Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälainen Thyroxin annos sinulla on / vrk

Vierailija
11.12.2013 |

Ja mitkä ovat tsh ja t4v arvosi? Onko olo ok? Mulla kilppari poistettu kokonaan ja annos 0,1 mg/vrk, tsh 2,06 ja t4v 16. Olo ei oo kuitenkaan hyvä, mietin että viiraisinko itse tuota lääkitystä pikkasen... Lääkäriä ei kiinnosta koska arvot viiterajojen sisällä.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, tuttu tunne. Mulla oli vielä 3 vuotta sitten todella paha olo. Paleli, piti pitää kaulaliinaa sisälläkin + pipoa, paino nousi, maha ei toiminut välttämättä moneen päivään, nukuin kaiken vapaa-ajan, töissä nukahtelin istualteen. Ei sellainen ollut elämää. Pikkuhiljaa asiat paranivat mutta siihen meni kauan. Nyt on viimeiset puoli vuotta paino ollut laskusuunnassa (13 kiloa tippunut) ja ei väsytä. Silti toivoisin tuon t4v arvon olevan hieman korkeampi. Tsemppiä, kyllä sun olokin vielä paranee :) Vaikka nyt ei siltä ehkä tunnukaan.

t. nelonen

Vierailija
2/14 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä joudun ottamaa joka päivä 3x0,2mg ja oon 15v ja sit kaikki allergia lääkkeet päälle koko vuoden

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei enää minkäänlainen. Halusin kokeilla ilman thyroxinia. Olin 1,5kk ilman lääkitystä, jonka jälkeen otettiin arvot uudestaan, ja ne olivat kunnossa. Lopetin kokonaan Thyroxinin.

Vierailija
4/14 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama tilanne kuin ap:lla, kilppari poistettu kokonaan. 0,125 mg on mulle sopiva määrä, eli "aikuisten tableteista" 1 kokonainen ja 1/4 päivittäin. Vuosi sitten katsottiin, että 1 tabu ei riitä ja määrättiin 1,5 tbl/pvä. Parin kuukauden päästä aloin voimaan todella huonosti, hengästyin jatkuvasti ja oli kuuma ja olin ihan voimaton. 1,5 tablettia oli vain yksinkertaisesti liikaa mulle.

Annokset tuntuu aika hassuille, mulla on työkaveri jolla on oma kilppari tallella mutta syö päivässä enemmän tyroksiinia kuin minä. Yksilöllistä miten vaikuttaa, kannattaa yrittää säätää omaa annosta eikä verrata sitä toisten annoksiin.

Joskus huvittuneena luen, kun pulleat ihmiset ovat vihaisia, kun ovat itse diagnosoineet kilpiauhasen vajaatoiminnan ja haukkuvat lääkäreitä, jotka eivät määrää lääkettä, kun arvot ovat rajojen sisällä.  Olenitsekin melko tuhdissa kunnossa ja olisi helppoa ajatella, juu, syön tyroksiinia, kunnes olen liikatoiminnan puolella, ja läski sulaa itsestään.  Liikatoiminta tuntuu niin kauhealle ja oma olo sairaalle, että mieluummin paksu ja jotenkuten voimissaan, kuin hypotyreoosituntemuksisssa laihempana.

Vierailija
5/14 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön puolikasta vahvempaa tabua eli onko se sitten 0.05mg. Kilpirauhastani ei ole poistettu, mutta ennen diagnoosia arvot olivat todella huonot. Olin diagnoosin saadessani vasta 18 vuotias ja hyvin hoikassa kunnossa (palelu oli ainoa tunnistamani oire). Välillä minustakin tuntuu kuin oireilisin. Tällöin olen mennyt verikokeisiin ja jos arvot ovat olleet ok, olen uskonut lääkityksen olevan kohdallaan. Vajaatoiminnan oireet voivat johtua muustakin, joten luotan verikokeiden tuloksiin. Jotenkin ahdistaa kun ylipainoiset ja väsyneet ihmiset haluavat omia tämän sairauden itselleen. Olisin todella onnellinen jos olisin terve ja enkä tarvitsisi elinikäistä lääkitystä.

