Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miiksi älykkäät autistit ovat yleensä menestyneet elämässään hyvin?

Vierailija
27.09.2020 |

Oliisiko ainakin osaltaan siksi että he pyyhkivät kaiken "epäolennaisen" elämässään pois ja keskittävät aikansa ja energiaansa ja fokuksensa ainoastaan yhteeen asiaan kerrallla?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on autistinen poika. Hyvätasoinen. Mitä enemmän ikää hänelle tulee niin autismi jotenkin väistyy? Hän oppii sosiaaliset taidot muita seuraamalla ja sanookin itse että on hyötynyt selkeistä ohjeista ja toimintamalleista. Hänellä on tosi hyvä muisti ja kun oppii jotain niin osaa ne sen jälkeen kuin vettä vaan.

Toivottavasti hänkin menestyisi elämässään. Nyt ylä-asteella.

Vierailija
2/7 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on vaan erilaisia. Kannattaa tehdä se 12 lasta ja muistaa, että kukaan niistä ei ole samanlainen, koska jokaisen kuuluukin olla oma itsensä.

https://yle.fi/uutiset/3-11208263

Vanhemmilla tapahtuu myös muutosta siinä, vaikkei sitä itse huomaakaan. Ei tainnut Gauss arvata, mitä käyrällään sai aikaan ihmismielissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen lievästi autisti ja olen menestynyt esim. työelämässä erinomaisesti, koska ala ja työni on erityiskiinnostuksen kohteeni, ja toisaalta en välitä ihmissuhteista joten ei "tuhlaannu" aikaa sellaiseen. Eli pystyy omistautumaan työlle työnarkomaanityyliin kuitenkaan kärsimättä siitä, kuten neurotyypillinen kärsisi jos muu heille tärkeä elämä jäisi pois.

Vierailija
4/7 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus autistin kiinnostus korreloi talouselämän nosteeseen/ korkeakoulujen panostusalueisiin - ei valitettavasti aina!

On monia älykkäitä autisteja, jotka ovat työttömiä tai eläkkeellä.

Vierailija
5/7 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autistilla voi olla jokin erityinen taito tai suunta, jota joku tai jokin haluaa ostaa ja rahoittaa.

Vierailija
6/7 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne kaikki niin loistavasti menesty, eivätkä edes tähtää siihen, me kuulemme vain niistä ”menestyneitä”. Ne, jotka eivät tähtää sen kummempaan kuin normaaliin onnelliseen arkielämään perheensä kanssa, eivät päädy naistenlehtiin ja elokuvakäsikirjoituksiin, mutta oikeasti heitä on suurin osa.

He eivät myöskään ”pyyhi kaikkea epäolennaista pois elämästään”, vaan pikemminkin päinvastoin, Yrittävät rikastaa elämäänsä erilaisilla kokemuksilla ja myös rakentaan itselleen parempaa resilienssiä ylläpitämällä useita mielihyvää tuottavia elämänalueita yhtä aikaa, jotta jos joku niistä lakkaa toimimasta tai kohtaa vaikeuksia, on kuitenkin jotain muuta jäljellä. Ja he yleensä oppivat tämän jossain neuropsykologisesa kuntoutuksessa. Autistit eivät ole ollenkaan niin yksipuolisia kuin monet luulevat, he oppivat tarkoituksella monipuolistamaan maailmaansa.

Vierailija
7/7 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He eivät myöskään ”pyyhi kaikkea epäolennaista pois elämästään”, vaan pikemminkin päinvastoin, Yrittävät rikastaa elämäänsä erilaisilla kokemuksilla ja myös rakentaan itselleen parempaa resilienssiä ylläpitämällä useita mielihyvää tuottavia elämänalueita yhtä aikaa, jotta jos joku niistä lakkaa toimimasta tai kohtaa vaikeuksia, on kuitenkin jotain muuta jäljellä. Ja he yleensä oppivat tämän jossain neuropsykologisesa kuntoutuksessa. Autistit eivät ole ollenkaan niin yksipuolisia kuin monet luulevat, he oppivat tarkoituksella monipuolistamaan maailmaansa.

Kiva jos tämä halu lähtee omasta itsestä. Mutta kieltämättä itselläni meni vähän kylmät väreet tästä tekstistä, kun ajattelen että jos olisi itse JOUTUNUT tuollaisen monipuolistamisprosessin kouriin. En ole päätynyt mihinkään sellaiseeen koska autismi on todettu vasta aikuisena enkä ole tarvinnut tai saanut siihen mitään tukitoimia tai kuntoutusta koskaan. Mutta itse koen, että elämä näin 45-vuotiaaksi asti on ollut poikkeuksellisen onnellista, vaikka olen elänyt neurotyypillisten näkökulmasta kovin rajoittuneen ja erakkomaisen elämän, ja olisi kurja ajatus, jos en olisi saanut kasvaa rauhassa omaksi, vähän erikoisemmaksi itsekseni vaan minua olisi väännetty tyypillisten muottiin.

- 3

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä