Miten opin keskustelemaan?
Olen aina ollut hiljainen ja viihdyn parhaiten yksin. No tietenkin päivittäin tulee tilanteita, kun pitäisi keskustella ihmisten kanssa.
En osaa jauhaa paskaa, esim työkaverini saattavat puhua jääkiekosta yhden kokonaisen kahvitauon verran. Itseä ei kiinnosta lätkä ollenkaan. Olen sitten hiljaa.
Miten oppia small-talkia ?
Kommentit (6)
Oletko vassari vai persu?
Ensimmäisen ei tarvitse oppia, kunhan avaa vaan suunsa. Jälkimmäisen taas toivoisi olevan vaan hiljaa.
No jos puhuisit asiaa? Mitä se sinusta olisi?
Jos mikään ei kiinnosta, ei pysty osallistumaan keskusteluun, kuin ehkä negatiivisen mielipiteen kautta.
Yleensä ihmiset ovat kiinnostuneita asioista ja ilmiöistä, mitä laajempi kiinnostusten kohteiden määrä, sitä helpompaa on osallistua keskusteluun kenen tahansa kanssa. Ei tarvi osata ja ymmärtää kaikkea, kysyminenkin johtaa usein keskusteluun. Keskustelu ei ole väittely eikä hyvässä keskustelussa ole voittajia tai häviäjiä, on vain mielipiteen tai näkökulmien vaihtamista/jakamista.
Ole kiinnostunut ihmisistä ja elämästä, siitä se keskustelu alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko vassari vai persu?
Ensimmäisen ei tarvitse oppia, kunhan avaa vaan suunsa. Jälkimmäisen taas toivoisi olevan vaan hiljaa.
Juuri näin! Eihän se vassari ole mitään oppinut .. suu vain käy.
Osuit asian pointtiin !
Zinc
Opettele kysymään kysymyksiä mistä tahansa aiheesta. Jos tiedät vähän jotain, niin kysy tarkentavasti. Jos et tiedä mitään, niin kysy vaikka että "kertokaapa mikä siinä jääkiekossa viehättää, kun en jotenkin itse innostu". Tai "pitäisiköhän itsekin alkaa seuraamaan, en kyllä oo ikinä ollut mikään penkkiurheilija." Voithan myös koettaa jonkin aikaa vähän seurata jääkiekkoa, niin että opit hieman perusasioita ja opit muistamaan vaikka jotain pelaajia ja joukkueita. Ymmärrät keskusteluista jo enemmän, ja osaat kysyäkin paremmin, ja saatat vähän kiinnostua jo aidostikin. Seuraamisen voi vaikka lopettaa sitten, mutta noin saa vähän osviittaa siitä miksi joku asia nähdään kiinnostavana. Kun saa jutun päästä kiinni jostain kohtaa niin helpommin voidaan siirtyä muihinkin aiheisiin.
Jos joku sanoo jotain, kysy: "Miksi?"