Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen kunnallinen pph ja saan kulukorvausta

Vierailija
02.12.2013 |

hoitolapsien menoista (ruoka, vesi, sähkö jne) vuodessa n. 3000€. Tuo on verotonta rahaa mutta lasketaan vuosiansiohin mukaan ja se vaikuttaa veroprosenttiini. Veronpalautusta saan 300€-400€ vuosi.

Meneekö tuo muka oikein?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama itsellä ja ei se korvaus pysy ruoan, veden ja sähkön hinnan mukana. Hinnat nousee muttei kulukorvaus.

Vierailija
2/15 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on verotonta niin miksi lasketaan prosenttiin mukaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhepäivähoitajien kustannusten korvaus

Työnantajan maksama korvaus perhepäivähoitajille aiheutuneista kustannuksista on myös veronalaista tuloa. Kunnallisille perhepäivähoitajalle myönnetään maksettuja kustannusten korvauksia vastaava vähennys ilman eri vaatimusta. Jos halutaan vähentää enemmän kuin korvausten määrä, on esitettävä luotettava selvitys kaikista aiheutuneista kustannuksista.

Eli suomeksi sanottuna kustannusten korvaus on verollista tuloa, mutta saat saman suuruisen vähennyksen eli verotettavaa tuloa ei jää. Ja eiköhän tuo vähennys ole huomoitu myös ennakonpidätyksen laskennassa.

Vierailija
4/15 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko yhdellä lapsella noin 230 hoitopäivää vuodessa, kun vähentää viikonloput ja pyhät ja laskee, että lapsi on viisi viikkoa lomalla vuodessa?

Onko tuo 3000 neljästä lapsesta? Se tekisi 750/lapsi/vuosi. Mikä taas tekisi 3,3 €/lapsi /päivä. Sähkön kulutus ei varmaan lasten takia kauheasti lisäänny, vettä kuluu, jos joutuu käymään suihkussa tai pesemään paljon peppua, mutta tämä ei liene jokapäiväistä. suurin osa kuluista liittyy ruokaan. Jos on tarjottava aamupala, lounas ja välipala, niin ei tuolal rahalla ihan mahdottoman ihmeellistä laiteta.

Jos on neljä lasta, niin ruokaan käytettävissä oleva summa olisi 13 €. Jos laittaa aamulla puuroa, ostaa litran maitoa, laittaa lounaalla vaikkapa makaroonilaatikkoa ja porkkanaraastetta ja välipalaksi joku tarjoushedelmä ja siivu leipää, niin siihen tuo raha uppoaa. Aika paljon saa käyttää mielikuvitusta, että keksii joka päivä sen edullisen ruoan. Ei varmaan pysty tuolla budjetilla juurikaan marjoja tai hedelmiä tarjoilemaan. Ei myöskään muuta lihaa kuin sika-nautaa. Ehkä tarjouslohta joskus? Paljon keittoja ja juureksia ja puuroa.

Miten toimitaan, jos jollain lapsella on laktoositon tai gluteeniton ruokavalio? Gluteenittomia leipiä tai puhdaskaurahiutaleita tai gluteenitonta pastaa ei kauheasti tuolla budjetilla osteta.

Vierailija
5/15 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuottaa ongelmia ne lapset jotka eivät saa syödä sianlihaa, nautaa ei saa edullisesti (sillä ruokakorvauksella). Heidän ruokaansa joudun laittamaan omasta palkasta rahaa.

Vierailija
6/15 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 09:58"]

Minulla tuottaa ongelmia ne lapset jotka eivät saa syödä sianlihaa, nautaa ei saa edullisesti (sillä ruokakorvauksella). Heidän ruokaansa joudun laittamaan omasta palkasta rahaa.

[/quote]

Tämä tuntuu uskomattomalta! Oletko kunnallinen pph? velvoittaako kunta järjestämään kaikki mahdolliset erikoisruokavaliot? Jos joku perhe ilmoittaa, että olemme kasvissyöjiä, vegaaneja tms. niin toteutetaanko kaikki dieetit, jos niihin ei ole lääketieteellisiä perusteita?

Jos kunta veloittaa kaiken järjestämään, niin minusta heidän pitäisi myös osoittaa tarvittavat varat siihen.

Laitatko kaikille possutonta ruokaa vai teetkö kahta eri ruokaa? Possun liha on ainoa, jota tuolla budjetilla on vara ostaa, joten possuttoman lihan saanti jäänee nollaan. Eihän tuolla summalla syödä muuta kuin kasvissosekeittoa ja perusmakaroonia ja jotain uunijuureksia ja muita kasvisjuttuja. Naudan jauheliha alkaa olla jo siinä ja siinä, meneekö tuohon budjettiin.

