Onko sopivaa mummotella?
Täällä on joskus ollut pitkä keskustelu siitä saako lastenhoitajaa sanoa päikyn "tädiksi". Ja suuri osa oli vastaan mm. sillä perusteella että halventaa koulutusta. Myös "rouvittelu" on ollut luupin alla, mutta ei muistikuvaa miten keskustelu meni.
Mutta saako vanhempia (ja miksei nuorempiakin) vieraita naisia "mummotella"? Entäs miehiä "papotella"?
Kommentit (12)
Mulla on tarpeeksi resilienssiä sopeutua sekä väheksymiseen että iän tuomiin muutoksiin että ihmisten erilaisiin näkemyksiin aiheesta.
Mummeli on kevyempi versio yli 40-vuotiaasta naisesta vrt. setämies.
Antaa kyllä kuvan typerästä ihmisestä, joka ei ole vielä tajunnut itse vanhenevansa myös. Myönnän itsekin syyllistyneeni ajatuksen tasolla, vaikken ääneen olekaan sanonut.
Ei, vain OMIA mummojaan ja pappojaan saa sanoa.
En ole mummo joten ei kiitos. En edes näytä mummolta. Näytän nuoremmalta kuten mun äiti näytti tässä iässä.
N50
Vain lapsen omia isovanhempia. Eihän kaikkia aikuisia ihmisiä myöskään kutsuta äideiksi ja isiksi - samalla lailla mummo ja ukki ovat kytköksissä lisääntymiseen eivätkä ikään.
Minusta voi käyttää mummo- ja pappasanoja, mutta iän on oltava jotain 80 ylöspäin. 60-vuotiaista käytetään yleensä nimitystä nainen ja mies, jossain yhteydessä setä ja täti, jos haluaa korostaa jostain syystä setämäisiä tai tätimäisiä piirteitä.
Mummoista puhutaan takanapäin, ei sanota suoraan, jollei oma. Siinä Lumikki-mainoksessa kuulostaa todella töykeältä. Jos Lumikki taas sanoisi jälkeenpäin kääpiöille että joku mummo/mummeli kävi tarjoamassa omenaa, niin ei mitään vikaa. Pienille lapsille tätä ei tule opettaa kuitenkaan, jottei lipsahda.
Se täti passaa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tarpeeksi resilienssiä sopeutua sekä väheksymiseen että iän tuomiin muutoksiin että ihmisten erilaisiin näkemyksiin aiheesta.
Tuulimyllyjä vastaan on turha tapella, mutta kai sulla mielipide asiaan on. Tykkäätkö vai et?
oho, toisen vastausvaihtoehdon pitää tietenkin olla "ei, miksi?".