9vuotiaalta tyttäreltä on koulussa tivattu miksi käyttää mekkoja ja nyt ei tahdo kouluun ollenkaan
Kommentit (30)
Äitiinsä tullut, kun loukkaantuu tavallisesta kysymyksestä.
Mikä tässä on ongelma. Neuvo tytärtäsi vastaamaan kyselyihin että "käytän mekkoja koska pidän mekoista".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän aikaan vuodesta ei käytetä enää mekkoja.
Käytetäänhän, syys- ja talvikelin mekkoja. Mekkoa voi käyttää vuoden jokaisena päivänä.
Tämä. Minä käytän mekkoja ympäri vuoden ja ovat suoraan sanottuna villasekoitesukkahousujen ja pitkän polviin asti ylettävän takin kanssa paljon lämpimämpiä kuin minkään maailman farkut. Ja toppahousuihin verrattuna huomattavasti tyylikkäämpiä, vaikka voihan ne toppahousut talvella kiskaista sukkisten päälle niin lapset kuin aikuisetkin ulkoilun ajaksi, jos meinaa kylmä tulla.
Nyt raskausaikana on pitänyt vähän tinkiä tyylistä, mutta kaapista löytyy niin raskausmekkoja kuin imetysmekkojakin, joita meinasin kyllä käyttää, jos joskus vauvan synnyttyä pääsee ihmisten ilmoilla käymään. Sukkahousut ja mekko voittaa mennen tullen mukavuudessa (ja tyylikkyydessä) farkut ja trikoopaidan ja/tai hupparin, mutta kukin tallaa tyylillään.
Mielelläni sitten aikanaan puen oman lapsen mekkoihin ja kannustan niitä käyttämään (vaikka aika moni tuntuu kuvittelevan, että mekko on automaattisesti juhlavaate vaikka olisi virttynyttä trikoota), mutta jos valitsee mieluummin farkut ja hupparin, niin sitten mennään sillä. Kukin tallaa tyylillään.
Itse "kärsin" koko ikäni siitä, kun en koskaan saanut mekkoja tai hameita tai rahaa niiden ostamiseen, joten kun omat rahat vapautuivat käyttöön ja oli mahdollista ilmentää sitä tyyliä, mistä itse tykkää, mekkovimma lähti vähän käsistä ja nykyään niitä löytyy useita kymmeniä jokaiseen vuodeen aikaan ja tarpeeseen, mitä vaan voi keksiä. Käyn mekossa lenkilläkin, mistä veli jaksaa naureskella, mutta edelleen se trikoomekko on mukavampi päällä kuin puristavat, mutta silti potentiaalisesti vyötäisiltä valuvat legginssit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapser ovat hiton julmia. Pikku asiakin kuten lyhyet hiukset
tytöllä, silmälasit, väärän merkkinen reppu ovat syitä syrjimiseen ja pilkkamiseen.
Onko se mielestäsi syrjimistä tai pilkkaamista, jos on kyselty, miksi käyttää mekkoja? Valoja päälle...
Ja ettei osaa siihen vastata ilman äidin apua, tai jopa opettajan...
Tuskinpa on ollut neutraali kysymys vaan ennemminkin "Miksi käytät vielä mekkoa kuin joku pikku lapsi? Vähän nolo".
Kannattaa käydä lapsen kanssa tuo hyvin läpi ja selvittää mistä on kyse. Mekot on kyllä ihania ja lapset voi joskus olla julmia, joko tahtoen tai tahattomasti. Jos tän antaa mennä ja päätyä siihen ettei lapsi uskalla mekkoa enää käyttää niin trauma siitä jää.
Meillä kakkosluokkalainen rakastaa mekkoja ja sukkiksia. On aina rakastanut. Minäkin tykkään käyttää mekkoja ja korkkareita yms ympäri vuoden. Ainakin hänen ystäväpiirissään on ihan tavallista pitää mekkoja ja liikkapäivänäkin on vääntöä että saan tytölle joko colleget tai verkkarit jalkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän aikaan vuodesta ei käytetä enää mekkoja.
Käytetäänhän, syys- ja talvikelin mekkoja. Mekkoa voi käyttää vuoden jokaisena päivänä.
