Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voinko olla sairastumassa syömishäiriöön jo nyt aikuisena?

Vierailija
03.12.2013 |

Mä olen ihminen, joka tarvitsee säännöllisesti ruokaa, tai muuten olen kiukkuinen, väsynyt ja täysin voimaton.

Jotain on nyt kuitenkin tapahtunut. Olen lihonut aika paljon tässä vuoden aikana ja nyt olen tuntenut oloni ihan järjettömän lihavaksi ja oksettavaksi. Se ei kuitenkaan ole estänyt ruokahaluani ennen tätä: nyt en pysty syömään oikeastaan mitään ilman että mua kuvottaisi. Mua ällöttää kaikki lihat, salaatit, jotkut juomat, leivät, kaikki. Nälkä kurnii vatsassa, kädet tärisee ja heikottaa, mutta en yksinkertaisesti pysty syömään - ruoka ällöttää, vaikka kuinka haluaisinkin sitä syöda oloni parantamiseksi. Tiedän, että syömättä jättämisellä ei saa pysyviä tai hyviä tuloksia.

Ainoat jutut, mitä voin syödä, on mandariini ja ehkä välillä ihan pelkkä sitruuna. Kaikki kunnon ruoat ällöttää suurimman osan ajasta, mutta välillä pakotan itseni syömään.

Olen ruvennut polttamaan paljon tupakkaa ja juon kahvia, että saisin siitä kofeiinista edes hieman energiaa. En haluaisi elää näin, mutta en vain halua syödäkkään enää.

Testit on tehty, ihan lääkärissä, enkä ole raskaana. Välillä myös oksennan, yhtäkkiä, riippumatta siitä olenko syönyt vai en. Tulee vain yhtäkkiä niin paha olo, että pakko oksentaa.

Pakko myöntää, että olen saanut pientä tyydytystä, kun paino on ruvennut tippumaan, kun en ole syönyt. Toisaalta, inhoan tätä oloa, etten jaksa edes juoksemaan lähteä, kun ei vain ole energiaa.

Voinko olla sairastumassa johonkin syömishäiriöön, vaikka tiedostan sen itse ja olen jo parikympin paremmalla puolella?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voit, miten se nyt iästä olisi kiinni? Hae apua.

Vierailija
2/10 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu olet. Kannattaa lähteä hakemaan jo nyt apua. Mulla alkoi 18-vuotiaana just noin. Sun on turha kärsiä siitä melkein 20 vuotta, kuten minä tein. Nyt on sydän ja luusto vaurioitunut pysyvästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 15:07"]

[/quote]

Olen jotenkin ajatellut, että niihin sairastutaan teini-iässä, joka toki siitä voi jatkua aikuisiälle asti. Tuntuu, että tässä iässä pitäisi jo tietää paremmin...

- ap

Vierailija
4/10 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 15:10"]

[/quote]

Olen jotenkin ajatellut, että niihin sairastutaan teini-iässä, joka toki siitä voi jatkua aikuisiälle asti. Tuntuu, että tässä iässä pitäisi jo tietää paremmin...

- ap

[/quote]

Ei ole kovinkaan harvinaista, että syömishäiriöön sairastutaan aikuisena esim. tiukan dieetin seurauksena. Itse sairastuin ahmimishäiriöön (BED) viattoman tuntuisen laihdutuksen seurauksena, kun päätin että 7 opiskelijajuhliessa tullutta liikakiloa lähtevät ja nopeaan, paastoamalla. Ne lähti, mutta pohjaton nälkä jäi, ja ahmiminen. Uskoin pitkään että kyse on vain siitä ettei minulla ole itsekuria, mutta se herätti kun lääkäri neuvoi kääntymään Syömishäiriökeskuksen puoleen...

Vierailija
5/10 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 15:14"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 15:10"]

[/quote]

- ap

[/quote]

Ei ole kovinkaan harvinaista, että syömishäiriöön sairastutaan aikuisena esim. tiukan dieetin seurauksena. Itse sairastuin ahmimishäiriöön (BED) viattoman tuntuisen laihdutuksen seurauksena, kun päätin että 7 opiskelijajuhliessa tullutta liikakiloa lähtevät ja nopeaan, paastoamalla. Ne lähti, mutta pohjaton nälkä jäi, ja ahmiminen. Uskoin pitkään että kyse on vain siitä ettei minulla ole itsekuria, mutta se herätti kun lääkäri neuvoi kääntymään Syömishäiriökeskuksen puoleen...

[/quote]

Oho. Tuntuu vaan hassulta, kun mulla tämä alkoi yhtäkkiä. Haluan siis laihtua ja ajattelin ruveta syömään todella terveellisesti, mutta ei vaan uppoa mikään ruoka alas, ei pizza tai salaatti. Mulla ei oo koskaan ollu tälläistä aikasemmin. :(

Vierailija
6/10 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole iästä kiinni, monet aikuisetkin sairastuvat syömishäiriöön. Sekä naiset että miehet. Voi olla että painon noususta johtunut syyllisyydentunto aiheutti jonkinlaista itseinhon tunnetta, joka on voinut laukaista syömishäiriön. Kyllähän jokainen tietää että jos ei syö niin kuolee, silti moni sairastuu syömishäiriöön. Kannattaa hakea apua lääkäristä.

Vierailija
7/10 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 15:32"]

Ei se ole iästä kiinni, monet aikuisetkin sairastuvat syömishäiriöön. Sekä naiset että miehet. Voi olla että painon noususta johtunut syyllisyydentunto aiheutti jonkinlaista itseinhon tunnetta, joka on voinut laukaista syömishäiriön. Kyllähän jokainen tietää että jos ei syö niin kuolee, silti moni sairastuu syömishäiriöön. Kannattaa hakea apua lääkäristä.

[/quote]

Itseinho kuvaa kyllä mun lähiaikaisia fiiliksiä todella hyvin. Tunne siitä, että olen lihava luuseri.

Kiitos kovasti vastauksistanne ja neuvoista. En kuitenkaan vielä mene lääkäriin. Jos tämä kausi jatkuu ja paino tippuu, niin sehän on vain plussaa, ja sitten voin alkaa syömään normaalisti ja terveellisesti, kun olen saanut hyvän painonpudotuksen tähän alkuun. Ei musta tunnu, että lääkäri edes ottaisi mua tosissaan.

Nyt kun mietin, niin en ole sairas, ehkä mun mieli vaan on päättänyt että nyt on syöty tarpeeksi hetkeen. :)

- ap

Vierailija
8/10 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 15:38"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 15:32"]

[/quote]

Itseinho kuvaa kyllä mun lähiaikaisia fiiliksiä todella hyvin. Tunne siitä, että olen lihava luuseri.

Kiitos kovasti vastauksistanne ja neuvoista. En kuitenkaan vielä mene lääkäriin. Jos tämä kausi jatkuu ja paino tippuu, niin sehän on vain plussaa, ja sitten voin alkaa syömään normaalisti ja terveellisesti, kun olen saanut hyvän painonpudotuksen tähän alkuun. Ei musta tunnu, että lääkäri edes ottaisi mua tosissaan.

Nyt kun mietin, niin en ole sairas, ehkä mun mieli vaan on päättänyt että nyt on syöty tarpeeksi hetkeen. :)

- ap

[/quote]

Tästä ajatuksesta se aina viattomasti lähtee vähän huonompaan suuntaan... Ei ole normaalia, että kaikki ruoka kuvottaa.

Vierailija
9/10 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteinen syömishäiriöinen. Ei mulla mikään ole. Paitsi syömishäiriö.

Vierailija
10/10 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko vielä minunkin kompata muita ja sanoa, että mene lääkäriin. Oikeasti. Tiedän mistä puhun.