Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joulusiivous, WTF?!?

Vierailija
04.12.2013 |

Ettekö siivoa ollenkaan, kun kerran vuodessa pitää järjestää joku megasiivous? Siivoisitte säännöllisesti, niin ei tarvita mitään joulusiivouksia. Missä sontakasoissa ihmiset oikein asuu, ihmettelen vaan?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tarkoita etteikö ihmiset siivoaisi säännöllisesti, jos siivoaa jouluksi.

Vierailija
2/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tarkoita etteikö ihmiset siivoaisi säännöllisesti, jos siivoaa jouluksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha perinne että tarkemmin siivotaan, myös kaapit. Jokainen siivotkoon tavallaan.

Vierailija
4/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joulu ei tule ilman joulusiivousta". Voi mammat, kaikkea velvollisuutta keräättekin itsellenne. Joulu ei tule ilman sitä, ja joulu ei tule ilman tätä...

Vierailija
5/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen sellaisen siivouksen joulun alla että puoli kämppää tyhjenee:) Mietin vaan niitä ihmisiä jotka niitä romuja haalii omiin koteihinsa, ne ei varmaan siivoa, ostaa vaan lisää, vanhaa ja uutta:)

Vierailija
6/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään muualla en oo törmänny tällaseen kotitaloustaidoilla pätemiseen kuin av:lla. Kaikilla pyörii pyykkikone yötä päivää ja lakanatkin vaihdetaan vähintään kerran viikossa. Vessat pestään joka päivä ja kaikki ruoka tehdään itse alusta asti.

Onko nämä jotain Martta-kerholaisia vai muuten vain mielikuvituksettomia tapauksia?

Vierailija
7/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä mitään megasiivotonta ole, vaikka jouluksi siivoankin paremmin...

Teen sen ihan tavan vuoksi, se tuntuu hyvältä, ei voi mitään :)

Siivoan isommin myös kesäksi, sekin on varmaan ihan kamalaa?

Vierailija
8/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan mustavalkoinen aloitus tämäkin :D

Vierailija
9/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normi viikkosiivous riittää meillä, en ymmärrä miten sitä siivottavaa on niin paljon että koko päivä menee.

Vierailija
10/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kaapit pitää putsata ja keittiö läpikotaisin. Voi hitsinvitsi muistan vielä kuinka kakarana pyyhein äidin maustepurkkeja ne oli vanhoja lasisia pilttipurkkeja, ei taitais kelvata nykyään sisustajille:D Mutta aika rasvakerros oli niihinkin iskeytynyt kiinni vaikka muuten siistiä olikin. 

Nykyään teen joulusiivouksen omassa kodissa. Kaikki pemotetaan kunnolla kerralla niin on raikas ja puhdas koti talven ajan. Seuraavaksi sitten taas just ennen juhannusta:D

Vierailija
11/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy eroihin saattaa olla myös se, mitä kukakin mieltää "siivoamiseksi". Moni varmaan käyttää tuota termiä "siivosin kodin" tarkoittamaan hieman "laajempaa" kokonaisuutta mitä ns. normaali viikkosiivous tmv.

Meillä on ihan perussiistiä aina, joulun alla tehdään ns. normaali "viikkosiivous" (emme mitenkään orjallisesti siivoa tiettynä päivänä viikossa tmv. vaan ns. tarpeen mukaan joten lähes koko ajan koti on ns. siistissä kunnossa) mutta lisäksi "joulusiivoukseeni" kuuluvat seuraavat asiat, joita en normaalisti tee:

-Jääkaapista kaikki ylimääräinen pois. Mitään turhaa siellä ei säilytetä muutenkaan, mutta jouluna ruokaa tulee paljon, mikä tarkoittaa sitä että esim. ketsuppipurkki jossa pieni tippa jäljellä, sinappi josta ehkä pienen nokareen vielä saisi puristettua, ja hillopurkki jossa lusikallinen pohjalla saavat lähteä jouluruokien alta pois, normaalisti (kun tilaa paremmin) nuo käytettäisiin kokonaan loppuun.

-Petaan vieraille sängyt valmiiksi vierahuoneeseen ja jos siellä on jotain ylimääräistä (vaikka kuntopyörä) vien ne varastoon.

-Vaihdan keittiön astiakaappiin (lähemmäs ruokailutilaa) juhla-astiat ja vien niiden alta arkiastioita siihen kaappiin jossa ensin mainitut yleensä ovat.

Huuhtaisen myös viini- ymv. lasit (joita harvoin käytetään) mahdollisista "pölyistä" puhtaaksi.

Kerään ns. jouluiset tarjoiluastiat esille, siis ne joihin tulee konvehteja, pipareita, pähkinöitä ymv.

-Laitan joulukuusen ja loput joulukoristeet esille.

