Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kasvomaskia ei käyttävä on varautunut ja suhtautuu maskiin sairastuttuaan kesken päivän tai kulkiessaan koronatestiin julkisella kulkuvälineellä?

Vierailija
26.09.2020 |

Kasvomaskia suositellaan käytettävän julkisissa liikennevälineissä ja koronavirustilanteen kiihtymisvaiheessa laajemminkin mm. kaupoissa, mutta ihmiset ovat jakautuneet maskia käyttäviin ja niihin, jotka eivät sitä käytä.

Onko maskia käyttämättömät ihmiset varautuneet maskeilla etukäteen tilanteeseen, että heillä ilmenee syystä tai toisesta hengitystie/vatsaoireita ja pitää lähteä kesken opiskelu- tai työpäivän kotiin julkisella tai kun kuljetaan kotoa koronatestiin julkisella? Käyttävätkö he silloin maskia vai kulkevatko oireisena julkisella kulkuvälineellä kotiin ja testiin, jos ei ole haluttu hankkia etukäteen maskeja, kuljettaa niitä mukana tai ei halua käyttää maskia?

Joskus tilanne voi olla se, että kotiin pitää saada myös ruokaa, joten käydäänkö vielä kaupassa oireisena ilman maskia ennen kotiin jäämistä? Vai onko tämä se hetki, jolloin maskia aiemmin käyttämätön laittaa maskin kasvoilleen, vaikka muuten ei sitä haluaisi käyttää?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole maaliskuun alun jälkeen käyttänyt julkisia. Sairastin koronan jo silloin alussa lievänä. Kuljen vain omalla autolla ja lihasvokmilla, maskeja mukana jos tulee tarve. Ei ole ollut tarvetta.

Vierailija
2/18 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yskii kyynärtaipeseen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto löytyy ja työpaikalta maskeja yllin kyllin (sairaala) emmekä pidä niitä SIELLÄKÄÄN. Kotona riittää ruokaakin monen viikon tarpeiksi joten jos tuollainen karanteenitilanen tulisi, pärjäisin ilman kaupassa käymistä. Ja olisikin vaihteeksi kiva tilata kotiin jotain esim. Foodoralla tms.

Vierailija
4/18 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotin lasta koronatestipaikan ulkopuolella, niin moni tuli sinne ilman maskia. Sai maskin ovella. Osalla oli lapset mukana. Ymmärrän, että lapsetkin käy testissä myös, mutta kenelläkään ei edes ollut maskia. Selkeästi joidenkin mielestä tauti ei ole pelottava. Tai taudin uhka. Ehkä ajatus on, että jos meillä se on, niin ei sitten enää ole väliä.

Jokainen tyylillään.

Vierailija
5/18 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä julkisia ja olen etätöissä. Ja kyllä, kotona on maskeja varmuudeksi, mutta yhtään niistä en ole

käyttänyt. Lohduttiko tämä tieto vai paheniko hysteriasi?

Vierailija
6/18 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käyttänyt julkisia helmikuun jälkeen. Olen etätöissä, en käy ravintoloissa tai muissa riennoissa. Sinä käyt joten sinä teet kaikkesi jotta minä saan koronan. Joudun kuitenkin kaupassa käymään pari kertaa viikossa.

Vierailija
7/18 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli tuollainen tilanne vähän aikaa sitten kun sain kesken työpäivän tietää altistuneeni ja minun oli lähdettävä testiin. Onneksi sain maskin työpaikalta. Seuraavana päivänä ostin pakkauksen kertakäyttömaskeja, jotka kulkevat minulla nyt mukana.

Vierailija
8/18 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli tuollainen tilanne vähän aikaa sitten kun sain kesken työpäivän tietää altistuneeni ja minun oli lähdettävä testiin. Onneksi sain maskin työpaikalta. Seuraavana päivänä ostin pakkauksen kertakäyttömaskeja, jotka kulkevat minulla nyt mukana.

Menit siis koronatestistä seuraavana päivänä kauppaan ostamaan maskeja? Eihän tulokset tule noin nopeasti.

Vierailija
9/18 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menit siis koronatestistä seuraavana päivänä kauppaan ostamaan maskeja? Eihän tulokset tule noin nopeasti.

Tulokset saa ainakin Mehiläiseltä nopeimmillaan 6 tunnissa.

Vierailija
10/18 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulivat seuraavana päivänä.

Vierailija
11/18 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On suositeltu, jos altistus on pitkäaikainen eli yli viisitoista (15) minuuttia. Mikään matka mistään elämäni pisteestä ei ole tuota pidempi testauspaikalle, työskentelenkin ihan sellaisen naapuritalossa.

Palstalla aina unohtuu tämä ajan osuus tuosta suosituksesta, jostain syystä.

Vierailija
12/18 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On suositeltu, jos altistus on pitkäaikainen eli yli viisitoista (15) minuuttia. Mikään matka mistään elämäni pisteestä ei ole tuota pidempi testauspaikalle, työskentelenkin ihan sellaisen naapuritalossa.

Palstalla aina unohtuu tämä ajan osuus tuosta suosituksesta, jostain syystä.

Ihminen todetaan altistuneeksi, kun hän on ollut esim. samassa luokkahuoneessa vähintään 15 min ajan oireettomankin koronapositiivisen henkilön kanssa. Aika helposti tulee altistuneeksi.

Jos jollakin on korona ja koronapositiivinen yskii tai aivastaa ilman suojaa bussissa, jossa varsinkaan turvaetäisyyttä ei voi pitää, tuskin ihmiset ympärillä ovat immuuneja virukselle ensimmäiset 14 minuuttia.

Vierailija
13/18 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko työpaikkoja joissa ei anneta maskeja työntekijöille jos ne niitä yhtäkkiä tarvitsee?

Vierailija
14/18 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö THL:n mukaan tartunta ole epätodennäköinen alle 15 min. altistumisella? Näin olen koronasovelluksesta päätellyt. Siksi en käytä maskia lyhyillä matkoilla julkisissa, tyyliin muutaman minuutin metromatkat. Maskeja kuluu muutenkin, joten ei viitsisi turhaan käyttää.

Vierailija
15/18 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko työpaikkoja joissa ei anneta maskeja työntekijöille jos ne niitä yhtäkkiä tarvitsee?

Keneltä pyytää maskia, jos huomaa aamulla ettei voi mennä töihin, vaan pitää lähteä testiin?

Vierailija
16/18 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen etätöitä, joten epätodennäköistä, että sairastuisin ollessani jossain kodin ulkopuolella. YLEENSÄ sairastumiset eivät ala niin yhtäkkiä. Jos menisin koronatestiin, laittaisin kyllä silloin maskin. Mutta jos olisin vaikka kaupungilla ja äkkiä tulisi jotain oireita, niin jos maski ei sattuisi olemaan mukana, niin silloin ei oikein muuta vaihtoehtoa olisi kuin kulkea oireisena ilman maskia julkisilla kotiin. Toki yrittäisin pitää turvaväliä muihin ihmisiin, kuten pidän nyt muutenkin. Mutta liikun nykyisin tosi vähän missään. Olen joskus käyttänyt maskia, mutta sen kanssa oli tosi vaikea hengittää, ja tuli välillä sen vuoksi todella ahdistava olo.

Vierailija
17/18 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on maskeja ja olen yhdessä pakollisessa asioinnissa käyttänytkin. Se, että maskeja ei näy katukuvassa, johtuu siitäkin, että vakavimmin taudin ottavat eivät matkustele julkisilla hengailemaan päiväksi kauppakeskuksiin tai paikkoihin, joissa turvaväli ei onnistu. Olen maaliskuun jälkeen käynyt kaupassa yhden käden sormilla laskettavan määrän, olen päivät etätöissä kotona ja en maskillisenakaan käyttäisi julkisia kulkuneuvoja vaan taksia (maski kasvoilla) jos pyöräily tai kävely ei onnistu. Testauspaikalle on 200 metriä, ulkoillessa en muuten käytä maskia, mutta tässä tapauksessa kyllä.

Vierailija
18/18 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä meillä olisi töissä maskeja?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi