mitä tarkoittaa kun joku sanoo ettei osaa tehdä ruokaa tai leipoa
Siis eikö kaikki osaa kun vain katsovat ohjeen ja tekevät sen mukaan?
Kommentit (29)
Ei välttämättä. En osannut laittaa ruokaa kun muutin pois kotoa. Opettelin sitten miehen avustuksella, ja keittokirjan, mutta ne ohjeet ovat aika ylimalkaisia. Tai niissä oletetaan kokin osaavan perusasiat. Esim. jos kehotetaan "paistamaan jauheliha", niin pitääkö pannulle laittaa voita? Pitääkö olla ykkösellä vai kutosella? Minkä näköiseksi jauheliha on muuttunut, kun se on valmiiksi paistettu? Ja "lisää mustapippuria ja suolaa" - ei niissä yleensä lue, että paljonko.
Se tarkoittaa, etteivät osaa ja heidän tekemänsä ruoka maistuu pahalta.
Leivon kerran vuodessa ja lähes aina menee piloille. En ymmärrä niitä kirjoittamattomia sääntöjä, esim jos munien pitää olla lämpimiä tms. Kermavaahtokin on aina ihan kokkareista jne. Joten olen ostanut kaupasta tarjottavat.
En ole koskaan viitsinyt opetella ruuanlaittoa; perunat osaan keittää, mutta kastikkeen teen pussiaineksista. Ei ohjeen seuraaminenkaan aina auta, jos ei osaa perusasioita; kuullottaminen, kiehauttaminen, suurustaminen, leivitys ja mitä näitä on. Täyttä hepreaa. Elänkin aika lailla eineksillä.
Niitä ei kiinnosta. Jokaisen peruskoulun kotitaloustunneilla käyneen ja läpi päässeen luulisi osaavan edes auttavasti ruuanlaiton. Silleen, että hengissä pysyis.
Minä osaan tehdä muutamaa ruokaa että ne ovat jopa hyviä. Jos kokeilen jotain uutta, niin joka toinen kerta suurin osa ruuasta menee roskiin koska vaikka teen kuten ohjeessa sanotaan, siitä tulee pahaa. Sitten puoliso/anoppi/äiti/isä tekee saman ruuan samalla ohjeella niin se on hyvää. Jos leivon niin ne joko räjähtää tai läsähtää, joskus molemmat yhtäaikaa.
Mikä lie ihmisten myrkyttäjä olen ollut edellisessä elämässäni, ei tähän osaamattomuuteeni ole muutakaan keksitty selitykseksi.
Ai niin, en aina edes anna lapselle maistettavaksi sitä mitä olen saanut aikaan kun en pysty itsekään sitä syömään...
Sitä, että vaikka seuraa ohjeita niin ruoka on aina päin honkia. Perunat ja makaroonit on kovia vaikka keittäis 10 tuntia, pullat on päältä kovia, sisältä raakooja yms. Ja nämä samat kivat asiat tapahtuvat joka kerta kun "kokkaa".
Minä vain epäonnistun aina ja joka kerta. Ihan hirveetä rahanhukkaa on meikäläisen kokkaaminen, kun roskiin menee kaikki, joten jätän homman niille jotka osaavat. Mulle käy aina niin, että en jaksa päivystää hellan vieressä, alan puuhata jotain muuta ja sitten unohdan koko jutun ja kohta on kämppä täynnä käryä. Lisäksi olen liian varovainen maustaja eikä mikään maistu miltään.
Ei se ainakaan laiskuutta voi olla, jos yrittää 10 kertaa paistaa pullia, mutta koskaan ei onnistu. jotain muuta kyllä :D Ainakin rahan tuhlausta se on, mielummin ostaa pullapussin pakasteesta.
Kaikki ei vaan osaa, yleensä heiltä puuttuu kiinnostus siihen asiaan, jota eivät osaa niin eivät kovin hyvin tai helposti opikaan. On olemassa ihmisiä, jotka keittävät vedenkin pohjaan, ihan yhtä hyviä ihmisiä silti ovat kuin muutkin.
Ei ihminen, jolta puuttuu ruoanlaiton perustaidot kokonaan, osaa laittaa ruokaa normaalin ohjeen perusteella. Silloin tarvittais joku sellainen aloittelijoille tarkoitettu keittokirja, jossa neuvotaan kaikki ihan sipulin pilkkomisesta pastan keittämiseen yksityiskohtaisesti. Jokainen toki voi oppia, mutta ei hyväksi ruoanlaittajaksi tulla ihan kädenkäänteessä, vaan kokemuksen karttuessa.
Mulle eräs irakilainen mies määritteli ruuanlaittotaidon näin: Jos hän tuo mitä tahansa ruoka-tarpeita, niin (nainen) osaa valmistaa niistä aterian, jos kotoa löytyy kuiva-aineet kuten öljy, suola, jauho, mausteet jne.
M en osaa leipoa edes ohjeesta. Osaan toki sekoittaa annetut aineet ja vaivatat aikinaa, nostattaa tietyn ajan ja paistaa uunissa tietyssä lämpötilassa tietyn aikaa. Tuloksena tästä ohjeenn oudattamisesrta vaan on raskaita ja tunkkaisen kovia sämpylänirvikuvia.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 18:43"]
Ei ihminen, jolta puuttuu ruoanlaiton perustaidot kokonaan, osaa laittaa ruokaa normaalin ohjeen perusteella. Silloin tarvittais joku sellainen aloittelijoille tarkoitettu keittokirja, jossa neuvotaan kaikki ihan sipulin pilkkomisesta pastan keittämiseen yksityiskohtaisesti. Jokainen toki voi oppia, mutta ei hyväksi ruoanlaittajaksi tulla ihan kädenkäänteessä, vaan kokemuksen karttuessa.
[/quote]
Ihmettelen, miten tällaiset ihmiset ovat saaneet koulussa kotitaloudessa hyväksytyn arvosanan. Kyllähän siellä opetetaan juuri tällaiset perustaidot, jonka avulla pystyy valmistamaan ruuan keittokirjan reseptin avulla.
Olen samaa mieltä 3:n kanssa. Itse kyllä tykkään ruoanlaitosta, ja ruokani saavat usein kehuja, mutta silti mielestäni ruoanlaitto- ja leivontaohjeet ovat usein todella ylimalkaisia. Monia ruoanlaittoon kuuluvia asioita vain kuuluu tietää, ja monesti resepteistä jätetään nämä "kirjoittamattomat säännöt" pois sujuvuuden vuoksi.
Lisäksi toisille ihmisille tuottaa haastetta ruoanlaittoon kuuluva usean rinnakkaisen tehtävän yhteensulattaminen. Samaan aikaan pitäisi pilkkoa vihanneksia, katsoa säännöllisin väliajoin uunissa paistuvaa piirakkapohjaa, vahtia etteivät levyllä paistuvat kanat pala ja niin pois päin. Tähän päälle vielä lasten vahtiminen, niin kaaos on taattu. Multi-tasking toki helpottuu, kun ruoanlaitosta tulee rutiinia, mutta aloittelijalle tämä kaikki voi olla todella haasteellista. Monet sitten mieluummin luovuttavat, kun ei nykyajan maailmassa kokkaustaidotonkaan joudu näkemään nälkää.
Kunpa tietäisin, miksen osaa laittaa ruokaa. Oppisin mielelläni. Pannulla paistaessa kaikki on päältä palanutta, sisältä raakaa. Uuniin jos laitan ruokaa niin joskus joten kuten onnistuu. Ei kuitenkaan aina. Riisi puuroutuu kun pitäisi tulla irtonaista. Sämpylät ei nouse, pullaa en uskalla enää edes yrittää. Ja kotitaloustunnit on käyty aikanaan, ikää 40+ ja lapsia kolme. Hengissä ovat pysyneet mun ruuilla mutta en tosiaan osaa tehdä kovin hyvää ruokaa. Saatan saada kalapuikotkin pilattua
Ovat kyllä idiootteja, kun eivät edes jauhelihaa "osaa" paistaa. Laiskoja paskiaisia. Minulla on yksi tällainen ystävä, ja hän on ainoa, joka saa armon tässä asiassa, muut ovat vain ja ainoastaan idiootteja.
Varmaan ohjeesta osaavat, mutta eivät ole ehkä kovin kiinnostuneita ruuanlaitosta ja eivät osaa tehdä mitään ruokia ns. hatusta heittämällä. Tyyliin perus ruskeakastikkeeseenkin pitäisi olla ohje, jotta osaisi tehdä.