Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Turhimmat vauvatarvikkeet

Vierailija
04.12.2013 |

Mitkä ovat mielestänne turhimmat vauvatarvikkeet joilla uusia äitejä rahastetaan. Ja oletteko itse sortuneet ostamaan niitä? Itse pidän turhana hoitolaukkua (ihan mikä vaan laukku ajaa saman asian), vauvan kylvetystukea (pienihän ei siellä edes voi istua ja isompi ei enää mahdu), kaikenmaailman vauvapesiä.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

superkalliit vaunut! Itsellä yhdet kalliit Brion vaunut ja toiset kirppikseltä vitosella ostetut 70-luvun retrovaunut ja retroversiot on paremmat. Kevyemmät työntää jne!

Vierailija
2/19 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt osaa mitään yhtä nimetä, mutta kun vauvatarvikeliikkeeseen menee, niin kyllähän siellä vastaan leyhähtää sellainen turhuuden tuoksahdus :) Paljon kaikkea nättiä ja ihanaa, jota ilman tulisi toimeen loistavasti. Toisaalta moni saattaa pitää minun tärkeimpiä vauvatavaroitani ihan huuhaana (villa-alusvaatteet ja untuvamakuupussi).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pehmustekypärä ja Lamazen uusi jumppamatto, jossa tuki konttimisasennon harjoitteluun.

Vierailija
4/19 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli pinnasänky ihan turha. Mutta toiselle se saattaa olla tärkeä.

Samoin imetystyyny.tutit ja tuttipullot. Toiselle ne ovat korvaamattomia.

leikkimatto on loppupeleissä aika lyhytikäinen kun vauva oppii siitä kierimään pois, tuttipullojen sterilointi laite (?!). 

Toiset ovat kehuneet kiikuttavaa sitteria kovin. 

Periaatteessa jos on jostakin tuotteesta epävarma (pinnasänky, tietynlaiset rattaat, kestovaipat jne). Kannattaa ostaa käytettynä tai huokealla ja jos se tuntuu arjessa tarpeelliselta niin sitten vasta ostaa kalliimman.

Vierailija
5/19 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin vähän riippuu, että minkä kokee tarpeelliseksi. Meille kaikki mahdolliset kantoliinat ja reput olivat turhakkeita runsaasti pulauttelevan vauvan kanssa. Niitä ois pitänyt olla kymmenittäin että ois aina saanut ottaa puhtaan tilalle, kun vauva yrjöilin niihin kerran tunnissa. 

Vierailija
6/19 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

3. Niitä turhakkeita tosiaan löytyy paljon. Itsellä on 2 lasta ja nyt on monta kaveria saanut/saamassa ensimmäisen. Kyllä on monesti tehnyt mieli sanoa että miettikää nyt oikeasti kannattaako tuostakin maksaa mutta olen kuin olenkin malttanut pysyä hiljaa. Ap

Vierailija
7/19 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylvetystuki ei ole istumista varten...

Turhin on mielestäni imetystyyny, tyynyn tarve yleensäkin ihmetyttää ja erityisesti muotoiltu tyyny, miksi?

Vierailija
8/19 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sekin on totta että toisille tarpeellinen on toisille turha. Usean lapsen myötä sitä kuitenkin oppii ymmärtämään ettei se jalkapeitto matkarattaissa olekaan se tärkein lisävaruste kun tavallinen peitto ajaa saman asian. Ja toki jos on varaa maksaa hoitolaukusta 50€ niin mikäpäs siinä. Itse ollaan menty neuvolasta saadulla vihreällä Liberolla ja hyvin menee

Vierailija
9/19 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 10:48"]

Kylvetystuki ei ole istumista varten...

Turhin on mielestäni imetystyyny, tyynyn tarve yleensäkin ihmetyttää ja erityisesti muotoiltu tyyny, miksi?

[/quote]

Mua harmittaa, etten ostanut imetystyynyä. Imettäessä vierähti niin monta tovia, että korkeampi tyyny olisi ollut paikallaan. En saanut tavallisista tyynyistä tarpeeksi korkeaa ja jämäkkää pakettia. Ystäväni, jolla on neljä lasta, osti nuorimman kohdalla imetystyynyn, ja hän sanoi, että olisi pitänyt ostaa jo ekan kohdalla!

Vierailija
10/19 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei sovi siihen vihreään Libero-laukkuun mitään. En tiedä miksi meillä on roinaa mukana niin paljon. Onneksi saatiin se Vauva-lehden kassi!

Vierailija
11/19 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä öljyjä ja rasvoja ei olla tarvittu ollenkaan, vauva on nyt 11 kk ja iho on loistava ilmankin. Liivinsuojia ja imetysliivejä en tarvinnut yhtään. Rintapumppua olisin halunnut käyttää, mutta vain vauva saa rinnasta mitään tulemaan.

Vierailija
12/19 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 11:03"]

Meillä ei sovi siihen vihreään Libero-laukkuun mitään. En tiedä miksi meillä on roinaa mukana niin paljon. Onneksi saatiin se Vauva-lehden kassi!

[/quote]

Mulla oli erilaisia kasseja eri tarpeisiin, mutta kyllä varsinkin pikkuvauvalle piti olla isompi kassi. Mulla oli ihan tavallinen kankainen olkalaukku, en kaivannut mitään erillistä "oikeaa hoitolaukkua".

Vierailija
13/19 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sitä taas huomaa, miten yhdelle turha voi olla toiselle todella hyödyllinen. Meille esimerkiksi imetystyyny on ollut aivan välttämätön, sillä mulla on huono niska ja herkästi jumiutuvat hartiat. Vauva vaan tyynylle makoilemaan ja itse voi ottaa ihan rennosti.

Meilläkin vauva oli pienempänä todella kova pulauttelemaan, ja nimenomaan siksi kantoreppu toimi meillä loistavasti. Kun vauvan sai syömisen jälkeen pystyasentoon, pulauttelu ei ollut ihan niin kovaa. Samalla sai itse tehtyä askareita. Nyt, kun vauva on 9 kk eikä aina meinaa rauhoittua päiväunille, niin hytkyttelen häntä vähän aikaa kantorepussa, minkä jälkeen uni tulee helposti.

Konttauskypäräkin on ollut meillä ihan ehdoton. Emmin pitkään sen ostamista, mutta siitä oli oikeasti paljon hyötyä, kun vauva nousi seisomaan ja alkoi heti kävellä tukea vasten, vaikkei tasapainosta ollut vielä tietoakaan. Kypärä suojaa päätä isoimmilta kolhuilta, jolloin vauvan uskaltaa antaa touhuta hetken itsekseenkin (ennen kypärän hankkimista tuntui siltä, ettei vauvan luota voinut poistua metriä kauemmas, kun aina piti olla valmiina ottamaan koppi).

Turhia ostoksia meillä ovat olleet ensinnäkin koliikkikeinu, koska se ei saanut itkevää vauvaa rahoittumaan. Tosin kyllä vauva taisi siihen kerran nukahtaa... Myös kävelytuoli on ihan turha, sillä vauva vain hermostuu siinä, kun laite jää koko ajan jumiin mattoon, sohvankulmaan tms.

Vierailija
14/19 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konttauskypärä. Kaikki purulelut, vauva järsi mieluummin lempipeittoaan. Tutit. Rintapumppu - nyt toisen lapsen kohdalla annetaan ihan suosiolla korviketta jos olen poissa vauvan ruoka-aikaan. Aika monet vaatteet osoittautuivat turhiksi. Yritin näet olla muka-fiksu ja ennakoida tulevia vaatetarpeita, ostin esim. talvella kesävaatteita alesta ja keväällä kuravaatteet syksyä varten. Sitten kävi niin, että kun sopiva vuodenaika koitti, vauva olikin joko liian iso tai pieni tai muuten vain toisen mallinen kuin olin arvellut hänen olevan. 

Vierailija
15/19 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille turhiksi osoittautui:

Hoitolaukku

Punnasänky

Kalliit vaunut

Hoitopöytä

Musiikkimobile

Purulelut

Vauvan kengät

Tutit

Turhuutena pidin, enkä edes hankkinut:

Leikkimatto

Konttauskypärä

Kylpytuki

Tuttipullojen sterilointilaite

Imetystyyny

Ilman olisi ollut turhauttavaa:

Kantoreppu

Maitopumppu

Tuttipullot

Harsot

Turvakaukalo

Sitteri

Loppujen lopuksi sitä tavaraa tarvitaan kovin vähän.

Vierailija
16/19 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen hankintoja kannattaa odottaa, että vauva syntyy ja sitten pikkuhiljaa ostaa käytettynä rojuja, joita tarvitsee.

Mulla esim. imetystyyny jäi ihan käyttämättä, kun ei se mallautunut mitenkään avuksi. Imetysliivejä ei myöskään ole mitään järkeä ostaa etukäteen.

Tuttipulloja ostettiin yksi ja saatiin säkillinen, kaikki käyttämättä. Maitopumpunkin saa vuokrattua ensimmäiseen tarpeeseen, ja siinä näkee, heruuko edes pumpulle.

Kantoliina jäi käyttämättä ja repulle on käymässä samoin.

Kestot ostin käytettyinä, käytettiin kolme kuuta, sitten tuli ihottuma ja tauolla ollaan edelleen (vauva 5 kk).

Hoitopöytä jäi käyttämättä, vaippa vaihtuu sängyllä. Tutti tuli lahjaksi, ei ole käytetty.

Pinnis, sitteri, leikkimatto, hyvät yhdistelmävaunut, unipussi, kaikki käytettynä ostettu tai saatu ja olleet tarpeellisia.

Vierailija
17/19 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhuuksia on kyllä tosiaan moneen lähtöön. Kyllä silti hankkisin pinnasängyn vaikka käytettynä parilla kympillä, jos jossain vaiheessa haluaa lapsen nukkumaan omaan sänkyyn. Uskoisin, että harvalla se on turhake, vaikka toki niitäkin löytyy varmasti, joilla nukutaan perhepedissä siihen saakka, että siirrytään isompaan lastensänkyyn. Myöskään vaunut ovat harvalle turhake, siitä kyllä olen samaa mieltä, että kaikkien ei kannata niihin isoja summia laittaa, kun oikeasti ne edullisemmatkin mallit tai käytetyt ovat nykyään niin hyviä.

Meillä turhakkeita oli leikkimatto ja konttauskypärä, niin ja pikkuvauvojen monenmoiset tossut ja purulelut. Tosin näistäkin konttauskypärän ostin eurolla kirpparilta ja leikkimatto taisi maksaa sen 15 € käytettynä myös. Tossuja saatiin tutuilta vanhoja ja joitain uusia vauvalahjoiksi. Turhakkeita varmasti olisivat olleet myös steriloija ja mobile, mitä ei hankittu. Kantoreppu oli aika turha, jäi vain parille kerralle käyttö, saa nähdä miten nyt käy toisen lapsen kanssa.

Tarpeellisia olivat imetystyyny, sitteri, harsot, tuttipullot sitten jossain vaiheessa noin 6 kk-12 kk ikäisenä, unipussit ja se pinnasänky. Peitolla taas ei olla vielä tehty mitään ja lapsi on nyt 16 kk.

Vierailija
18/19 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tarpeettomia ovat olleet kantopussi, sähköinen rintapumppu ja itkuhälytin. Kalliita ostoksia nuo ja hankittiin jo ennen lapsen syntymää, innoissamme kun olimme esikoisestamme.

Sen sijaan pinnasänky, vaunut, hoitopöytä, tuttipullot, tutit, tuttikuumemittari, leikkikaari, sitteri ja ketjuksi laitettavat muovirenkaat ovat olleet erittäin tarpeelllisia.

Vierailija
19/19 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaipparoskis, siis se muovin muoviin paketoiva malli.

Tuttipullojen sterilointilaite, eiköhän jokaisella ole kattila, hella ja vettä. 

Imetystyyny

Konttauskypärä

Ensikengät kokoa 1 tai 2. Siis ne miniminimini-pienet.

Kantoliina