Vierailija
7/15 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kunnallinen ja tuo sianlihaton ruokavalio johtuu uskonnosta. Teen 2 ruokaa jos on sianlihaa tarjolla. Halvempaa olisi tehdä kaikille kasvisruokaa.

Vierailija
8/15 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksityinen ja mä sanoin heti kaikille ei käy, kun joku tuli jonkun ruokavaliolistan kanssa. Näki heti että syy on oma pää eikä mikään allergia etc, joten ilmoitin en ota tälläistä lasta vastaan, en ala moiseen.

Myös eräs äiti meni ulkolaisen miehen kanssa kimppaan ja sitten tuli myös possukielto. Ilmoitin lapsi saa sitten syödä näkkileipää jos possu ei kelpaa. Toinen vaihtoehto on myös omat ruuat. Hirveä marmatus tuli ja uhkasi ottaa lapsen pois. Ilmoitin Suomi on vapaa maa, onnea yritykselle ja jatkoimme miten tähänkin asti. Eikä mitään muutoksia tehty.

Gluteenittomia lapsia on säännöllisesti ollut ja heidän vanhemmille olen sanonut minulla ei ole varaa näitä erikoisruokia ostaa, joten jos haluavat aamupuuroa ja ruuan kanssa leipää, saavat ne tuoda itse mukanaan. Yksi äiti toi aina kerralla monta leipää, teki leipäkoneella, oli valmiina viipaloitu ja pari kg hiutaleita. Ilmoitin aina viikkoa ennen kun oli loppumassa.  Leivät siis säilytin pakkasessa ja aina aamulla otin 2 palaa sulamaan.

Parhaimmat muistot äitien joustamisesta oli juuri nämä gluteenittomat ja kala-allergisten lastan kohdalla.

Vierailija
9/15 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uteliaisuudesta kysyn, että mitä te pph:t syötätte lapsille? Mulle tulee tuolla budjetilla lähinnä mieleen kaalilaatikko, makaroonilaatikko, nakkikeitto, nakkikastike, seiti, kasvissosekeitto, munakas, pinaattikeitto ja maksalaatikko. Kovin kummoista salaattia ei esim. tuolla budjetilla tehdä, koska rahaa pitää riittää aamu- ja välipalaan.

Ja miten ihmeessä ehditte tehdä kahta eri ruokaa?

Vierailija
10/15 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiset pph:t ovat oikeutettuja veloittamaan korkeampaa kk maksua erityisruokavalioista perheeltä.

Vierailija
11/15 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yksityinen pph ja tuon kulukorvauksen korvaa se ,että saadaan n.111e/kk/lapsi . Eli saan yhdestä lapsesta 600e hoitomaksua niin maksan verot vain 489e. Eli ei se kovin montaa euroa ole. Tuo korvaa siis ruuan lisäksi sähköt,veden,vessapaperit,askartelutarvikkeet yms.

Minä laitan lapsille tavallista ruokaa,kunnallisen päiväkodinruokalistan mukaan. Askartelemme 1-2 kertaa viikossa ja nyt esim. Joulun alla useammin. Vietämme pikkujoulut joihn ostan jokaiselle pienen parin euron lahjan. Leivomme pipareita ja torttuja yms. Eihän tuo raha kaikkeen riitäkkään joten omasta pussistani maksan.

palkka taitaa olla kuitenki vähän parempi kuin kunnalla. Minullajäö käteen n.2000e/kk. Tosin en saa mitäön tasotusvapaita tai ylityökorvauksi vaikka pääsäöntöisesti teenkin 9hpäivää.

Tosin nuo muruset nukkuu 2h päivässä unia joten on mulla tässä päivällä omaa vapaata :).

Vierailija
12/15 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä se näin menee, että joilla oikeasti sairaudesta kyse ovat valmiita lapsensa takia tuomaan leivät ja hiutaleet. Muka-allergiset tai ylihysteeriset äidit ei tikkua ristiin laita, mutta ovat vaatimassa kaikkea. Näitä samoja naisia (huom!! ei juuri koskaan miehiä!) näkee työpaikallakin...lantulle ovat yhtenä päivänä allergisia ja toisena syövät sitä huomaamattaan :(

Eli älkää hyvät ihmiset hypelkö jokaisen pillin mukaan.

Vierailija
13/15 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja yhdellä lapsella on maito allergia. Saan kaupungilta 20e enemmän kk tuosta lapsesta.

T.12

Vierailija
14/15 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja allergioita pitää vaatia lääkärintodistus. Ennen sitä ei tarvii niitä huomioida.

Vierailija
15/15 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi laktoositonta lasta enkä saa heistä mitään ylimääräistä kustannuskorvausta. Tuo kustannuskorvauten laskeminen palkkaan on tosi älytön juttu. Sen takia esim. meidän toisen asteen opiskelijalapset eivät saa opintorahaa, kun vanhempien tuloraja ylittyy juuri ja juuri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme