Työperäinen rasitusvamma - maksan kuntoutukseni itse, koska olen määräaikaisessa työsuhteessa
Yksitoikkoinen päätetyö on aiheuttanut minulle rasitusvamman toiseen käteen. Lääkäri kehotti ostamaan rannetuen käteen. Lääkäri kysyi haluanko sairaslomaa, sanoin, että en. En ole kertonut työntantajalle rasitusvammasta, koska pelkään, ettei määräaikaista työsuhdettani jatketa. Toiminkohan viisaasti? Mistä saa halvimmalla rannetuen ja paljon ne maksaa?
Kommentit (15)
Niin kuuluisi. Mutta pointti on, että kalliimmaksi minulle tulee se, jos työsuhdettani ei jatketa, jos työnantaja kokee minut riskiksi.
Vaikka en mikään riski koe olevani. Tosiasiassa en ole kertaakaan ollut sairauslomalla enkä usko, että tämäkään rannevamma aiheuttaa työkyvyttömyyttä, kun saan siihen hoitoa.
Ihailen uhrautuvuuttasi. Ei mikään ihme, että naisia käytetään hyväksi työsuhteissa ja heille anntetaan pelkkiä määräaikaisuuksia...
Ihme kommentteja olet saanut. Ymmärrän hyvin, miksi toimit noin. Vaikutat rationaaliselta. Nykyaikana on suuri riski jäädä työttömäksi, koska osaaville ja ahkerillekaan ei riitä töitä.
Kaupasta saa rannetukia ja kannattaa käydä myös fysioterapeutilla
Työterveyslääkärin kuuluu ilmoittaa työnantajalle. Joten et onnistu salaamaan kuitenkaan, vaikka haluaisit.
En ole mennyt työterveyslääkäriin vaan julkiselle. Pomolle en kertonut mitään lääkärikäynnistä. Sanoin vaan, että menen ulos lounaalle.
Ap
Onko sinulla jännetupentulehdus tai rannekanavaoireyhtymä? Nuo on aika yleisiä eikä niiden takia kukaan jää sairaslomalle tai joudu työkyvyttömäksi eli ei ole mikään riski työnantajalle. Olettaen tietenkin, että vaiva hoidetaan kuntoon. Hoitamattomana voivat johtaakin pidemmän päälle työkyvyttömyyteen. ELi mars työterveyslääkärille!
Maksetaanko työnantajan vakuutuksesta nuo rannetuet vai kuuluuko työntekijän maksaa ne itse?
Alle satasella saa apteekista rannetuen. Mulla ei ainakaan työnantaja maksanut mitään. Fyssarikäynnitkin maksoin omasta pussista.
"Rannekanavaoireyhtymässä ammattitautikorvaus edellyttää, että työ on sisältänyt ennen oireiden ilmaantumista pitkäaikaisesti vähintään puolen vuoden ajan ranteen keskiasennosta poikkeavia asentoja ja ranteen kuormitusta yhdistettynä suureen lihasvoiman käyttöön.
Ammattitautikorvausta puoltavia lisätekijöitä ovat ranteen ja käden toistuvat työliikkeet ja tärisevien työkalujen käyttö. Pelkkä tyypillinen taudinkuva ei riitä, vaan ammattitautipäätös vaatii diagnoosin varmentamista ENMG:llä tai leikkauksella. Oireiden esiintyminen molemmissa ranteissa viittaa siihen, että yksilölliset tekijät ovat vahvasti mukana.
Rannekanavaoireyhtymässä on tehty korvauspäätöksiä, jos työntekijä on ollut ammatiltaan voimaa vaativissa töissä, kuten lihanleikkaaja, peltiseppä, muurari tai pakkausalan tai teollisuuden vaihetöissä. Sen sijaan tavanomainen toimisto- tai siivoustyö ei yleensä ole johtanut ammattitautikorvauksiin."
https://www.ttl.fi/tyontekija/ammattitaudit/rannekanavaoireyhtyma/
Eli et välttämättä saa mitään korvauksia :(
Oletko varma, että on työperäinen? Oletko viimeaikoina harrastanut esim. BDSM-leikkejä, joihin sisältyy sitomista tai käsirautoja? ;)
Heh heh :) Odotahan kun rasitusvammasi kroonistuu etkä voi tehdä päätetyötä enää ollenkaan. Ikinä. Kotonakaan. Etkä mitään muutakaan työtä, koska käsi kipeytyy kaikesta EIKÄ PARANE ENÄÄ KOSKAAN ENNALLEEN. Mitä työsopimuksia meinasit sitten solmia? Kannattiko?
terveisin krooniset epikondyliitit
Terveys ennen kaikkea muuta! Sitä et voi rahalla takaisin ostaa, jos se menee.
Vierailija kirjoitti:
Työterveyslääkärin kuuluu ilmoittaa työnantajalle. Joten et onnistu salaamaan kuitenkaan, vaikka haluaisit.
Paitsi että (työ)terveyslääkärit ei ilmoita mihinkään tänäkään päivänä mistään. Ei edes, vaikka laki velvoittaa.
Hömelö. Kyllähän työntantajan kuuluisi maksaa kaikki kulut. Sitä vartenhan on pakollinen vakuutus.