Opettajan ammatti on todella raskas
Onneksi meillä säilytettiin kahden viikon joululoma ja saa vähän aikaa levätä. Opettajan työ on kyllä raskain työ, minkä tiedän.
Kommentit (56)
"Opettajan työ on kyllä raskain työ, minkä tiedän."
Höpöpöpö... :) Opettajan työ on myös ainoa palkallinen vakityö, jossa on 2½ kuukauden kesäloma. Eikö se yhtään kompensoi?
Oletko montaakin työtä kokeillut?
Väittäisin, että henkisesti raskaampaa on olla ammatissa jossa näkee kuolemaa, mielenterveysongelmaa jne. Kokemusta ei ole, mutta voisin kuvitella näin.
Opettaminen on kamalan raskasta, kun pitää olla esillä. Opetan vähän sivutöikseni, en ole mikään pätevä opettaja enkä tunne vetoa alalle, koska esillä oleminen on mulle vähän piinallista.
Olen tehnyt monenlaista työtä ja viimeisin on opettajan työ.
Opettajan työ on ollut fyysisesti vähiten kuormittava. Henkinen kuormittavuus vaihtelee opettajan työssä riippuen siitä mikälainen luokka on opetettavana ja minkälainen työyhteistö.
En koe opettajan työtä raskaaksi. Olemme yksilöitä ja koemme asioita eri tavoin.
Hih, taas opekeskusteluja ylläpitävä on keksinyt hyvän provon. Voin kertoa, että mikä tahansa työ on raskas, jos se ei ole itselle mieluisa!
Saakohan missään muussa työssä kuulla yhtä paljon törkyä? Itse olen sijaisena opettanut aivan mahdottomia yläkoululuokkia. Tänäänkin ensimmäinen "tervehdys" oli "fucking bitch!" kun pyysin oppilasta tunnin alussa omalle paikalleen.
Miksiköhän niin moni opettaja vaihtaa ihan muuhun työhön, jos se kerran on helppo työ?
Minulla on kokemusta myös työstä mielentervesyalalla ja jopa koulutus siihenkin työhin, mutta sanon kyllä, että opettajan työ on raskaampaa. Vaikka huomioi pidettävien tuntien mukaan ajatellut lyhyet työpäivät ja pitkät lomat. Pidän työstäni opettajana kovasti ja siksi haluan sitä kuitenkin tehdä. Mutta rehellisesti sanottuna vaihtaisin kyllä toisen ammattini mukaiseen työhön, jos kesäloma olisi lyhyempi, Sitten en jaksaisi.
Mikä siinä on raskasta. Opettajalla on oikeus työrauhaa eli oikeus ajaa häiritsevä oppilas ulos luokasta. Itse osaisin tehdä oman työpaikkani viihtyisäksi.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 22:26"]
Mikä siinä on raskasta. Opettajalla on oikeus työrauhaa eli oikeus ajaa häiritsevä oppilas ulos luokasta. Itse osaisin tehdä oman työpaikkani viihtyisäksi.
[/quote]
Joo totta. Oppialasta ei vaan saa poistaa valvomattomaan tilaan ja itse en ole ollut töissä yhdessäkään koulussa, jossa olisi joku parkki häiriköille. Että eipä tuo oikeasti pidä paikkaansa...
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 22:26"]
[/quote]
Voi kuule, ei ole tätä oikeutta ellei ole valvottua tilaa, johon oppilaan ajaa. Meillä ei ainakaan ole mitään tilaa, johon häirikön voisi poistaa, joten luokassa ne jatkaa vaan vittuiluaan. Toisaalta mun on ainakin vaikea poistaa oppilasta vastoin hänen omaa tahtoaan. Olen pienikokoinen nainen ja useat häiriköt (eli yläkouluikäiset pojat) ovat huomattavasti minua pitempiä ja vahvempia, joten mitenpä poistat.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 21:00"]
Saakohan missään muussa työssä kuulla yhtä paljon törkyä? Itse olen sijaisena opettanut aivan mahdottomia yläkoululuokkia. Tänäänkin ensimmäinen "tervehdys" oli "fucking bitch!" kun pyysin oppilasta tunnin alussa omalle paikalleen.
[/quote]
Hei camoon, toihan tarkoittaa vaan kalkkisten kielellä,: "hei me kuunnellaan sua, mitä muuta askaa sulla on?!".
Hei, taidatte puhua ihan eri kieltä!. Pitäiskö sun yrittää päästä "NYKY"-nuorten pään sisää ja yrittää ymmärtää?. Siitähän sulle maksetaan: Ihan palkaa, vai mitä?. Onsiin ja kans ""ope"", nillittää ihan turhist!!.
Kerros minne se oppilas sitten ajetaan? Ensinnäkin ei siitä mitään tule, että puoli luokkaa heittää ulos. Tarkoitus on kuitenkin huolehtia niiden lasten oppivelvollisuudesta. Toiseksi lasta ei saa jättää valvomatta, joten käytännössä keksit jonkun patenttiratkaisun, jossa lapsi on ulkona luokasta ja samalla näet hänet. Käytävässä ovea vastapäätä ja ovi auki, takavarastossa niin, että jalat näkyy luokkaan jne. Huoh.
Mä teen mielenterveystyötä opettajien kanssa, että repikää siitä. Raskasta on. Onneksi jäävät kohta lomalle, jaksa sitä valitusta enää yhtään...
Minulla on pitkäaikaista kokemusta työstä yläkoulun opettajana, taiteilijana ja kulttuurialan asiantuntijana ja sanon, että opettajan työ on niistä ehdottomasti ollut helpointa ja mukavinta. Säännöllinen, hyvä palkka ja kivat nuoret, jotka ovat ihan toista kuin taidealan pahansuovat kollegat ja yhteistyökumppanit. Onneksi minulla on mahdollisuus yhdistää nämä työt, sillä alallani ei opettajille ole kotiseudullani virkoja eikä edes päätoimisuuksia. Ja ihan keskisuuren kaupungin yläkouluissa olen opettanut.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 22:39"]
Minulla on pitkäaikaista kokemusta työstä yläkoulun opettajana, taiteilijana ja kulttuurialan asiantuntijana ja sanon, että opettajan työ on niistä ehdottomasti ollut helpointa ja mukavinta. Säännöllinen, hyvä palkka ja kivat nuoret, jotka ovat ihan toista kuin taidealan pahansuovat kollegat ja yhteistyökumppanit. Onneksi minulla on mahdollisuus yhdistää nämä työt, sillä alallani ei opettajille ole kotiseudullani virkoja eikä edes päätoimisuuksia. Ja ihan keskisuuren kaupungin yläkouluissa olen opettanut.
[/quote]
Onhan se opettajan työ leppoisaa ruotsin tunnillakin silloin, kun oppilaat laitetaan pelaamaan suomenkielistä Afrikan-tähteä.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 20:23"]
"Opettajan työ on kyllä raskain työ, minkä tiedän."
Höpöpöpö... :) Opettajan työ on myös ainoa palkallinen vakityö, jossa on 2½ kuukauden kesäloma. Eikö se yhtään kompensoi?
[/quote]
No, sullakin olis 2,5 kuukauden kesäloma, jos ottaisit palkatonta vapaata sen viiden viikon lisäksi. Meillähän on ollut aina palkaton tuo loman toinen puolisko, aiempi 9 kuukauden vuosipalkka nimittäin on nykyään jaettu 12 kuukaudelle... Että siltä pohjalta!
Ei taida olla raskaasta työstä näillä mitään tietoakaan.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 07:50"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 23:03"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 22:59"]
Opettajan työ on siksi raskaampaa kuin mt-työ tmv., koska hallittavana on kokonainen ryhmä. Koululuokassa kun on tarpeita laidasta laitaan: on ADHD:t, aspergerit, monella tavalla oppimisvaikeuksiset, einsteinit ym. monilahjakkaat, pikkuhumanistit, -taiteilijat, nörtit, koulukiusatut ja -kiusaajat, alkoholistien ja narkkareiden lapset... listaa voisi jatkaa vaikka kuinka.
Sitten saa vanhemmilta palautetta milloin mistäkin: välillä opetus on kamalaa jankuttamista, välillä liian korkeatasoista, välillä levotonta tai tylsää... tarpeita on aivan valtavasti! Ja omat voimat ehtyvät koulukiusaamistapausten selvittelyyn ja lisäksi sen jännittämiseen, selviääkö itse häirikköoppilaan kiusaamisesta.
Tuo edellä kuvaamani on mennyttä aikaa elämässäni yläkoulun opettajana. Nykyinen työpaikkani opettajana on maanpäällinen paratiiisi: huippukivat opiskelijat ja työyhteisö!
Voimia kaikille kollegoille joulukiireisiin!
Ja kaikille vanhemmille: muistakaa, että kukin opettaja tekee parhaansa ollakseen tasapuolinen opettaja ja kasvattaja jokaiselle ryhmän oppilaalle. Muistattehan antaa positiivista palautetta opelle - voi olla, että väsynyt opekin jaksaa sitten rakastaa lapsianne ja nuorianne, kun saa itsekin kokea olevansa arvostettu ja hyväksytty.
[/quote]
Yks neuvo: Get a life ja herää pahvi!
[/quote]
Me keräämme jo sankoin joukoin rahaa herkkukoreihin ja hemmottelulahjakortteihin. Joten opettaja, älä huoli. Olet mielissämme koko joulukuun, kun mietimme, mikä olisi tarpeeksi arvokas lahja sinulle, että jaksaisit tehdä palkallista työtäsi ammatissa, minkä olet ihan itse valinnut.
Kyllä sinua lohduttaa nyt jouluna taas parikymmentä lahjakorttia tai viinipulloa ja herkkukoria. Ehkä sillä jaksat levätä sen pari viikkoa
[/quote]
Vihje: Älkää kerätkö. Saan tarpeehdi lahjoja perheeltä. Johtajamieheni kanssa olemme puhuneet, että laitamme lahjat punaisen ristin joulupataan. Minua ilahduttaa eniten itsetehtävät kortit, mutta en odota niitäkään, koska lapsilla on muutakin askarreltavaa ja tekemistä ennen joulua. Joten älkää ketätkö. En ole koskaan pyytänyt mitään. Ja jaksan kyllä opettaa, sillä pidän lapsista ja rakastan työtäni. Ainut miinuspuoli työssäni ovat vanhemmat, jotka eivät tiedä kasvatuksesta yhtään mitään. SINUNLAISESI. Jos jotain tietäisit, käyttäisit joulukuun johonkin muuhun kuin opettajan lahjan miettimiseen.