Tämä. Minä käytän mekkoja ympäri vuoden ja ovat suoraan sanottuna villasekoitesukkahousujen ja pitkän polviin asti ylettävän takin kanssa paljon lämpimämpiä kuin minkään maailman farkut. Ja toppahousuihin verrattuna huomattavasti tyylikkäämpiä, vaikka voihan ne toppahousut talvella kiskaista sukkisten päälle niin lapset kuin aikuisetkin ulkoilun ajaksi, jos meinaa kylmä tulla.
Nyt raskausaikana on pitänyt vähän tinkiä tyylistä, mutta kaapista löytyy niin raskausmekkoja kuin imetysmekkojakin, joita meinasin kyllä käyttää, jos joskus vauvan synnyttyä pääsee ihmisten ilmoilla käymään. Sukkahousut ja mekko voittaa mennen tullen mukavuudessa (ja tyylikkyydessä) farkut ja trikoopaidan ja/tai hupparin, mutta kukin tallaa tyylillään.
Mielelläni sitten aikanaan puen oman lapsen mekkoihin ja kannustan niitä käyttämään (vaikka aika moni tuntuu kuvittelevan, että mekko on automaattisesti juhlavaate vaikka olisi virttynyttä trikoota), mutta jos valitsee mieluummin farkut ja hupparin, niin sitten mennään sillä. Kukin tallaa tyylillään.
Itse "kärsin" koko ikäni siitä, kun en koskaan saanut mekkoja tai hameita tai rahaa niiden ostamiseen, joten kun omat rahat vapautuivat käyttöön ja oli mahdollista ilmentää sitä tyyliä, mistä itse tykkää, mekkovimma lähti vähän käsistä ja nykyään niitä löytyy useita kymmeniä jokaiseen vuodeen aikaan ja tarpeeseen, mitä vaan voi keksiä. Käyn mekossa lenkilläkin, mistä veli jaksaa naureskella, mutta edelleen se trikoomekko on mukavampi päällä kuin puristavat, mutta silti potentiaalisesti vyötäisiltä valuvat legginssit.
Välikysymys! Mä käytän mekkoja ja hameita päivittäin ja olen nyt raskaana. Vauvamahaa ei vielä näy, mutta olen katsellut nettikauppojen mekkovalikoimia. Mistään ei meinaa löytyä ihan tavallista hametta ja suurin osa mekoistakin on aika kamalia. Onko sinulla vinkata mitään hyvää kauppaa?
Tästä saa väkisinkin kuvan, että lapsi ja kirjoittaja on hyvin herkkiä. Herkkyys ei ole paha, mutta maailma ei pyöri herkkyyttä huolehtimassa. Lapset eivät ole vielä jalostuneet, että osaisivat koko ajan olla varuillaan puheissaan. He kyselevät joskus tyhmiä ja joskus vain kyselevät. Kaikkea ei tarvitse ottaa itseensä. Isompana maailma on vielä raaempi.
Mekko kouluun, johan tuota kaverit naureskelevat, Ei, sinne mennään farkuissa. Jouduin käyttämään lapsena mekkoja, ja sen jälkeen en käyttänyt. Mekko käy lavatansseihin, ei muualle.
Vierailija kirjoitti:
Tästä saa väkisinkin kuvan, että lapsi ja kirjoittaja on hyvin herkkiä. Herkkyys ei ole paha, mutta maailma ei pyöri herkkyyttä huolehtimassa. Lapset eivät ole vielä jalostuneet, että osaisivat koko ajan olla varuillaan puheissaan. He kyselevät joskus tyhmiä ja joskus vain kyselevät. Kaikkea ei tarvitse ottaa itseensä. Isompana maailma on vielä raaempi.
Ei, kyllä lapsena maailma on raaempi. En ole aikuisten maailmassa jotunut koskaan sellaisen julmuuden kohteeksi kuin 10-vuotiaana koulussa.
Onko se mielestäsi syrjimistä tai pilkkaamista, jos on kyselty, miksi käyttää mekkoja? Valoja päälle...
Ja ettei osaa siihen vastata ilman äidin apua, tai jopa opettajan...