Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sukujoulu - miten jaatte ruokakustannukset ja tuomiset?

Vierailija
03.12.2013 |

Tulossa on sukujoulu, kokoonnumme siis näillä näkymin yhden sisaruksemme ja tämän perheen luokse. Paikalla lapsia, isovanhemmat ja me sisarukset perheinemme, osalla lapsia, kaikilla esim. meillä taas ei. Henkilömäärällisesti n. 10-15.

Miten olette jakaneet ruokavastuun? Millä logiikalla?

Onko omituista, että yhdelle pariskunnalle ehdotetaan joululeivän tuomista ja toiselle pariskunnalle puolestaan sanotaan, että tuokaa KAIKKI tarjottavat kalat?

Onhan tuossa eroa...joululeipä ostettuna maksaa max. 3 euroa/kpl ja kalaa (kylmää ja lämmintä) taas luonnollisesti kuluu joulupöydässä yli kymmenellä hengellä melkoisesti... Sillit, erilaiset lohet (graavi, kylmäsavu, lämminsavu), siika, mädit.... Minusta tuntuu varsin epäloogisesti jaetulta. Tulee vähän olo, että joitakin yritetään kupata. Kala kuitenkin on yksi kalleimmista, jos ei sitten jopa se kallein joulupöydän raaka-aine. Kinkkukin on kilohinnaltaan huomattavasti halvempi... Sori kun puran ärtymystäni. :/

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän yks leipä paljon maksa.

Vierailija
2/29 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä se on niin simppeliä eli me laitetaan kaikki, ihan kaikki, mutta pöytään tulee oman porukan lisäksi vain mun vanhemmat. Yhtenä jouluna äiti lupasi tuoda viinit. Mutta ei sitten tuonutkaan, enkä minäkään ollut ostanut. Juotiin vettä ja kotikaljaa, lapset maitoa, mikä ei tietenkään haittaa. Anoppi ja appi käy joulupäivänä tai tapanina, mutta ei hekään mitään tuo tullessaan koskaan, eivät edes kysy.  

Mutta tuo, mitä ap kerroit, ei mene ihan oikein. Montako huushollia siis kokoontuu yhteen, siis montako "maksajaa"? Voishan nuo kalat jakaa esim, että yhdet tuo sen joululeivän + siian ja sillit, toiset tuo kaikki lohet, kolmannet tuo mädit + härpäkkeet ja alkoholittomat juomat, neljännet sit vaikka viinit + salaattitarpeet. Väärin menee, jos yhdet tuo vain leivät ja toiset satasella kaloja, jos nyt edes riittää satanen noihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne leivän ostajat ovat niin tolloja, ettei niiden uskota kykenevän muuta tuomaan?

Vierailija
4/29 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kokoonnutaan meille mun vanhempien ja sisarusten kanssa (kuten jo monena jouluna aiemminkin) enkä pyydä ketään tuomaan mitään. Itse hankin joka vuosi suurin piirtein samat tuotteet. Jos joku haluaa jotain erikoisempaa hän voi soittaa ja pyytää sitä tai sit tuoda itse mukanaan. Usein sisarukset ovat antaneet vapaaehtoisesti "ruokarahaa" kotiin lähtiessään. Mut meillä tuo ruokaraha tulee kesän sukujuhlista joihin kokoonnutaan serkkujen perheiden kanssa ja porukkaa on tosi paljon. Ja tietenkin järjestämisvastuu jää niille joilla on riittävästi tilaa.

Vierailija
5/29 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kutsuja maksaa, ilman muuta. Ei käy edes mielessä, että jouluvieraat toisi ruokia tullessaan. Jos ei ole varaa hankkia ruokaa pöytää, ei kannata ilmoittaa,, että tervetuloa meille jouluaterialle.

Vierailija
6/29 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tulee mun ja miehen vanhemmat, minun täti, miehen veli perheineen sekä mun sisko- ja veli perheineen. Yhteensä meitä on 22. Tietenkin kustannamme kaiken, kerta sukujoulun haluamme.

Vierailija
7/29 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilla on jako tapahtunut niin etta kinkkun on hommannut se perhe kenen luona ollaan, loput on jaettu epatasaisesti kunkin tuojan toiveiden ja kykyjen mukaan. Eli ensin jokainen on saanut esittaa mita haluaisi tuoda, ja jaljelle jaaneet ruoat on jaettu kustannuskyvyn mukaan. Esim. jos perheen isa on armeijassa ja aiti vauvan kanssa kotona niin ei olla oletettu heidan tuovan juurikaan mitaan, kun taas lapseton pariskunta jossa molemmat on tyossakayvia niin he tuovat sitten vastaavasti enemman. 

Vierailija
8/29 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos mulle olisi sanottu tuo kaikki kalat, olisin sanonut ei käy. Suu pitää avata jossain vaiheessa. Itse inhoan lähes kaikkia kalaruokia, joten olisin sanonut olen vastuussa jostain mistä tykkään.

Jos koet että sinun osuutesi on suuri vrt muita, avaa suusi ja sano ei käy. Jos leipäpuolen tuoja on sitä mieltä että jako on käynyt tasan, kysy jos vaihdetaan.

Kannattaa myös laskea sitä mikä on oman perheen koko. Meillä on 4 lasta ja 2 aikuista, veljeni on yksin. Olisi se hölmöä jos me tuotais leipä ja veljeni 2 kassillista herkkuja. Yleensä se vaan käy niin, koska itse olen ollut työtön ja kotiäiti ja lisäksi veljeni saa todella paljon ruokalahjoja joululahjaksi ja erittäin mielellään kuulemma ne meidän kanssa jakaa.

Vierailija
9/29 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok jako, jos ne pelkän leivän kanssa jouupöytään ilmestyvät ovat köyhiä opiskelijoita (ihan sama onko heillä lapsia vai ei). Siinä tapauksessa, että köyhät opiskelijat tuovat kalleimmat ruoat ei ole hyvin jaettu.

Me veimme viime jouluna viinit, glögiä, sinappia, juustoja ja hillot niille. Oli hyvä jako, helppo kuljettaa kun meillä on pitkä matka. Kaloja en olisi mielelläni lähtenyt kuljettamaan 7 tuntia autossa.

Vierailija
10/29 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mennään jouluksi anoppilaan. Lisäksi sinne tulee miehen kaksi veljeä ja anopin sisko miehensä kanssa. Joulua vietetään anoppilassa kolme päivää tällä porukalla. Kulut jaetaan kuten viime joulunakin (ja sitä edellisinä..):

Miehen veli ostaa kinkun ja pari pulloa viiniä. Me miehen kanssa ostetaan kaikki muut ruoat ja raaka-aineet, juomat, joulusuklaat, joulukukat, kynttilät ja ulkotulet.

Anoppi ja appi, miehen toinen veli ja anopin sisko miehineen eivät osallistu kustannuksiin mitenkään, mutta anoppi toki laittaa joulun ja tekee jouluruoat niistä ostamistamme aineksista.

Ihan tyytyväisiä ollaan systeemiin. Meillä on suurimmat tulot, joten mielellään maksetaan lähes kaikki. Kinkun veli tahtoo aina tuoda itse ja mieleistään viiniä. Me kyllä ostetaan viiniäkin, mutta ei ne veljelle kelpaa.

Vierailija
11/29 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten köyhiä te olette, jotka joudutte jakamaan jouluruokakulut, koska kutsujalla ei ole varaa maksaa edes ruokia?

Vierailija
12/29 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 18:15"]Siis miten köyhiä te olette, jotka joudutte jakamaan jouluruokakulut, koska kutsujalla ei ole varaa maksaa edes ruokia?

[/quote]

No meidän joulupöydässä on miljoonaa eri sorttia, eli kyllä Se jakaminen johtuu lähinnä työmäärän jakamisesta; ei ne herkut itsestään sieltä kaupasta uunin kautta pöytään kävele.

Vierailija
13/29 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yleensä vieraita jouluna. Oma väki + muut. Muita on parhaimmillaan ollut 10. Minä olen kutsujana huolehtinut kuluista ja tarjottavista. Teen mielelläni jouluruokaa. Kalahan se kallein osuus on. Mäti hinnakkain. Merilohi myös kallis ja kallis. Tosin itse fileoin ja graavaan kalan. Riippuen mitä kaloja on saatavilla ja mikä hintaero kokonaisella ja fileellä.

Vierailija
14/29 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on nyyttärit, emäntä jakaa ihan tasapuolisesti sapuskojen tuomiset vieraiden kesken. Vaikka olis köyhä, saa tuoda tullessaan syömistä tai juomista. Joka tapauksessa se köyhäkin saa silloin ihan koko aterian syödäkseen ja varmaan enemmän kuin olisi itse kotona laittanut.

Meillä ollaan aattona mun vanhempien luona. Ei sinne kukaan vie syömisiä, äiti ja isä tekee kaiken. Sisko ja sen  lasten perheet tulee + me.

Ruokaa jää aina yli. Jouluruoat on minusta tosi edullisia raaka-aineiltaan.

Vierailija
15/29 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäntäväki maksaa kaiken.

Vierailija
16/29 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina sama kaava: vanhempani paistaa kinkun ja sinne mennään jouluksi. Minä vien itsetehdyt laatikot. Vanha mummoni leipoo niitä oikeita karjalanpiirakoita, täti tuo viinin ja lohta ja niin edelleen.

kaikki on käsittääkseni tyytyväisiä tähän jakoon, ei tule kellekään liikaa muistettavaa ja paisyettavaa.

Vierailija
17/29 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 18:19"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 18:15"]Siis miten köyhiä te olette, jotka joudutte jakamaan jouluruokakulut, koska kutsujalla ei ole varaa maksaa edes ruokia?

[/quote]

No meidän joulupöydässä on miljoonaa eri sorttia, eli kyllä Se jakaminen johtuu lähinnä työmäärän jakamisesta; ei ne herkut itsestään sieltä kaupasta uunin kautta pöytään kävele.

[/quote]

Voisitko ystävällisesti luetella vaikka 280 000 eri sortia, mitä teiltä pöydästä löytyy. Kiitos.

Vai kävikö niin, että valehtelit?

Vierailija
18/29 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun käly haluaa joka joulu sukujoulun, mutta se stoppaa siihen, että hän ei halua sitä joulua järjestää. Me muut taas emme ole lainkaan innoissamme siitä, että teemme ruuat kotona, raahaamme ne kälyn kotiin, jossa hän ei ole nähnyt muuta vaivaa kuin ostannut servetit. Siis hän saisi sukujoulun, me kaiken vaivan.

Vierailija
19/29 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään, me ollaan maksettu aina. Joskus joku tuo viinipullon, suklaata tai kakun mutta siinä se. Näin  menty jo parikymmentä vuotta.

Samoin olemme aina tarjonneet ystävillemme joulunalustreffit (n 20 henkeä) kun ulkomailla asuvat kaverit on tulleet käymään Suomessa. Tavataan sitten kaikki lähellä ja kaukana asuvat kerralla ja vaihdetaan (lasten) lahjat. Jotain pientä ruokalahjaa (esim joulusilliä, keksejä, viiniä tms) saamme itselle tuliaisina.

Vierailija
20/29 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaamme??
Se, joka kutsuu, suunnittelee ja järjestää haluamallaan tavalla maksukykynsä ja -halunsa mukaisesti. Ja kustantaa itse. Ketäänhän ei pakoteta kutsujaksi, eikä ole tarvinnutkaan pakottaa.