Vierailija
12/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoa sinä joka viikko jokainen kaappi, pese saunan seinät ja puhdista katot, valaisimet jne. se on varmaan sinusta kivaa, mutta moni muu ei tykkää eikä ole aikaakaan kun käyvät töissä. Meillä näitä suursiivouksia ei tehdä jouluksi ja juhannukseksi, mutta harvemmin kuin normaali perussiivous, jonka ehtii tekemään illalla työpäivän jälkeen. Suursiivousta ei ehdi, siihen menee koko päivä.

Vierailija
13/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 17:54"]

Missään muualla en oo törmänny tällaseen kotitaloustaidoilla pätemiseen kuin av:lla. Kaikilla pyörii pyykkikone yötä päivää ja lakanatkin vaihdetaan vähintään kerran viikossa. Vessat pestään joka päivä ja kaikki ruoka tehdään itse alusta asti.

Onko nämä jotain Martta-kerholaisia vai muuten vain mielikuvituksettomia tapauksia?

[/quote]

Miksi pitää vetää herne nenukkaan toisten siivoamisista? Itse tuuletan peitot ja tyynyt kerran viikossa ulkona, ja samalla vaihdan petivaatteet puhtaisiin. Pyykkikone pyörii joka päivä, koska lapsia on kaksi ja näillä keleillä tulee sitä pyykkiä, vaikka onkin kuravaatteet päällä lapsilla. Taapero sotkee itsensä syödessään, vaikka päällä onkin ruokalappu jne. Meillä vain tulee pyykkiä näin lapsiperheessä paljon, että pakko on laittaa kone pyörimään joka päivä. Pyyhkeet pesen myös kerran viikossa (vaihdan uusiin samalla). Koska käymme joka päivä suihkussa ja pyyhkeet alkavat haista, jos pidämme niitä useamman viikon putkeen. Minulla ja miehellä on helposti rasvoittuvat hiukset ja mm. hiusten pesun takia meidän aikuisten pitää joka päivä käydä suihkussa.

Ja imuroin eteisen ja keittiön lähes joka päivä, koska meillä tulee sitä murua ja ruokaa tuon taaperin itse syömisen opettelun takia paljon. Ja tykkään itse, että ei ole hiekkaa ja pölyä joka paikassa.

Sinulle tiedoksi, että mitenkään koe olevani millään tavalla parempi ihminen/äiti tai mitä vaan, siksi että meillä siivotaan ahkerasti. Itse tykkään puuhastelusta ja mm. puhdas koti on itselleni nautinto. En mitenkään hinkkaa paikkoja 24/7 sillä pikaimuroinnilla (10-15 min) joka päivä., lyhentää siivousaikaa. Mielummin siivousta joka päivä tunnin kuin sitten yhtenä päivänä esim. 5 tuntia.

Enkä leveile/kehuskele millään siivouksella koskaan ystävilleni/naapureille tmv. Enkä arvostele muiden koteja/tapoja/siivousta. Kukin taplaa tavallaan, se mikä sopii itselle tai omalle perheelle, ei sovi aina toisille. En minäkään koe painetta siitä, että minun olisi toimittava samoin kuin sinä, vaan haluan toimia omalla tavallani.

Joulusiivoukseen ei itselläni mitenkään kuulu kaappien siivoaminen, mutta jääkaapin meinaan pestä, ja sitten vielä pakkasen kun tulee tarpeeksi kylmää. Ikkunat olenkin jo pessyt, ja lattiat pyyhitään meillä kerran viikossa imuroinnin jälkeen. Siinä meidän joulusiivoukset. Ei mielestäni mitenkään kohtuutonta.

Vierailija
14/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöljä :D Meillä on aina perussiistiä, mutta mulla on sellainen tapa, että ennen joulua iskee himo ja käyn läpi ihan kaiken, jota en todellakaan tee viikoittain tai edes joka kuukausi. Ihan kaikki kaapit ja nurkat, seinät, katot jne :P

Vierailija
15/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 on aika perusihana, mieluummin siivoa joka päivä tunnin, kuin kerran viikossa 5h :) se 5h pääsee vähemmällä, mutta mitäs siitä :)

Kaikki eivät ole päivät kotona taaperoiden kanssa, eli elämä muuttuu, moni on töissä, harrastusrumba voi olla melkoinen yms yms ei kaikki siivoa viikottain jokapaikkaa! 

Ot , sääliksi käy nämä, jotka puunaavat jokapäivä kaiken.

Vierailija
16/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli vaan mieleen et hiukset rasvoittuu juuri siitä kun tai jos  niitä pesee joka päivä.

Vierailija
17/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen taidekoulunope ja tunnistan siivousneurootikkojen lapset kaukaa! Ei saa maalata, askarrella, tehdä hamahelmiä tai ommella, kun tulee sotkua. Meillä on 4 lasta, joiden mielikuvitusta ja luovuutta tuetaan ostamalla askarteluvälineitä. Kämppä on satunnaisesti lääväinen, mutta lapset onnellisia! Usein lasten kaverit maalaavat meillä kuin viimeistä päivää, kun kerrankin saa.. Sitten äidit rähisevät kun paidassa on vähän glitteriä...

