Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholin käytön hvyäksymisestä

Vierailija
05.12.2013 |

Osalle ilmeisesti alkoholin kohtuukäyttökin on liikaa ja he eivät pysty hyväksymään edes sitä, että joku toinen ottaa joskus lasillisen. Jokainen toki elää niinkuin parhaaksi katsoo ja toisten absolutismi on minulle ok. Sitä kuitenkin ihmettelen, miski pitää olla niin ahdasmielinen, että ei toistenkaan kohtuukäyttöä salli.

Kun täällä on näitä ihme aloituksia aiheesta, tuli mieleen, voinko minäkin kieltää vierailta esim. tupakoinnin? En halua, että käydään ulkona tupakalla, koska haju tulee vaatteissa kuitenkin sisään? Voinko päättää, että sukujoulussa syödän vain juureksia ja kaurapuuroa, koska ne ovat terveellisempia kuin kermaiset laatikot ja rasvainen kinkku? Voinko päättää, että meillä kyläillessä kaikki lähtee juoksulenkille, koska sohvalla makaaminen on epäterveellistä?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 13:44"]

Osalle ilmeisesti alkoholin kohtuukäyttökin on liikaa ja he eivät pysty hyväksymään edes sitä, että joku toinen ottaa joskus lasillisen. Jokainen toki elää niinkuin parhaaksi katsoo ja toisten absolutismi on minulle ok. Sitä kuitenkin ihmettelen, miski pitää olla niin ahdasmielinen, että ei toistenkaan kohtuukäyttöä salli.

Kun täällä on näitä ihme aloituksia aiheesta, tuli mieleen, voinko minäkin kieltää vierailta esim. tupakoinnin? En halua, että käydään ulkona tupakalla, koska haju tulee vaatteissa kuitenkin sisään? Voinko päättää, että sukujoulussa syödän vain juureksia ja kaurapuuroa, koska ne ovat terveellisempia kuin kermaiset laatikot ja rasvainen kinkku? Voinko päättää, että meillä kyläillessä kaikki lähtee juoksulenkille, koska sohvalla makaaminen on epäterveellistä?

[/quote]

Kun katsot noita aloituksia tarkemmin, huomaat, että ne eivät suinkaan ole absolutistien tekemiä, vaan niiden, jotka haluavat selitellä omaa alkoholinkäyttöään.

Vierailija
2/12 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä yhtään sellaista, joka ei toisen kohtuukäyttöä sallisi, kuten väitit? Mä en ole vielä nähnyt sellaista viestiä. Vai onko teitä??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan tuolla aloituksia ja kirjoituksia, joissa ollaan sitä mieltä, että jouluna ei voi ottaa yhtään mitään ja on vain selittelyä, jos väittää, että juo viiniä ruokapöydässä maun takia ja että kaiken alkoholinkäytön perimmäinen syy on tulla humalaan.

Vierailija
4/12 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 13:51"]

No onhan tuolla aloituksia ja kirjoituksia, joissa ollaan sitä mieltä, että jouluna ei voi ottaa yhtään mitään ja on vain selittelyä, jos väittää, että juo viiniä ruokapöydässä maun takia ja että kaiken alkoholinkäytön perimmäinen syy on tulla humalaan.

[/quote]

Joulu tosiaan on neuroottisuudessaan omassa sarjassaan. Sama ihminen voi paasata ehdottoman raittiin joulun puolesta ja ottaa sitten viikon päästä sikakännit. Suomessa ollaan.

Mutta valtaosalle suomalaisista alkoholi ei ole  jouluna eikä koskaan muulloinkaan ongelma. Otetaan sen verran kuin otetaan, eikä paisutella siitä mitä maailmankatsomuksellista draamaa.

Vierailija
5/12 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, toisessa ketjussa todettiin osuvasti, kuinka keskustellessa vakuutellaan sitä omaa kohtuukäyttöä, mutta viron olut- ja viinalastit kertovat ihan muuta. Eikä siinä puhuta mistään pienestä vähemmistöstä. Eikä ne alkon joulujonotkaan oikein viittaa pariin lasilliseen.

Niin että kuinka moni näissä ketjuissa kohtuuttaan vannovat ihmiset oikeasti juovat vain sen lasillisen tai kaksi?

Vierailija
6/12 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 14:20"]

No, toisessa ketjussa todettiin osuvasti, kuinka keskustellessa vakuutellaan sitä omaa kohtuukäyttöä, mutta viron olut- ja viinalastit kertovat ihan muuta. Eikä siinä puhuta mistään pienestä vähemmistöstä. Eikä ne alkon joulujonotkaan oikein viittaa pariin lasilliseen.

Niin että kuinka moni näissä ketjuissa kohtuuttaan vannovat ihmiset oikeasti juovat vain sen lasillisen tai kaksi?

[/quote]

Hyvin monet. Itse en ole KOSKAAN käynyt edes Tallinnan lautoilla joten sieltäkään en rahtaa alkoholia. Useimmiten me olemme joulunpyhiksi ostaneet 2 ploa viiniä ja meitä on sentään 4 aikuista joulupöydässä, aattona ja joulupäivänä. MITEN saat tuosta jotain muuta kuin kohtuukäyttöä. En muuten juopottele muulloinkaan enkä käy baareissa. Uutenavuotenakin meille riittää 1 skumppapullo.

Vierailija
7/12 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 14:28"]

[/quote]

Hyvin monet. Itse en ole KOSKAAN käynyt edes Tallinnan lautoilla joten sieltäkään en rahtaa alkoholia. Useimmiten me olemme joulunpyhiksi ostaneet 2 ploa viiniä ja meitä on sentään 4 aikuista joulupöydässä, aattona ja joulupäivänä. MITEN saat tuosta jotain muuta kuin kohtuukäyttöä. En muuten juopottele muulloinkaan enkä käy baareissa. Uutenavuotenakin meille riittää 1 skumppapullo.

[/quote]

Siis missä olen mielestäsi väittänyt, että luettelemasi määrä ei olisi kohtuukäyttöä?

Oman kokemukseni perusteella vain väitän, että hyvin suuri osa niistä, jotka sanovat juovansa vain lasin tai kaksi, juovat todellisuudessa moninkertaisesti enemmän. Ihmetyttää myös se epätoivoinen tarve selitellä omaa juomista. Mitäs selittelemistä tai perustelemista täysin luonnollisessa asiassa olisi?

Vierailija
8/12 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäkää hyvät ihmiset kerrankin kaikki alkoholit jouluksi ostamatta ja näyttäkää, ettette ole alkoholin orjia. Jos ette voi olla ilman alkoholia, niin alkoholi hallitsee teitä. Niin se vaan on, sanokaa mitä sanotte.

Vierailija
9/12 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hyväksyn muiden juomisen täysin, kunhan muut eivät joudu kärsimään siitä. Enemmänkin ärsyttää se kuinka minua painostetaan juomaan ja naureskellaan valinnalleni, vaikka olen sanonut pätevän syyn, minkä takia alkoholia en juo. (Vaikka toisaalta en ymmärrä edes miksi minun pitäisi puolustella juomattomuuttani.) Toivoisin muilta edes joskus yhtä avointa suhtautumista kuin minulta, mutta ei..

Vierailija
10/12 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minä en ymmärrä miten muiden ihmisten Virosta raahamien viinojen määrä vaikuttaisi minun kulutukseeni. Me jotka juomme oikeasti sen lasin tai kaksi (meitä on aika paljon), emme pahemmin käy siellä laivoilla tai raahaa viinoja. Jouluna minut kyllä löytää Alkon jonosta, kun ostan isommalle porukalle sen kaksi viinipullollista yhteiseksi. Mutta siitä ei riitä kuin hieman toista lasillista per nenä, joten minun ostoksillani ei edes pystytä juomaan enempää. Se mitä muut ostavat eivät yhäkään ilmesty meidän kaappiimme itsestään.

Vierailija
11/12 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 14:20"]No, toisessa ketjussa todettiin osuvasti, kuinka keskustellessa vakuutellaan sitä omaa kohtuukäyttöä, mutta viron olut- ja viinalastit kertovat ihan muuta. Eikä siinä puhuta mistään pienestä vähemmistöstä. Eikä ne alkon joulujonotkaan oikein viittaa pariin lasilliseen.

[/quote]

Heh! Eihän niitä viron tulisisia nyt yleensä kerralla vedetä. Kävin joskus opiskeluaikoina ostamassa Virosta muutaman lavan olutta ja siideriä etkoilujuomiksi kaikkiin vuoden aikana oleviin bilesiin ja muihin. Juon siis todella harvoin ja silloinkin kohtuudella ja noiden lavojen kanssakin kävi niin, että ainoastaan yhden lavan sain juotua loppuun ennen kuin oluet ja sidukat meni vanhoiksi :-D Siitä olen sitten viisastunut, että omaan käyttöön en Virosta osta paljon mitään. Juhliin ja muihin joo, jos tiedän varmasti että tavaralle löytyy kysyntää.

Vierailija
12/12 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän ihmettelen niitä ihmisiä, joille on mahdoton ajatus viettää mitä tahansa juhlaa ilman alkoholia ja joiden on mahdoton saada jouluruokia alas ilman viiniä. Olkoot miten tahansa kohtuukäyttäjiä niin kummalliselta tuntuu, että juhlat ilman alkoholia ei ole juhlia ollenkaan.

Kukaan ei tunnusta viinaa ongelmakseen ja silti lapsia tänäkin jouluna huostaanotetaan kiireellisesti, koska isä ja äiti ovat siinä kunnossa, että heistä ei ole lapsista huolehtimaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi