Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vatsa sekaisin ravintolaruoan jälkeen

Vierailija
26.09.2020 |

Minulla menee tosi usein vatsa sekaisin sen jälkeen kun olen syönyt ravintolaruokaa. Onko muilla samaa? Mistä tämä mahtaa johtua? Mausteista?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos tekisit ruuan ihan itse.

Vierailija
2/7 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla ns. yliherkkä gastrokoolinen refleksi, jossa herää ruuan syömisen jälkeen tarve päästä vessaan, koska elimistö tunnistaa että jaahas nyt tarvitaan systeemissä lisää tilaa. Normaalisti tuosta puhutaan esim raskaan, rasvaisen aterian jälkeen, mutta IBS:ssä refleksi voi olla yliherkkä, ja voimakas reaktio tulee muunkinlaisesta syömisestä.

Huomaan itselläkin tämän reaktion nimenomaan tiettyjen ravintolaruokien kanssa enkä niinkään omien kokkailujen. Esim. työpaikkaruokalan keitot ja tietty etninen ruoka (josta pitäisin todella paljon) aiheuttavat takuuvarman vessareissun alle puolessa tunnissa. Tämä voinee liittyä esim. mausteseoksiin ja liemi- ja kastikepohjiin, joita ravintoloissa käytetään. Luultavasti niissä on ainakin enemmän sipulia kuin vatsani sietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronan ensioireet on vatsalöysyys eli ripuli.

Vierailija
4/7 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla ns. yliherkkä gastrokoolinen refleksi, jossa herää ruuan syömisen jälkeen tarve päästä vessaan, koska elimistö tunnistaa että jaahas nyt tarvitaan systeemissä lisää tilaa. Normaalisti tuosta puhutaan esim raskaan, rasvaisen aterian jälkeen, mutta IBS:ssä refleksi voi olla yliherkkä, ja voimakas reaktio tulee muunkinlaisesta syömisestä.

Huomaan itselläkin tämän reaktion nimenomaan tiettyjen ravintolaruokien kanssa enkä niinkään omien kokkailujen. Esim. työpaikkaruokalan keitot ja tietty etninen ruoka (josta pitäisin todella paljon) aiheuttavat takuuvarman vessareissun alle puolessa tunnissa. Tämä voinee liittyä esim. mausteseoksiin ja liemi- ja kastikepohjiin, joita ravintoloissa käytetään. Luultavasti niissä on ainakin enemmän sipulia kuin vatsani sietää.

Kiitos asiallisesta ja informatiivisesta vastauksesta!

Vierailija
5/7 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap onkin varsinainen järjen jättiläinen, syö ruokaa, josta voi huonosti. Voi äly hoi!

Vierailija
6/7 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja lisään vielä, että aiheesta löytää paremmin tietoa englanniksi kuin suomeksi, "IBS gastrocolic reflex". Yksi vinkki liittyy annoskokoihin, jotka saattaa olla suuremmat ravintoruuan kanssa kuin mitä itse ottaisi. Huomasin etsiessä nyt itsellekin yhden uuden vinkin, eli parikymmentä minuuttia ennen ruokailua voi kokeilla piparminttuöljykapselin ottamista. Se vähentää (ihan tutkitustikin) suolen kouristelua, joka on osaltaan tuota refleksiä aiheuttamassa.

-2

Vierailija
7/7 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuplajuomat saa kupli-

maan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi