Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helppo ja hauska vinkki lapsesi parhaaksi: pidä huoli, että lapsesi lukee!

Vierailija
05.12.2013 |

Mene lapsen kanssa kirjastoon. Aloita jo vauvaiässä lapselle ja lapsen kanssa lukeminen. 

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin niin, ja sitten paljastui, että lapsella on lukihäiriö ja motivaatio lukemiseen karisi lopullisesti. Pidäpä siinä sitten huoli että lapsi lukee, kun mieluummin varmaan hieroisi saippuaa silmiinsä :( Tosi kiva aina lukea näitä "vinkkejä", onneksi en enää syyllisty niin pahasti kuin vuosia sitten.

Vierailija
2/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi lässynlää. Mulla on paljon parempi vinkki: pidä huoli, että lapsesi oppii kiusaamaan muita!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukeva ihminen on fiksumpi ihminen.

Vierailija
4/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämäkään ole ihan näin yksinkertaista. Toiset eivät vaan pidä lukemisesta, vaikka on kuinka viety kirjastoon ja luettu ääneen lapsena. Esimerkiksi meillä toinen lapsista lukee vain ns. tietokirjoja, vaikka kuuntelee mielellään ääneenlukua ja äänikirjoja, ja on todella kiinnostunut tarinoista. Jostain syystä ei vaan halua lukea itse.

Toinen on ihan pienestä pitäen lukenut itse kaikenlaisia tarinoita. Ei jaksa kuunnella niinkään ääneenlukemista, vaan haluaa lukea itse.

Vierailija
5/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on lukihäiriö, mutta luen silti! Lukihäiriöisen pitää lukea vielä enemmän, jotta lukutaito kehittyisi.

Osa yläkoulun päättävistä pojista on käytännössä lukutaidottomia. He osaavat teknisesti lukea, mutta eivät ymmärrä tekstiä tai osaa tuottaa erilaisia kirjoituksia. Ei tule elämä olemaan helppoa!

Vierailija
6/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 07:47"]

Ei tämäkään ole ihan näin yksinkertaista. Toiset eivät vaan pidä lukemisesta, vaikka on kuinka viety kirjastoon ja luettu ääneen lapsena. Esimerkiksi meillä toinen lapsista lukee vain ns. tietokirjoja, vaikka kuuntelee mielellään ääneenlukua ja äänikirjoja, ja on todella kiinnostunut tarinoista. Jostain syystä ei vaan halua lukea itse.

Toinen on ihan pienestä pitäen lukenut itse kaikenlaisia tarinoita. Ei jaksa kuunnella niinkään ääneenlukemista, vaan haluaa lukea itse.

[/quote]

No lukee sentään tietokirjoja! Niitä ei moni luekaan...

Eikös sitä aina sanota, että sama se mitä lukee kunhan lukee (kunhan luettava ei ole ikätasolle haitallista). Pitää vaan löytää kullekin se oikea luettava. On se sitten vaikka Mikrobitti-lehti, Aku Ankka, tietokirja, scifi-seikkalu tai heppahömppäromaani.

Vierailija
7/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti taisi olla, että kaikille EI LÖYDY oikeaa luettavaa kun se itse lukeminen ei vaan suju. Vähän kuin sanoisi, että kaikille kyllä löytyy sopiva kilpaurheilulaji... Tai CP-vammaiselle, että olepa nyt reipas ja lopeta se käsien vääntely...

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 07:55"]

Pitää vaan löytää kullekin se oikea luettava.

[/quote]

Vierailija
8/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on pienenä luettu paljon samoin sisaruksilleni. Rakastan kirjoja. Yksi sisaruksista ei tykkää lukemisesta muut tykkäävät.

Lapsilleni olen lukenut paljon ja heistä kaikki ovat ainakin vielä hyvin innostuneita.

Miehelläni oli joku ala-asteelta asti jäänyt pelko lukea ääneen. Olen häntä rohkaissut kovasti ja sanonut että lapset eivät arvostele jos änkyttää tai sanoo sanoa väärin. Aluksi luki lapsille aina niin etten ollut kuulemassa (pelkäsi kai että arvostelisin mitä en ole tehnyt). 

Nykyisin lukee paljon myös ääneen ja kuuntelee kun pikkukoululaiset lukevat ääneen ja yhdessä heidän kanssaan miettii että menikö sanat oikein :)

Ai nii, minulla on lukihäiriö, mutta luen silti sujuvasti myös ääneen :)

Vierailija
9/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 07:38"]

Niin niin, ja sitten paljastui, että lapsella on lukihäiriö ja motivaatio lukemiseen karisi lopullisesti. Pidäpä siinä sitten huoli että lapsi lukee, kun mieluummin varmaan hieroisi saippuaa silmiinsä :( Tosi kiva aina lukea näitä "vinkkejä", onneksi en enää syyllisty niin pahasti kuin vuosia sitten.

[/quote]

Lukihäiriö ei tarkoita, ettei lapsi voisi nauttia lukemisesta. Sinun täytyy lukea hänelle ääneen. Sinun täytyy perehtyä apuvälineisiin, kuten äänikirjat, ja tekniikoihin, joiden avulla kompensoidaan lukihäiriötä. Hitaasti, mutta varmasti häiriön vaikutus lievenee. Opetan usein lukihäiriöisiä lukiossa, joten näen, että tämä on mahdollista.

Vierailija
10/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 07:47"]

[/quote]

Tuohan on oikein hyvä! Ja siitä lapsi etenee omassa aikataulussaan. Joka tapauksessa hyötyy lukemisesta, olipa se kuuntelemista tai itse lukemista.

Vierailija
11/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä päättelet, ettten olisi tehnyt noin?? Häiriö on ja pysyy, ei se siitä mihinkään katoa, sen kanssa on vaan opittava elämään.

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 08:16"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 07:38"]

[/quote]

Lukihäiriö ei tarkoita, ettei lapsi voisi nauttia lukemisesta. Sinun täytyy lukea hänelle ääneen. Sinun täytyy perehtyä apuvälineisiin, kuten äänikirjat, ja tekniikoihin, joiden avulla kompensoidaan lukihäiriötä. Hitaasti, mutta varmasti häiriön vaikutus lievenee. Opetan usein lukihäiriöisiä lukiossa, joten näen, että tämä on mahdollista.

[/quote]

Vierailija
12/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, lukihäiriötäkin on eriasteista. Jos luet sujuvasti ääneen niin ei varmaan ole kovinkaan vakava tapaus kyseessä.

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 08:08"]

Ai nii, minulla on lukihäiriö, mutta luen silti sujuvasti myös ääneen :)

[/quote]

Vierailija
13/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on lukihäiriö ja vapaaehtoisesti ei ole lukenut koskaan kirjoja. Koulu-/ opiskelumateriaalit ovat asia erikseen, koska niihin on luonnollisesti ollut pakko perehtyä. Ala-aste oli lukihäiriöisenä vaikea, mutta sen jälkeen helpottui.

Nyt melkein 30-vuotiaana ei edelleenkään lue kirjoja, kiinnostavia artikkeleita esim. netistä sen sijaan lueskelee useinkin. Hän on akateeminen (jotain on siis lukenut) ja omaa harvinaisen hyvän mielikuvituksen. Hän ei lue lapsillemme kirjoja (minä luen), mutta hän tarinoi heille omiaan :) 

Vierailija
14/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin samaa mieltä!Lapsuudenkodissani äiti luki meille ja sain oman kirjastokortin ekaluokkaisena,rakkaus kirjoihin on säilynyt.Omia lapsia ei tosin ole,mutta luen ystäväni vauvalla(sikäli kun kuvakirjoja voi "lukea")aina kun mahdollista.

Vierailija
15/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin samaa mieltä!Lapsuudenkodissani äiti luki meille ja sain oman kirjastokortin ekaluokkaisena,rakkaus kirjoihin on säilynyt.Omia lapsia ei tosin ole,mutta luen ystäväni vauvalla(sikäli kun kuvakirjoja voi "lukea")aina kun mahdollista.

Vierailija
16/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan ap:tä täysin. Minä olen lukenut omilleni siitä saakka, kun olivat parin kolmen kuukauden ikäisiä. Kuulostaa ehkä hassulta, mutta jo noin pieni vauva kyllä kuuntelee mielenkiinnolla esim. vaihtelevilla äänenpainoilla luettuja loruja. Nyt 10- ja 7-vuotiaat lapset ovat himolukijoita, jotka lukevat ihan kaikkea laidasta laitaan: sarjakuvia, tietokirjoja, satuja, nuorisoromaaneja, isompi jopa jo sanomalehtiä. Myös äänikirjoja kuunnellaan meillä esim. autossa paljon. Vahva lukemistausta näkyy yleissivistyksessä, sanavarastossa, mielikuvituksessa ja myös keskittymiskyvyssä.

Vierailija
17/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joistain kommenteista kyllä huomaa,ettei mammat juuri lue muuta kuin palstaa.Tuskin avauksen tarkoitus oli syyllistää lukemattomia mammoja. Ei kai kenenkään ole p a k k o väkosin lukea.lasten itse tai vanhempien lapsilleen jos ei kiinnosta tai on ongelmia lukemisen kanssa,lukeminen  nyt vaan y l e e n s ä hyväksi,mm. laajentaa sanavarastoa ja taatusti kehittävämpi ajanviete kuin vaikkapa räiskintäpelit.Surettaa kirjastossa käydessä huomata,että lapset käyvät siellä vain tappelemassa tietokoneista.

Vierailija
18/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä urputus taas. Mä olen ihan samaa mieltä ap:n kanssa, lukeminen on lapsen parhaaksi. Mulle ja sisaruksilleni on pienestä pitäen luettu ja mun lapsille myös. Minä & mun sisarukset sekä mun lapset rakastavat lukemista. Lukeminen tuo niin paljon lisää ihmisen elämään. Kaikki nää lukihäiriöt yms on vaan tyhmien ihmisten keksintöä miksi eivät osaa tai viitsi

Vierailija
19/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ole tarkoitus syyllistä, antaa vaan "helppo ja hauska" vinkki, että kun lukee lapsillenne niin ongelmat ratkeaa? No, tietämättömälle noin varmaan onkin, olen saattanut itsekin möläytellä vastaavaa ennen kuin lapselle todettin lukihäiriö. Paljon lukevana ihmisenä suorastaan v*tuttaa nämä "helpot ja hauskat vinkit" joita en tietenkään itse olisi mitenkään voinut tajuta..

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 10:22"]

Joistain kommenteista kyllä huomaa,ettei mammat juuri lue muuta kuin palstaa.Tuskin avauksen tarkoitus oli syyllistää lukemattomia mammoja. Ei kai kenenkään ole p a k k o väkosin lukea.lasten itse tai vanhempien lapsilleen jos ei kiinnosta tai on ongelmia lukemisen kanssa,lukeminen  nyt vaan y l e e n s ä hyväksi,mm. laajentaa sanavarastoa ja taatusti kehittävämpi ajanviete kuin vaikkapa räiskintäpelit.Surettaa kirjastossa käydessä huomata,että lapset käyvät siellä vain tappelemassa tietokoneista.

[/quote]

Vierailija
20/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein juurikin samaa, ja silti yhdellä lapsistani on paha lukihäiriö eikä mitään kiinnostusta lukemiseen. Sellaista se vaan on.

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 10:14"]

Komppaan ap:tä täysin. Minä olen lukenut omilleni siitä saakka, kun olivat parin kolmen kuukauden ikäisiä. Kuulostaa ehkä hassulta, mutta jo noin pieni vauva kyllä kuuntelee mielenkiinnolla esim. vaihtelevilla äänenpainoilla luettuja loruja. Nyt 10- ja 7-vuotiaat lapset ovat himolukijoita, jotka lukevat ihan kaikkea laidasta laitaan: sarjakuvia, tietokirjoja, satuja, nuorisoromaaneja, isompi jopa jo sanomalehtiä. Myös äänikirjoja kuunnellaan meillä esim. autossa paljon. Vahva lukemistausta näkyy yleissivistyksessä, sanavarastossa, mielikuvituksessa ja myös keskittymiskyvyssä.

[/quote]