmeisimmin päihteiden huuruista ja ainakin toiselta se katkesi juuri tästä syystä ennen aikojaan; toisesta en edes (onneksi) tiedä mitään.

Vierailija
6/32 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä uratykki vanhemmat ovat äänekkäimmin esim. etäkoulua vastaan. Heille oli kauhistus, kun joutuivat keväällä olemaan vastuussa lapsistaan ja ihan jopa olemaan heidän kanssaan, kun ei ollut harrastusta jonne lapsen olisi voinut tuupata joka ilta.

Vierailija
7/32 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus kouluväkivallasta on päinvastainen. Olen ns hyvän, hyvätuloisen yrittäjäperheen lapsi. Minulla ei tosin ollut koskaan merkkivaatteita eikä esim stereoita eikä pakollisia harrastuksia. Koulun hoidin hyvin, minulla on hyvä sisäinen motivaatio. Äiti oli kotona, hän teki paljon kanssamme esim luontoretkiä ja luki meille paljon.

Sekä minua että siskoani kiusattiin koulussa. Kiusaajina olivat usein ns työläisperheiden lapset, jotka eivät olleet edes keskitasoa koulussa ja jotka alkoi jo ala-asteella hörppimään alkoholia isäpuolen viinakaapista. Molemmat koimme, että kiusaamisen syynä oli perheemme oletettu varakkuus, vaikka se ei meistä lapsista ulkoisesti näkynyt.

Vierailija
8/32 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi juurikin näin. Minä ja lapsuusystävät oltiin tavisperheistä, koulussa oltiin vähemmistössä. Kaikki muut olivat varakkaista perheitä. Oli hienot matkat, harrastukset, yhtä kilpaa siitä kenellä on hienoimmat vaatteet. Suositut kakrut kiusasivat meitä koko peruskoulun aikana.

Mul on nyt edelleenkin jäänyt joku kammo ja pelkään hirveästi pukunaisia, pukumiehiä ja tätä hienompaa porukkaa.

Vierailija
9/32 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Niiden varakkaimpien perheiden äidit ja isät on niin varakkaita ettei niiden tarvitse tehdä töitä ensinkään. Eikä opetella edes suomea.

Vierailija
10/32 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän ihan tutkijatkin ovat puhunut tästä aiheesta. Ne on aina ne suositut tyypit jotka kiusaavat.

Vierailija
11/32 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, kuinka vähän täällä palstalla on ollut ketjuja viime viikkojen kouluväkivallasta, paitsi siitä yhdestä tapauksesta jossa väitettiin olevan "e t n i n e n" motiivi (minkä koulu kiisti). Ja yhtään keskustelua en ole nähnyt Tampereella kahden teini-ikäisen keskellä kirkasta päivää tekemästä  tuntemattoman ihmisen  s u r m a s t a, vaikka juttu on ollut ip-lehtien lööpeissäkin. Eikö väkivalta olekaan ongelma, kun tekijä on valkoinen suomalainen kakara?

Vierailija
12/32 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus kouluväkivallasta on se, että lapsilla on puutteelliset sosiaaliset taidot, vuorovaikutustaidot ja tunnetaidot. Joillain lapsilla on neurologisia ongelmia, jotka vaikeuttavat entisestään muiden kanssa kanssakäymistä.

On myös perheitä, joissa on ongelmia syystä tai toisesta esim. päihteet, mt-ongelmat, vanhemman välinpitämättömyys syystä tai toisesta. Tämä heijastuu lapseen ja hänen käytökseen.

Melko typerää ajatella, että köyhä on aina hakkaaja kiusaaja ja rikas aina se kiusattu. Tai toisin päin.

Vankilat ovat olemassa siksi, että jossain vaiheessa väkivaltaiset lapset ovat aikuisia.

Vierailija
13/32 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jopas oli paksua. Eiköhän ne ole ne moniongelmaiset kulttuuriperheet, joista nämä viime aikojen "kiusaajat" tulevat. 

Vierailija
14/32 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just. Ja nämä varakkaat perheet asuu noissa slummeissa?? Kyllä ne on ihan eri taustoista nuo väkivaltaiset kiusaajat. Muutenkin olen itse huomannut, että köyhät ovat paljon aggressiivisempia ja vittumaisempia. 

Vierailija
15/32 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käskettiin olla vanhempien ymmärtäväisiä koska tekijät olivat kokeneet leirillä kovia. Varmaankin rippileirillä.

Vierailija
16/32 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua itsekkin suututtaa tämä että aina ollaan syyttämässä muualta tulleita. Kun sitten meidän lapset tekevät jotain niin lakaistaa maton alle.

Vierailija
17/32 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nythän ihan tutkijatkin ovat puhunut tästä aiheesta. Ne on aina ne suositut tyypit jotka kiusaavat.

Suositut eivät ole varakkaita. Yleensä suositut ovat köyhien perheiden koviksia.

Vierailija
18/32 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on paskaa puhuva kateellinen kommari. Apn:n sisko ei ole missään psykiatrisella töissä. Jos olisi. niin tietäisi että siellä on hoidossa nimenomaan köyhien kersoja.

Vierailija
19/32 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap valehtelee. Tutkitusti köyhyys on suurin riski lasten pahoinvoinnille.

Vierailija
20/32 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kyllä ne elämänhallinnan ongelmat yleensä kasaantuu. Ja lapsetkin kärsii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän