Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun masennus ja ahdistus uusii

Vierailija
07.12.2013 |

Olen käynyt läpi 2 v terapiaa ja 4 vuotta lääkitystä. Lääkitys loppui vuosi sitten ja terapia puoli vuotta sitten. Monta kuukautta meni hyvin mutta nyt olen taas masentunut. Pää on ihan tyhjä terapeutin neuvoista. Pitkään jaksoin muistaa eri tilanteissa miten kannattaa ajatella, mutta nyt olen taas rähmälläni. Terapia on kallista enkä jaksa ajatella sinne paluuta. En myöskään haluaisi lääkitystä enää. Haluaisin niin kovasti olla kuin muutkin. Mutta olen onneton ja rinnassa jäytää ahdistus. Tuntuu kuin mätänisin sisältäpäin ja elämä valuisi hiekkaan. 

Tilasin masennuksen itsehoitokirjan, auttaisikohan se? (on ihan virallisesti käytössä HUS:ssa muistaakseni). Onko kellään kokemusta, voiko paranemisen jälkeen tulla takapakkeja ja kuitenkin nousta niistä? Vai tarvitseeko taas mennä hoitoon?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta. 20 v krooninen masennus. Välillä paranen ja sitten uusii. Psykiatri sanoi, etten voi koskaan lopettaa lääkitystä.

Vierailija
2/2 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikaisesta ei ole toistaiseksi kokemusta, yritän tässä kääntää paattia vielä toiseen suuntaan. Olet ehkä törmännytkin mindfulnessiin ja sen käyttöön masennuksen hoidossa? Jos et, suosittelen lämpimästi ainakin tutustumaan aiheeseen! Varmaan olet etsinyt tietoa monta kertaa ja lukenut jos jonkinlaista opasta, mutta jos et ole tästä vielä kuullut, niin kannattaa mielestäni ainakin kokeilla...

En nyt viitsi alkaa selostaa koko ideaa tässä, mutta pointtina on harjoitusten ja ajattelutapojen avulla opetella lempeämpää suhtautumista itseen, oppia näkemään omia ajatuskuvioita selvästi ja tarkastella omaa masennusta (tai vaikka ahdistusta) uudella tavalla. Kuulostaa varmaan aika paljon kognitiiviselta terapialta, ja yhteistä näillä onkin, mutta eivät ole sama asia kuitenkaan.Tässä kohtaa varmaan ajattelet että joo kiitos ei kiitos olen näitä jo kokeillut, mutta suosittelen kuitenkin tutustumaan, mitään ei voi hävitä. Itse käyn nyt kolmatta vuotta terapiassa ja on todella vaikeita aikoja takana, ja kertakaikkiaan inhoan itseäni ja menneisyyttäni. Haluaisin elää tavoitteellista ja mielenkiintoista ja onnelllista elämää, tuntuu että itse olen itseni tiellä. Olen tosissaan yrittänyt vaikka mitä, mutta nyt syksyllä kun ensimmäistä kertaa tutustuin mindfulnessiin ja nimenomaan sen avulla tehtävään masennuksen hoitoon, tuntuu että olen saanut aidosti langoista kiinni. Tuo lauseesi "Haluaisin niin kovasti olla kuin muutkin" sai minut erityisesti ajattelemaan että saattaisit hyötyä tästä.

Sanottakoon vielä että itse en todellakaan lähtökohtaisesti ole mikään meditaatiohippi (pahoittelut jos sanavalinta loukkaa jotakuta), en pidä edes joogasta ja olen ateisti, mutta tämä ei olekaan mitenkään hengellistä toimintaa.

Jos kiinnostuit, kannattaa varmaankin aloittaa teoksesta Mielekkäästi irti masennuksesta (kirj. Williams, Teasdale, Segal & Kabat-Zinn). Kirjastoista löytyy. Samantyyppinen kirja on tehty ahdistukseen liittyen. Tärkeää on että kirjoja pitäisi lukea huolella pariinkin otteeseen ja tehdä harjoituksia säännöllisesti vaikka ne turhilta tuntuisivatkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla