Millä todennäköisyydellä saa koronan?
Ministeri Krista Kiuru kehoittaa juuri televisiossa käyttämään maskia. Tämän hetkinen tartuntatilanne on 14,4 tartuntaa 100.000 asukasta kohti. Se tarkoittaa noin 56 uutta tartuntaa päivässä. Jos koronan sairastaminen kestää noin 10 päivää, on Suomessa tällä hetkellä noin 560 koronaa potevaa.
Se tarkoittaa, että noin 1/10.000 suomalaisesta sairastaa tällä hetkellä koronaa. Suurin osa tekee sen kotonaan, harvat sairaalassa, puhumattakaan, että pyörisivät ravintoloissa tai kauppakeskuksissa. Oletteko tulleet miettineeksi, että mikä on todennnäköisyys, että olet juuri sairastuneen kanssa tarpeeksi pitkään samassa tilassa, että saisit tartunnan?
Todennäköisyys on samaa luokkaa kuin saada lotossa 5+lisänumero. Onko sinulle käynyt noin onnekkaasti useinkin? Silti moni pelkää, että tauti sattuu omalle kohdalle. Puhumattakaan, että 99% muista kuin monisairaista vanhuksista selviää taudista.
Kommentit (8)
Niin, mikä sun pointti on? Ihan samalla tavalla ajatellen voisi esim. lopettaa turvavyön käytön autossa. Melko pieni todennäköisyys joutua onnettomuuteen.
Kuka tahansa voi olla tartuttaja. Eikö maskien käyttö ole kuitenkin se vähäisin harmi, että välttyisimme samalta, kuin mitä esim.espanja kokee tällä hetkellä? Jos suomi joutuu jälleen lockdowniin, niin talous joutuu niin kuralle, että siitä maamme ei enää selviä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, mikä sun pointti on? Ihan samalla tavalla ajatellen voisi esim. lopettaa turvavyön käytön autossa. Melko pieni todennäköisyys joutua onnettomuuteen.
Se, että todennäköisyys saada korona on mitätön verrattuna taudin saamiin mittasuhteisiin. Puhumattakaan siitä, mitä se aiheuttaa muille kuin monisairaille vanhuksille.
Koronavirustartunnat
Tuoreimmat 14 päivää 1020
Edeltävät 14 päivää 508
Keväällä 14 päivää ennimmillään 1932
Nyt ollaan nopeassa nousussa ja koska samanlaista toimintojen sulkemista kuin keväällä ei ole näköpiirissä, niin uskon tilanteen menevän pahemmaksi kuin keväällä. Keväällä THL:n asiantuntijat ennustivat että n. 50% saisi tartunnan, kun rajoitukset puretaan. Itse olen terveydenhuollon työntekijä Helsingissä, ja se heikentää mahdollisuuksia. No ehkä mahdollisuudet paranevat jos hankin itse parempia hengityssuojaimia, enkä vain käytä ohjeiden mukaisia maskeja. Keväällähän muistaakseni kymmenet työntekijät saivat koronan Malmilla, Laaksossa ja Suursuolla.
Vierailija kirjoitti:
Koronavirustartunnat
Tuoreimmat 14 päivää 1020
Edeltävät 14 päivää 508
Keväällä 14 päivää ennimmillään 1932
Nyt ollaan nopeassa nousussa ja koska samanlaista toimintojen sulkemista kuin keväällä ei ole näköpiirissä, niin uskon tilanteen menevän pahemmaksi kuin keväällä. Keväällä THL:n asiantuntijat ennustivat että n. 50% saisi tartunnan, kun rajoitukset puretaan. Itse olen terveydenhuollon työntekijä Helsingissä, ja se heikentää mahdollisuuksia. No ehkä mahdollisuudet paranevat jos hankin itse parempia hengityssuojaimia, enkä vain käytä ohjeiden mukaisia maskeja. Keväällähän muistaakseni kymmenet työntekijät saivat koronan Malmilla, Laaksossa ja Suursuolla.
Paljonkos niitä kausi-influenssaan sairastuneita ja kuolleita on normivuotena? Mikä on se oleellinen ero, mikä erottaa tämän sarseista ja merseistä?
Koronavilkun mukaan lukiota käyvällä nuorella, joka ei käytä julkisia liikennevälineitä, ei käy viihteellä, eikä harrasta mitään mistä voisi saada tartunnan, vaan käy vain lukiossa, on tullut yli 1800 "avaintenvaihtoa" 14 päivän aikana (eli puhelin on vaihtanut koodin toisen puhelimen kanssa). Altistumisia koronalle on vilkun mukaan tullut 0. Lukiossa ei ole vielä kerrottu olevan korona-altistuksia.
Vierailija kirjoitti:
Koronavilkun mukaan lukiota käyvällä nuorella, joka ei käytä julkisia liikennevälineitä, ei käy viihteellä, eikä harrasta mitään mistä voisi saada tartunnan, vaan käy vain lukiossa, on tullut yli 1800 "avaintenvaihtoa" 14 päivän aikana (eli puhelin on vaihtanut koodin toisen puhelimen kanssa). Altistumisia koronalle on vilkun mukaan tullut 0. Lukiossa ei ole vielä kerrottu olevan korona-altistuksia.
Montako niistä on samojen ihmisten kanssa? Aika moni suomalainen asuu paikkakunnalla, jossa ei edes ole 10.000 asukasta. Ihmisten piirit on aika pienet, puhumattakaan, että olisi jonkun kanssa niin pitkään ja läheisesti tekemisissä, että ehtisi altistua.
Todennäköisyys on yksilölle pieni, lähes olematon. Mutta kun katsotaan kuinka moni ihminen liikkuu päivittäin ympäriinsä, riski sille että joitain ihmisiä sairastuu, on jo suuri. Sitten nämä sairastuneet levittävät tautia edelleen. Ja kun oireettomat tartuttajat otetaan huomioon. Epidemiaa pitää ehkäistä, eikä miettiä sitten kun tilanne leviää käsiin.