Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

18-vuotias, asuu kotona ja käy amista

Vierailija
28.09.2020 |

pitääkö mun tosiaan elättää häntä, hänen äitinään? Saa siis vain opintotuen (surkea summa), ei muuta?

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienatakseksiko hommasit?

Vierailija
2/55 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on fiksua asua kotona niin kauan kuin mahdollista ja säästää asumiskuluissa. Oma lapseni saa asua kotona vaikka satavuotiaaksi jos haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää elättää, kunnes hän on käynyt amiksen loppuun. Jos et elätä, hän voi hakea lakiteitse elatusta sinulta, ja se vasta kalliiksi tuleekin.

Vierailija
4/55 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintojen loppuun asti, on ohjeistus. Voihan hän hakea omaa asuntoa.

Vierailija
5/55 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan. Isänsä ei vaan enää maksa penniäkään, elatusmaksut loppuu kun nuori täyttää 18-vuotta. Miksi mun pitää sitten maksaa aikuisen menoja :(

Vierailija
6/55 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää elättää.

Vierailija
7/55 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse elättää.  Mutta kannattaa elättä, jos lapsi opiskelee kunnolla. Siis, jos haluat lapsellesi hyvää. Itse olisin tyytyväinen vastaavassa tilanteessa, jos lapsi käy ammattikoulua ja yrittää tosissaan saattaa sen loppuun.

Vierailija
8/55 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa ole mitään ihmeellistä, turha tehdä tyhjästä ongelmaa. Muuttakoon sitten, kun saa jatko-opiskelupaikan tai töitä.

Vierailija
9/55 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja. Tottakai pitää. Hän on sinun lapsi, haloo. Tarvitsee sinua vielä pitkään. Jos on tiukkaa niin tehkää yhdessä selviytymissuunnitelma.

Vierailija
10/55 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottava aloitus

Vierailija
11/55 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on että lapsia halutaan ja tehdään ja sitten ne ovatkin haitta joka halutaan potkia pois kotoaan.

Minun lapset ovat edelleen tervetulleita kotiin milloin vain, vaikka asumaan jos elämäntilanne sen vaatisi. Lapsi on kotonaan ja mikä sen parempi. Minulla kaksi asui yli 20-vuotiaaksi ja muuttivat pois  vasta muutettuaan toiselle paikkakunnalle opiskelemaan.

Olet vastuussa nuoresta. Outo olet. Mietipä jos lapsesi opiskelisi lukiossa saisi etävanhemmalta koulutustukea elatusmaksun verran opintotuen lisäksi. 

Vierailija
12/55 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi v*ttu näitä äitejä. Varmaan hankkiuduit salaa raskaaksi ja nyt harmittaa, kun miehelle ei kelvannutkaan elättäjän asema.

Vierailija
13/55 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ap on omituinen äiti.

Vierailija
14/55 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan. Isänsä ei vaan enää maksa penniäkään, elatusmaksut loppuu kun nuori täyttää 18-vuotta. Miksi mun pitää sitten maksaa aikuisen menoja :(

Isältä voi vaatia oikeusteitse koulutusavustusta, sitä tosin myönnetään lukiolaiselle helpommin kuin ammattikoululaiselle joten onnistuminen on epävarmaa.

Vierailija
15/55 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mietin joskus samaa. Minulla on kohta 2 kappaletta 18 v opiskelevia kotona. Olen ulosotossa ja minulle jää suojaosuus, sillä ei paljon elätellä eikä tt tukea tipu kun käyn töissä, että saisin joskus exmiehen velat maksettua.

Ex ei ikinä ole edes t paitaa lapsilleen ostanut.

Vierailija
16/55 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori voi hakea isältään koulutustukea, jos isällä on varaa.

Itsellä sama tilanne. Esikoinen on 19v ja elatusapua ei ole tullut kohta kahteen vuoteen. Keskimmäinen täyttää kohta 18 ja hältäkin loppuu isän tuli. Sitten on vielä 15v. Yksin maksa kaiken autokouluista lähtien. Lasten isän tulot on niin pienet, että kela on maksanut suurimman osan tuloista, joten koulutustukea ei tipu.

Paskasti tuli puoliso valittua. Enpä voinut kuvitellakaan, että isä ei välitä lapsistaan.

Vierailija
17/55 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asuu kotona pian 19v jonka lukio/kirjoitukset päättyivät juuri ja 17v joka opiskelee ammatillisessa.

Ei ole vanhemmallakaan työpaikkaa ja tokko sitä tässä tilanteessa saisikaan, armeijan alkuun n.4-5kk.

Juuri tänään väännettiin siitä pitääkö aamulla töihin lähtiessäni pyytämäni kotihommat tehdä päivän aikana vai vaikkapa vasta illemmalla. En voi sietää, että ovat tekemättä kun töistä kotiudun, hänen mielestään on vain kyse pakkomielteestäni, koska eihän sillä ole väliä milloin ne tekee.

AARRRGHHH 🤬🤔😕

Vierailija
18/55 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse elättää.  Mutta kannattaa elättä, jos lapsi opiskelee kunnolla. Siis, jos haluat lapsellesi hyvää. Itse olisin tyytyväinen vastaavassa tilanteessa, jos lapsi käy ammattikoulua ja yrittää tosissaan saattaa sen loppuun.

Kyllä vaan tarvitsee. On näitä ihan oikeudessakin ratkottu, mutta harva vanhempi on niin kylmä omille lapsilleen että siihen tarvitsee lähteä - eivätkä sellaisten vanhempien lapset yleensä osaa tai halua vaatia heille lain mukaan kuuluvaa elatusta.

Vierailija
19/55 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miun vanhemmat o opettanu, et jos ei oo mitään kilttiä sanottavaa, nii ei pidä sanoa mitään. :) Jote, AP, en sano mitään. M25

Vierailija
20/55 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asuin 25 vuotiaaksi kotona, sain kerättyä 50.000 euron säästöt tuossa ajassa opiskelujen seassa.

Sitten muutin töiden perässä Tampereelle, jossa näillä rahoilla oli hyvä olla aloittamassa työelämää. Vanhemmat kyselee silti joka kuukausi kylään, joten kai se oli sitten jotain rakkautta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan