Jos pitäisi saada kotia kuntoon ja tavaraa vähemmäksi, niin...
mikä olisi marssijärjestys? Mitä ensiksi, sitten, jne.?
Kommentit (9)
Mä just kävin pojalle monoja etsimässä varastosta, joka on Tosi täysi. Päätin että ruuan jäkleen alan siivoamaan varaston, heitän sieltä kierrätykseen kamat, mite ei ole tarvittu vuosiin. Saan sitten vietyä täältä sisältä niitä tavaroita varastoon, mitä ei ihan koko ajan käytetä. Yleensä vain tungen sinne varastoon lisää tavaraa, tai en viitsi viedä sinne mitään -kun ei sitten löydä niitä :)
Siis uusi katsanto kanta koko hommaan mulle :)
Valitse huone. Ota kolme laatikkoa tai pussia tai koria mukaasi ja ala lajittelemaan kolmeen pinoon: yksi roskille, yksi kierrätykseen meneville ja se yksi on sellaiselle tavaralle, joka säästetään, mutta sille ei vielä ole omaa selvää paikkaa. Raivaa niin kauan sitä huonettä, että olet käynyt joka tavaran läpi. Vie sitten heti ne roskat ja kierrätykseen menevät pois talosta; roskat roskiin ja kierrätykseen menevät sinne, mistä ne todennäköisemmin löytävät tiensä hetimiten sinne kierrätykseen. Kolmannesta kasasta laitat ne tavarat paikoilleen.
Sitten teet toiselle huoneelle saman, ja kolmannelle...
Minä sain kotini kuntoon, kun mies otti avioeron. Pakkasin vain ne tavarat mitä lasten kanssa halusimme ja muutimme uuteen remontoituun kotiin.
nyt on siistiä, kaunista ja ei kaduta, vaikka aluksi itkinkin silmät päästäni.
Ensin pitäisi saada puoliso suostumaan siihen, että edes täysin rikkinäisistä ja käyttökelvottomista tavaroista luovuttaisiin. Olen kuitenkin jo luopunut toivosta. Siivous jää perikunnan tehtäväksi.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 12:34"]
Ensin pitäisi saada puoliso suostumaan siihen, että edes täysin rikkinäisistä ja käyttökelvottomista tavaroista luovuttaisiin. Olen kuitenkin jo luopunut toivosta. Siivous jää perikunnan tehtäväksi.
[/quote]
Tämä on loistava vaihtoehto ;D
Sitä en ymmärrä että jotkut heittelee mitä vaan roskiin.
Kun täällä on kierrätyskeskus, Fidat ym.
Nettiin voi laittaa ilmon.
Dyykkasin roskiksen päältä luistimet.
Voisin myydä ne ja saada rahaa..
Tölkit eivät kuulu sinne myöskään.
Hylly kerralla. Mä olen yli 3 v noudattanut sääntöä joka kk tietyn osan kotoa. Keittiö on helppo, kaappi kerralla, pyyhin hyllyt ja takas. Kun otan käsittelyyn huoneen / alueen per kk, ei työ ole kovin suuri.
Näin käyn varastot läpi jatkuvasti ja esim jauhot eivät vanhene.
Mulla on paikka tavaroille jotka menee kirppikselle, mikä parasta, ne haetaan kotoa 2 x vuodessa ja rahat tulee tilille.
Nämä rahat ovat korvamerkittyä rahaa, saan käyttää ne ihan mihin vaan.
Sellaista kuukautta ei ole ollut jolloin ei jotain yllätystä olis tullut vastaan, vaikka käyn kaikki 2 x vuodessa läpi.
Tärkeä puoli on hyvät säilytystilat. Mulla oli eron jälkeen lähes 2 v kirppispaikka. En maksanut vuokraa vaan komission myynnistä. En myöskään saanut rahaa vaan sain vaihtaa saldon kirppiksellä oleviin, myynnissä oleviin tavaroihin. Vaikka ompelen ompelukoneella joka viikko, ei ompelulanka tai koneen neulat tule vähintään 10 v loppumaan. Paikassa myytiin mm vessapaperia ja otin n 100 krt 8 rullan setin.
Nämä kaikki on omassa paikassaan, ei tiellä mutta kuitenkin helposti otettavissa.
Mutta esim kun saan tyttärelleni vaatteita jotka ovat hyviä vasta vuosien päästä, en niitä säilyttele, vaan mielummin myyn. Ellei ne ole uusia tai mieluisia.
Mä luin että "koloa kuntoon ja tavaraa väljemmäksi"
Mulla ollut pitemmän aikaa sama ongelma. Täytyy hankkia Inaria kaapisto eteiseen niin mahtuu tavaraa. Liikaa lakanoita ja pyyheliinoja.