Ostat käyttövaatteita nyt ja käytät niitä koko ajan. Milloin hankkiudut niistä eroon?
Kommentit (17)
Sitten, kun ne ovat rikki (eikä niitä voi mielekkäästi korjata). Tai jos huomaan, että vaate jää käyttämättä, panen kirpparille. Käytän kyllä kotona rikkinäisiäkin vaatteita.
Käytän töissä ihan loppuun kaikki vaatteet. Sitten kun ei enää pysty korjaamaan tai kangas kuluu puhki niin leikkelen liinoiksi konehalliin.
Käyttövaate? Siis arkivaate? Heivaan kierrätykseen kun alkaa näyttää kuluneelta: haalistuu, nukkaantuu, kulahtaa, venyy, menettää muotonsa, tulee lankapako tai tahra joka ei irtoa pesussa tms. Ihan vaatteesta riippuu, kauanko menee. Yksi hennesin kotelomekko on peräisin vuodelta 1998 ja on edelleen hyvä.
Vai siis meinataanko käyttövaatteella jotakin fyysisen työn vaatetta? Sellaisia mulla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Käyttövaate? Siis arkivaate? Heivaan kierrätykseen kun alkaa näyttää kuluneelta: haalistuu, nukkaantuu, kulahtaa, venyy, menettää muotonsa, tulee lankapako tai tahra joka ei irtoa pesussa tms. Ihan vaatteesta riippuu, kauanko menee. Yksi hennesin kotelomekko on peräisin vuodelta 1998 ja on edelleen hyvä.
Vai siis meinataanko käyttövaatteella jotakin fyysisen työn vaatetta? Sellaisia mulla ei ole.
Ihan normaalia farkkua ja paitaa meinasin.
Kaikki vaatteet käytetään ihan loppuun asti. Niin loppuun, että ei enää voi edes korjata. Sen jälkeen rätiksi tai paikka-aineeksi muuhun vaatteeseen.
Sitten kun ne on rikki tai muuten kulahtaneita. Mulla on myös lasten saannin myötä kroppa muuttunut, niin ettei kaikki vaatteet enää istu kunnolla, niin olen pannut niitä pois. Lähinnä rintojen ja lantion kohdalta on ruosahtanut ja levinnyt. Esimerkkinä kengät on pitänyt uusia joka lapsen jälkeen, vaikka ne olis muuten ollut ihan ehjiä ja siistejä, koska jalka on "kasvanut" yhteensä kaksi kokoa neljän lapsen vuoksi.
Kunnes rikki tai kulahtanut. Joskus myös, kun kyllästyn ja totean, että vaate jää kaapinnurkkaan pyörimään enkä sitä enää käytä (just meni tällä periaatteella 10 v sitten ostettu paita pois joka ollut käyttämättä 2 v).
Mä käytän ihan loppuun, koska uudet vaatteet ei tunnu mukavilta ja niitä pitää ajaa sisään. Helposti kutisee tai painaa jostain, sen sijaan vanhat on kuin hansikas. Usein annan ostoksiani teinitytölle kun en alakaan käyttää niitä.
Kotona käytän vaatteet aika lailla loppuun, varsinkin jos on mukava vaate. Tästä nykyisestä olopuserosta paikkasin hihoja kun kyynärpäät kului. Alkaa olla lopussa, on kestänyt n 4v. Ikävän tuntuisia vaatteita en pidä väkisin. Ja asioilla ja töissä käydessä koetan katsoa ylle vähän siistimpää, samoin kunnon jalkineet. Kotona käy lipokkaat joilla voi poiketa pihalla.
Kun niitä ei yksinkertaisesti voi enää käyttää.
kyllä on niin ekologisia vastauksia kun kysytään käyttövaatteista. olisi pitänyt kysyä samoilta ihmisiltä: montako tuhatta sellaista vaatetta sinulla on joita olet käyttänyt vain kerran tai et kertaakaan.
Kunnes menee rikki eikä voi enää korjata. Jos lakkaan tykkäämästä, jostaan vielä hyvä kuntosesta vaatteesta (ei reikiä, ei kulahtanut, ei venynyt muodottomaksi...), vien sen kierrätykseen.
Sit kun niissä niin paljon reikiä, ettei enää kehtaa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
kyllä on niin ekologisia vastauksia kun kysytään käyttövaatteista. olisi pitänyt kysyä samoilta ihmisiltä: montako tuhatta sellaista vaatetta sinulla on joita olet käyttänyt vain kerran tai et kertaakaan.
Vastasin apn kysymykseen tuolla ekologisella tavalla. Vastaan myös sinulle "ekologisella" tavalla. Ostan vaatteita vain tarpeen mukaan eli, kun yksi menee rikki tai käy enää kotikäyttöön muttei julkisille paikoille, ostan tilalle uuden. Tiedän mitä vaatteita käytön ja mistä tykkään. En siis osta vain kaapintäytettä ja on ollut vain muutama vaate jota en ole käyttänytkään ja ne olen myynyt kirppiksellä eteenpäin.
Riippuu vaatteesta. Mieluisat käytän loppuun, hutiostokset jää kaappiin muutaman käytön jälkeen ja ehkä parin vuoden päästä sieltä kierrätykseen. Nyt on jalassa 3-4 vuotta vanhat housut joita pitäisi vähän korjata ja päällä oleva paita samaa ikäluokkaa. Tuorein ostos on mekko n. kk sitten ja veikkaan että se saa olla käytössä pitkään jos vaan pysyy hyvänä. Vanhimmat vaatteet tällä hetkellä about 10 vuotta olleet käytössä, välillä harvakseltaan, välillä jatkuvasti. Niissä on muutama jotka joutais lumpuksi, mutta ovat liian mieleisiä että olisin vielä raskinut luopua. Jonkun verran on myös kaapissa tälläkin hetkellä niitä jotka eivät ole päätyneet käyttöön kuin muutaman kerran ja siksi joutaisivat kierrätykseen.
Monet nuoret ostavat jopa joka viikko vaatteita. Shoppailu on harrastus. Minne ne päätyvät?
Kun on stressannut työssä vuoden samoissa vaatteissa, ei halua pitää niitä enää seuraavana vuonna.