Vierailija
6/14 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

0,1 x 3 + 0,2 x 4/ vko.Nyt alkaa olla arvot ok, vaikka tuntuu että vielä sais lääkitystä nostaa vaikka sinne 0,2mg/vrk. Pitäskin muistaa tilata lääkäri nyt kun tuli juuri käytyä verikokeissakin äskettäin.

Vierailija
7/14 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

O.2mg/pvä arvot tsh 0.8 ja t4v 17

itse aloin säätelemään lääkitystä ylöspäin, kun oireet eivät helpanneet, kuin hetkeksi ja lekuri tuijotti vaan labroja ja sano et kyllä se siittä. Päänsärky, aivosumu, yli 14h yöunet, painonnousu, turvotus, nivelsäryt, masennusoireet, ja monia muita oireita.

Vierailija
8/14 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 21:27"]O.2mg/pvä arvot tsh 0.8 ja t4v 17

itse aloin säätelemään lääkitystä ylöspäin, kun oireet eivät helpanneet, kuin hetkeksi ja lekuri tuijotti vaan labroja ja sano et kyllä se siittä. Päänsärky, aivosumu, yli 14h yöunet, painonnousu, turvotus, nivelsäryt, masennusoireet, ja monia muita oireita.

[/quote]

ja nyt siis ole oireeton monen vuoden jälkeen

Vierailija
9/14 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

TSH 2 ei ole hyvä arvo, jos on oireita. TSH:n tulisi olla noin 1 tai allekin, jos vointi on siten parempi. T4V:stä näkee, ollaanko liikatoiminnalla oikeasti, ei TSH:sta. 

Mulla on ns. yhdistelmälääkitys, eli Thyroxin ja Liothyronin. Thyroxinia menee kesällä noin 62,5 ug ja talvella 75 ug päivässä. Se on siksi noin pieni, koska mulla on se Liothyronin, eli T3-lääkitys.

Vierailija
10/14 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vajaatoiminnan oireet kilpirauhaspotilaalla johtuvat erittäin todennäköisesti lääkityksen riittämättömyydestä, eikä kannata selitellä niitä milloin milläkin muulla. Tietysti raudanpuute voi aiheuttaa samoja oireita, joten rauta-arvot kannattaa myös tutkituttaa. 

Mutta muuten mua ärsyttää, kun selviä vajaatoiminnan oireita ei lääkärit voi hoitaa, kun "arvot on muka kunnossa". Eikä kaikki lääkärit edes ole kuulleet, että TSH:n olisi hyvä olla 1 tai alle. 

t. 14

Vierailija
11/14 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muistikuvaa kilppariarvoista, mut otan 2 kertaa viikossa puolikkaan tabletin ja 5 kertaa viikossa kokonaisen tabun. 

Mulle on tehty kilpirauhasen osapoisto ja meni melkein puoli vuotta ennen kuin arvot tasaantuivat ja olokin.

Vierailija
12/14 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla kans vihdoinki arvot kohdillaa ja 0,1mg olo kyllä tosi hyvä tai ainakin verrattuna siihe mitä puoli toista vuotta sitten. Tarkkoja arvojani en tiedä. Kannattaisiko kumminkin mennä lääkäri ja kertoa ettei olosi tunnu siltikään viellä tasapainoiselta, voihan olla että syy ei edes ole kilpirauhas arvojen vaan jonkun muun sairauden syytä. Koska arvosi ovat kumminkin viitearvojen sisällä.

Vierailija
13/14 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 5 x 0,2mg ja 2 x 0,1mg. t4v 13, huomenna lääkärin soittoaika onko arvot nousseet. Jos ei niin ehdotan kyllä 7 x 0,2mg. 3 vuotta ollu samoissa lukemissa vaikka nostettu koko ajan. TSH arvoa en muista.

Vierailija
14/14 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ookoo, on ehkä liian hätäinen tän olon kohdilleen saamisen kanssa, poistosta vasta pari kuukautta. Mulla on kyllä myös nivelreuma mutta se on lääkityksellä hyvin hallinnassa.  Tuntuu vaan kurjalta tää väsymys, tukka lähtee ja mikään ei huvita :( -ap