Vierailija
18/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 20:43"]

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 17:54"]

[/quote]

Miksi pitää vetää herne nenukkaan toisten siivoamisista? Itse tuuletan peitot ja tyynyt kerran viikossa ulkona, ja samalla vaihdan petivaatteet puhtaisiin. Pyykkikone pyörii joka päivä, koska lapsia on kaksi ja näillä keleillä tulee sitä pyykkiä, vaikka onkin kuravaatteet päällä lapsilla. Taapero sotkee itsensä syödessään, vaikka päällä onkin ruokalappu jne. Meillä vain tulee pyykkiä näin lapsiperheessä paljon, että pakko on laittaa kone pyörimään joka päivä. Pyyhkeet pesen myös kerran viikossa (vaihdan uusiin samalla). Koska käymme joka päivä suihkussa ja pyyhkeet alkavat haista, jos pidämme niitä useamman viikon putkeen. Minulla ja miehellä on helposti rasvoittuvat hiukset ja mm. hiusten pesun takia meidän aikuisten pitää joka päivä käydä suihkussa.

Ja imuroin eteisen ja keittiön lähes joka päivä, koska meillä tulee sitä murua ja ruokaa tuon taaperin itse syömisen opettelun takia paljon. Ja tykkään itse, että ei ole hiekkaa ja pölyä joka paikassa.

Sinulle tiedoksi, että mitenkään koe olevani millään tavalla parempi ihminen/äiti tai mitä vaan, siksi että meillä siivotaan ahkerasti. Itse tykkään puuhastelusta ja mm. puhdas koti on itselleni nautinto. En mitenkään hinkkaa paikkoja 24/7 sillä pikaimuroinnilla (10-15 min) joka päivä., lyhentää siivousaikaa. Mielummin siivousta joka päivä tunnin kuin sitten yhtenä päivänä esim. 5 tuntia.

Enkä leveile/kehuskele millään siivouksella koskaan ystävilleni/naapureille tmv. Enkä arvostele muiden koteja/tapoja/siivousta. Kukin taplaa tavallaan, se mikä sopii itselle tai omalle perheelle, ei sovi aina toisille. En minäkään koe painetta siitä, että minun olisi toimittava samoin kuin sinä, vaan haluan toimia omalla tavallani.

Joulusiivoukseen ei itselläni mitenkään kuulu kaappien siivoaminen, mutta jääkaapin meinaan pestä, ja sitten vielä pakkasen kun tulee tarpeeksi kylmää. Ikkunat olenkin jo pessyt, ja lattiat pyyhitään meillä kerran viikossa imuroinnin jälkeen. Siinä meidän joulusiivoukset. Ei mielestäni mitenkään kohtuutonta.

[/quote]

Kukahan tässä nyt veti herneen nenään? Minunkin kotonani on siistiä, ei ole lapsia tai eläimiä, mutta silti esim. imuroin kerran viikkoon kaiken sohvaa ja tasoja myöten, ettei pölyä pääse kertymään mihinkään. Mutta minulla ei ole tarvetta availla ketjuja, joissa kauhistelen toisten kotien sotkuisuutta ja siivoustapoja, kuten tämänkin ketjun Ap. Se on säälittävää pätemistä.

Vierailija
19/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, meillä siivotaan aina kesän alussa ja jouluksi, muuten on enemmän ja vähemmän sotkua. Lukukaudet on niin tiiviit, että silloin meillä vähän huiskitaan imurilla ja pestään vessat, siihen se siivous melkein jää - ei tosiaankaan siivoilla mitään viikkosiivouksia. Pari kuukautta olen raivannut ylimääräisiä tavaroita myyntiin/tutuille/kierrätyskeskukseen, nyt on helppo aloittaa joulusiivous. Pari ikkunaa ehdin jo pestä. Koko joulukuun siivoan vähän joka päivä -tai ainakin melkein (esim. saunansiivous, kirjahyllyjen imurointi jne.) ja siinä se sitten on, sen jälkeen tehdään tuollaiset hommat kesäksi uudelleen, tai ensi jouluksi. 

Vierailija
20/23 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina täälä AV:lla vedetään kaikki aina niin mustavalkoisesti. Ja pakko mollata toisten elämänvalintoja! Itse olen tuo kerran päivässä tunnin siivoaja, ja sitten 23 tuntia teen vuorokaudessa muuta. Ja töissä käyvä olen. Ja siis en todellakaan arvostele toisten siivousrytmiä/tapoja ja toivoisin, että myös omat elämän valintani ovat ihan oma asiani.

Ja kyllä meillä lapset saa piirtää ja leluja kanniskella ympäri kämppää, myös leipää ja pulla ym saa syödä muuallakin kuin keittiössä. Ja rakentaa majoja sohviin tai minne vain. Lelut kerätään ennen nukkumaan menoa paikollensa. Varmaan tästäkin joku nyt ottaa nokkiinsa, ja olen ihan kamala kontrollifriikkiäiti. Kyllä se joulu tulee kaikille, olipa siivouksen suhteen tavat millaisia tahansa ja rytmi millainen.