Kissaihmisille:
Kuinka kissanne suhtautuu veteen/suihkuun?
Minulla oli nyt sellainen tilanne, että oli pakko suihkuttaa molemmat kissat kokonaan (tietty lukuunottamatta korvia/päätä). Ovat molemmat pitkäkarvaisia ja molemmilla jostain syystä ripulia. Kaikki takapuolen karvat ja myös takajalat ja vatsanalus täynnä kakkaa. Sekä vanhaa kuivannutta kakkaa että uutta tuoretta löysää kakkaa.
Saksilla leikkelin pahimpia paikkoja, mutta pakko ne oli suihkuttaa.
Vanhempi kissanpentu 6 kk, otti lämpimän suihkun vastaan tosi hienosti. Kun pidin tiukasti kiinni kaikista tassuista ja kissaa rintakehääni myöten, ei tuo edes rimpuillut. Se vaan jotenkin jähmettyi paikalleen.
Nuorempi pentu 4 kk oli taas koko ajan ihan paniikissa, rimpuili tosi kovasti. En edes ole käsittänyt, että tuon kokoisella pennulla on niin vahvat voimat. Pentu on kuitenkin jo niin iso, etten olisi voinut sitä lavuaarissakaan putsata.
Niistä kakoista ei mielestäni olisi päästy eroon ilman kunnon suihkua.
Kommentteja ja kokemuksia, kiitos.
Kommentit (16)
Omani antaa ihan mielellään pestä mukavan lämpimällä suihkulla kakka- tai pissasotkut (henkilöautossa matkustaessa joskus tulee vahinko, kun sillä pelottaa/tulee huono olo). Seisoo nolon näköisenä aluksi, pian kärsivällisyys kuitenkin loppuu, jos suihku kestää kissan mielestä liian pitkään. Ei onneksi panikoi, rimpuilee hieman ja kokeilee josko pääsisi jo livahtamaan pois.
Vanhempieni kissa taas vihasi pesemistä yli kaiken. Kamalat arvet sai pesijä niistä harvoista pesukerroista.
Suihkukaappi helpottaa todella paljon kissan pesemistä.
Mä oon ton 3 vuotiaan kollin peräpäätä pessyt jos on ripuloinut. Seisoo ihan kiltisti paikallaan, muutenkin sellainen kissa että ottaa kiltisti lääkkeet eikä reagoi mitenkään jos joku lapsivieras vetää hännästä. Ainoa mitä ei millään anna tehdä on tassujen pesu. Kerran pääsi sadekelillä karkuun ja tassut oli aivan mudassa, rimpuili tosi paljon kun pesin tassuja. Ei silloinkaan tosin edes yrittänyt raapaista tai sähissyt. Toista kissaa ei ole vielä tarvinnut pestä, ikää puoli vuotta. Mutta nuorempi on luonteeltaan sellainen että varmasti olisin korvia myöten raapaleilla jos sitä yrittäisin pestä.
Mun yhdellä kaverilla on kissa joka tulee suihkuun mukaan :) siis ihan sinne veden alle, yleensä omistajan sylissä. Tykkää ilmeisesti siitä lämmöstä. Suihkun jälkeen kaveri kietoo kissan pyyhkeen sisälle ja siellä kisu sitten kuivattelee :)
Toisella kaverilla on kissa joka vaatii joka aamu kasvopesun. Kaveri oli vuosia sitten yhtenä aamuna märällä kädellä pyyhkinyt kissan kasvot ja korvat ja ottanut rähmät pois silmistä. Nykyään kissa tulee viereen joka aamu kun kaveri pesee hampaita ja alkaa kovaan ääneen naukumalla vaatia aamupesuaan :)
En ole koskaan vuotanut niin paljon verta kuin käytettyäni kissaani suihkussa, sen käytyä savupiipussa...
Ai, kisu vaatii naamapesut aina aamuisin? Tämä pitäisi kyllä nähdä....
Eikös ole joku joku kissarotu, joka pitää vedestä? Oliko turkkilainen?
Kissa kannattaa opettaa pesulle pennusta saakka, niin ei tule myöhemmin ongelmia. Pentuna kun usein jo vie suihkuun ja vaikka suihkuttelee ihan vaan tassuja, niin tottuu toimenpiteeseen. Välillä sitten kastelee enemmänkin, mutta turha koko kissaa on joka kerta kastella ihan vaan opettelu mielessä.
Entiset kissani totutin näin pesuun pennusta asti, eikä sitten ollut ongelmia myöhemmin. Nykyinen liittyi perheeseen jo aikuisena ja inhoaa pesua, eli tuskin on kukaan aiemmin totuttanut pesuun. Onneksi on kiltti eikä pure tai raavi mutta mouku on kauhea ja rimpuilee kyllä kovasti.
katso youtubesta pätkiä vaikka hakusanoilla cat shower tai cat bath...
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 18:23"]
katso youtubesta pätkiä vaikka hakusanoilla cat shower tai cat bath...
[/quote]
tässä esim on varsin mallikelpoinen suihkuttelu...
meillä kissa on pesty vauvan ammeessa, ilman ongelmia, suihkuttaa ei olla uskallettu, ajattelimme että se pelottaisi kissaa liikaa
Brittikissani nautti vedestä pentuna, mutta vain kun sai itse käpältää vettä, leikki lavuaariin valuvalla vedellä jne. Seisoi välillä ulkona lätäkössä ja tonki sieltä käpyjä...! Mutta kun kerran vein suihkuun niin yritti vastustella, kynsi ja naukui. Oli vielä sen verran hentoinen ja nuori että sain pestyä, mutta toista kertaa en pessyt... Ihan hyvin on lyhytkarvaisena pärjännyt ilman vesipesua, mutta pakkohan sitä on pestä jos tulee turkkiin tulee likaa jota kissan ei halua nuolevan itse,ntai se pysty itseään puhdstamaan.
ei onnistuisi pesu ilman naarmuja lisä käsipareja
Meidän ei onneksi tarvinnut ikinä pestä lyhytkarvaista sisäkissaamme...mutta muistan kyllä ikuisesti kuinka naarmuilla olin, kun jouduin nuorena pesemään kolme pitkäkarvaista kissaa kerralla. Never again.
Meidän ei onneksi tarvinnut ikinä pestä lyhytkarvaista sisäkissaamme...mutta muistan kyllä ikuisesti kuinka naarmuilla olin, kun jouduin nuorena pesemään kolme pitkäkarvaista kissaa kerralla. Never again.
Juu ei tykkää yhtään. Kun yrittää pestä, niin jo on pinkaisemassa pois :D
Minulla samansuuntaisia kokemuksia. Tällä hetkellä minulla on neljä pitkäkarvaista kissaa. Kaikki aikuisia. Joskus olen niitä joutunut juuri tuon kakkaongelman vuoksi suihkuun viemään.
Kolme kissoista hyväksyy tyynesti kohtalonsa ja lämpimän suihkun mutta yksi pistää hanttiin tosi kovasti. Pitää varustautua kunnon pitkillä hanskoilla ja pyyheliinoilla, ettei tuo pääsisi raapimaan/puremaan liian kovasti.